ارتباط با ما در

تاجرنیا در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

اصلاح‌طلبان به تحول جدی نیاز دارند

تاجرنیا تصریح کرد: نیاز است تا گفتمان اصلاح‌طلبی هم به‌روز و موردپذیرش قرار گیرد و هم اینکه سازمان آن مورداتکا باشد.

منتشر شده

جامعه ایرانی تاجرنیا گفت: اتفاقاتی که در ساختار اخیر شورای عالی اصلاح‌طلبان روی‌داده را کافی نمی‌دانم و حتی نوع آدم‌هایی که اضافه شدند بیشتر آن را مسئله‌دار کرده است، بنابراین باید تحول جدی در بین اصلاح‌طلبان صورت گیرد.

اصلاحات با آغاز کار خود از سال ۷۶، امید به تغییر را در دل معتقدان به آن به وجود آورد این طیف از مردم هم بارأی به ریاست جمهوری خاتمی و مجلس ششم نیاز به آن را به نمایش گذاشتند. اعتماد به اصلاح‌طلبان باگذشت بیش از ۲۰ سال از عمر آن همچنان ادامه داشت و هر زمان سید محمد خاتمی، رهبر جبهه اصلاحات در قالب توصیه درخواستی از مردم می‌کرد با پاسخ منفی روبرو نمی‌شد.

نمونه برجسته این موضوع انتخاب ریاست جمهوری یازدهم و دوازدهم بود که در هر دو دوره درواقع بیش از آنکه رأی به حسن روحانی داده شود آرا به درخواست «تَکرار» سیدمحمد خاتمی داخل صندوق انداخته شد، اما در دولت دوم حسن روحانی شرایط به‌گونه‌ای پیش رفت که رأی‌دهندگان به او مقصر اصلی را اصلاح‌طلبان می‌دانند و انتقادات خود را متوجه این طیف سیاسی می‌کنند.

اصلاح‌طلبان که تمام‌قد حسن روحانی را موردحمایت قراردادند، امروز با توجه به اوضاع سخت اقتصادی مورد پرسش رأی‌دهندگان قرارگرفته‌اند و این مسئله در میزان اعتماد به آن‌ها تأثیر گذاشته، بطوریکه نگرانی‌هایی بابت قهر مردم از صندوق رأی به وجود آورده است.

اما مشکل اصلی به گفته محسن میردامادی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب که در دوره ششم مجلس یکی از نمایندگان مردم تهران هم بود، بیش از هر چیز نبود یک تشکیلات کارآمد، منسجم و فراگیر در جریان سیاسی اصلاح‌طلب است، البته شورای سیاست‌گذاری درصدد برآمد تا این کمبود را جبران کند، ولی انتقادات فراوانی به این شورا وجود دارد تا جایی که محمد خاتمی درباره آن توصیه کرده بود اصلاح‌طلبان بر تشکیلات فراگیر و فرادستی کار کنند.

علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با جامعه ایرانی درباره آینده اصلاح‌طلبی با توجه به نیاز یک تشکیلات کارآمد و منسجم گفت: برای هر نوع فعالیت سیاسی در قالب تشکل و حزب نیاز به دو موضوع مهم سازمان کارآمد و گفتمان به‌روز است.

وی در ادامه اضافه کرد: گفتمان غالب اصلاح‌طلبی تا پیش از انتخابات اخیر ریاست جمهوری به‌نوعی در جامعه موردپذیرش قرار گرفت که فقدان سازمان کارآمد هم پوشش داده شد، بطوریکه شاهد بودیم در چند انتخابات اخیر جریان اصلاح‌طلبی پیشرو و جلو بود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این رابطه یادآور شد: متأسفانه پس از تشکیل دولت و مشکلاتی که برای کشور به وجود آمد و اینکه اصلاح‌طلبان هم به لحاظ گفتمانی موفق به تطبیق خود با فضای جدید نشدند و به‌نوعی نتوانستند گفتمان غالب و فراگیری داشته باشند و ضعف سازمانی هم به مدد آن آمد، این جایگاه تنزل پیدا کرد.

تاجرنیا در ادامه تصریح کرد: نیاز است تا گفتمان اصلاح‌طلبی هم به‌روز و موردپذیرش قرار گیرد و هم اینکه سازمان آن مورداتکا باشد.

وی در این خصوص اظهار داشت: به لحاظ سازمانی تکیه کردن زیاد به اشخاص حقیقی و ترویج رفتارهای مهم شمردن افراد به‌جای شخصیت‌های حقوقی جدا از شخص آقای خاتمی به‌عنوان معمار جریان اصلاحات شرایطی را فراهم کرده که نمی‌توانیم آن‌گونه که لازم است، اثرگذار باشیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب دراین‌باره بیان کرد: رفتارهای مقطعی و گذرا مانند آنچه در شورای عالی اصلاح‌طلبان شاهد هستیم عمدتاً در ارتباط با بستن یک لیست انتخاباتی است و به‌هیچ‌عنوان توانایی انجام یک کار درازمدت را ندارد.

تاجرنیا درباره علت این مسئله افزود: علت این مسئله هم برمی‌گردد به اینکه همواره به دنبال این هستیم تا از شرایط بحرانی خارج شویم و در خارج از این شرایط هم به دنبال اصلاح برنمی‌آبیم، اتفاقاتی هم که در ساختار اخیر شورای عالی اصلاح‌طلبان روی‌داده را کافی نمی‌دانم و حتی نوع آدم‌هایی که اضافه شدند بیشتر آن را مسئله‌دار کرده است، بنابراین باید تحول جدی در بین اصلاح‌طلبان صورت گیرد.

وی درراه روی دادن یک تحول جدی در بین اصلاح‌طلبان تصریح کرد: بر این اعتقاد هستم که اتکا تشکیلات باید بر احزاب و تشکلات سیاسی باشد در این رابطه حتماً نیاز است تا مجموعه‌های احزاب اعتباربخشی شوند و تنها در کوتاه‌مدت یک هیئت مرضی‌الطرفینی برای شکل دادن این ساختار تشکیل شود و سپس کنار رود. تا زمانی که چنین نشود همچنان مشکلات به قوت خود باقی خواهد ماند.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.