ارتباط با ما در

مجله تبلت تشریح کرد

لفاظی‌های ترامپ علیه ایران گام بعدی هم دارد؟

این احتمال وجود دارد که دولت ترامپ در حال ایجاد سیاستی از نوع کره شمالی در قبال ایران است، یعنی چند ماه لفاظی تهاجمی و تحریم های شدید اقتصادی و بعد تلاش برای استفاده از مهارت مذاکره به منظور به زانو در آوردن دشمن.

منتشر شده

جامعه ایرانی– مقامات دولت آمریکا در نشست هفته گذشته درباره ایران صراحتی از نوع ترامپ را از خود به نمایش گذاشتند، اما آیا این روند منتج به نتیجه‌ای هم خواهد شد؟

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از مجله تبلت، یکی از ویژگی‌های ریاست‌جمهوری ترامپ این است که این مقام اجرایی و همراهان و معاونانش دقیقا همان چیزی را بیان می‌کنند که در ذهن دارند، بدون آنکه در نظر بگیرند که تفکرات‌شان ممکن است تا چه اندازه بی‌جا یا متناقض یا بدون منطق باشد.

بنابراین در سومین نشست سالانه اتحاد علیه ایران هسته‌ای که هفته گذشته برگزار شد، به نظر می‌رسید هیچ چیز مانع مقامات ارشد سیاست خارجی آمریکا برای بحث درمورد تهدید ایران نمی‌شد.

بریان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران با اشاره به اینکه بازسازی بازدارندگی بسیار مهم است، گفت: «ما با عدم برخورد با فعالیت‌های منطقه‌ای ایران، باعث تجمیع خطرات در خاورمیانه می‌شویم.» مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی از پیش آماده مدعی شد: «رژیم ایران از مردم خود می‌دزد تا هزینه مرگ و ویرانی در خارج را بپردازد.»

جان بولتون، مشاور امنیت ملی این کشور نیز توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را «بدترین افتضاح دیپلماتیک در تاریخ آمریکا و توافقی مبتنی بر این دروغ که ایران هرگز به دنبال تسلیحات هسته‌ای نبوده»، خواند.

این اظهارات بسیار مهیج و حتی منکوب کننده است، به خصوص در حاشیه نشستی با دستورکار جهانی که معمولا در طول هفته آغاز مجمع عمومی سازمان ملل برگزار می‌شود. دولت ترامپ در این نشست سعی کرد  نشان دهد که سیاست آمریکا در قبال ایران به شدت تغییر کرده و ایالات متحده حال آنچه بولتون «کمپین فشار حداکثری» خوانده را پیگیری می‌کند.

اما تا کجا؟ مشخص نیست که با خروج آمریکا از برجام در دراز مدت چه اتفاقی رخ خواهد داد یا آیا دولت آمریکا اصلا برنامه درازمدتی در ذهن دارد؟ هوک، پومپئو و بولتون با سخنرانی‌های سختگیرانه خود صراحت لحجه‌ای از نوع ترامپ را به نمایش گذاشتند و یک مورد مشترک که هیچ یک به آن اشاره نکردند نیز باعث قابل توجه بودن این سخنرانی‌ها شد. هیچ یک از این سه مقام ارشد آمریکایی پیگیر احتمال تغییر رژیم، حتی به شکل استعاری هم نشدند.

بولتون گفت که اگر ایران به مسیر فعلی خود ادامه دهد، هزینه سنگینی را باید پرداخت کند اما واقعا سعی نکرد این هزینه را تشریح کند. هوک دیپلماسی دولت اوباما در قبال ایران را محکوم کرد و توافق هسته‌ای را نتیجه «یک سیاست خارجی تجربی» خواند. وی همچنین حملات اخیر به تاسیسات دیپلماتیک آمریکا در عراق اشاره و تصریح کرد که ایران مسئول هرگونه حمله بعدی شبه نظامیان شیعیان به اهداف آمریکایی در این کشور است. وی با تکرار حرف‌های بولتون تاکید کرد که «استراتژی جدید ما فشار اقتصادی حداکثری است.»

این احتمال وجود دارد که دولت ترامپ در حال ایجاد سیاستی از نوع کره شمالی در قبال ایران است، یعنی چند ماه لفاظی تهاجمی و تحریم های شدید اقتصادی و بعد تلاش برای استفاده از مهارت مذاکره به منظور به زانو در آوردن دشمن. ضمن اینکه ممکن است دولت فعلی برای این باور باشد که می‌تواند اقتصاد ایران را ظرف چند سال آینده ساقط کند و این فشارهای اقتصادی و دیپلماتیک را تا جایی ادامه دهد که باعث تغییر از داخل شود. با این رئیس‌جمهور خیلی نمی‌توان در مورد این مسائل مطمئن بود –نشست هفته گذشته نیز باعث نشد که به جواب نزدیک‌تر شویم.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.