ارتباط با ما در

بند بولتین:

تحریم‌ها ایران را تسلیم نمی‌کند/ نفت ۱۰۰ دلاری در راه است

ضمن اینکه از دست دادن حدود یک میلیون بشکه صادرات نفت در روز و چشم‌انداز افزایش این رقم بیش از هر چیز دیگر بر تقویت احتمال رسیدن قیمت نفت به ۱۰۰ دلار افزوده است.

منتشر شده

جامعه ایرانی– دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا باید خیلی خوشحال باشد که تحریم‌های اعمال شده علیه ایران بیش از یک ماه مانده به اجرایی شدن تأثیرگذاری خود را آغاز کرده است. این تحریم‌ها با حداقل هزینه برای آمریکا، در حال فلج کردن صادرات جمهوری اسلامی است.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از بند بولتین، بااین‌حال این تحریم‌ها هنوز نتوانسته سیاست‌های جمهوری اسلامی را تغییر دهد و هزینه‌ها را تا سطحی بالا برده که طی چهار سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

صادرات ایران از ماه آوریل یعنی یک ماه پیش از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ۸۷۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است. احتمال می‌رود فروش ماه سپتامبر برای دومین ماه متوالی به کمتر از دو میلیون بشکه در روز برسد.

این افت صادراتی شدیدتر از پیش‌بینی تحلیل گران است و این انتظار وجود دارد که صادرات نفتی ایران طی پنج هفته منتهی به اجرایی شدن دور دوم تحریم‌ها که صنعت نفت جمهوری اسلامی را هدف قرار داده، بیش از این نیز کاهش بیابد.

حمل‌ونقل نفتی به کره جنوبی و فرانسه در ماه ژوئن و جریان صادرات نفت به ژاپن نیز متوقف شده است. خریداران هندی نیز احتمالاً تسلیم شوند چراکه هنوز سفارشی برای ماه نوامبر نداده‌اند. ایران ذخیره‌سازی نفت در تانکرهای لنگر انداخته در نزدیکی پایانه‌های صادراتی خود را آغاز کرده است.

دومین پیروزی برای ترامپ این است که شرکت‌های آمریکایی مجبور نیست که درباره زنجیره عرضه خود تجدیدنظر کنند. دشمنان دوست‌نمای آمریکا هستند که این بار را تحمل می‌کنند: آن متحدان مزاحم در اروپا و آسیا در تقلا برای پر کردن حفره‌هایی هستند که با کاهش عرضه ایران ایجاد شده است.

حتی چین هم توافق کرده که نفت ارزان ایران را رها نکند –گرچه هنوز مشخص نیست که این توافق با متشنج‌تر شدن روابط چین-آمریکا تغییر خواهد کرد یا خیر.

پیروزی سومی که از این شرایط نصیب آمریکا می‌شود این است که تحریم‌های اخیر باعث تقویت صادرات نفتی آمریکا شده است چراکه پردازنده‌های آسیایی مجبور به یافتن جایگزینی برای عرضه ایران هستند. صادرات نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۲۱ سپتامبر به بالاتر از دو و نیم بشکه در روز رسیده و این چهارمین بار است که از زمان برداشتن محدودیت‌های صادرات آمریکا توسط باراک اوباما در دسامبر ۲۰۱۵، چنین اتفاقی رخ می‌دهد.

بنابراین اگر پشت میز ریاست در اتاق بیضی کاخ سفید نشسته باشید، چه چیز این شرایط می‌تواند نارضایتی شما را به دنبال داشته باشد؟

اول اینکه این تحریم‌ها تاکنون نتوانسته هیچ تغییری در سیاست ایرانی‌ها ایجاد کند –درحالی‌که هدف اصلی تحریم‌ها هم همین بود. خاورمیانه اصلاً جای امن‌تری نشده است. جنگ‌های نیابتی که ایران حامی یک طرف است و کشورهای عرب تحت حمایت آمریکا در طرف دیگر، هیچ نشانه‌ای از نزدیک شدن به پایان ندارند.

مقامات جمهوری اسلامی به هیچ وجه در برابر فشارهای آمریکا خم نشده‌اند و اعتراضات گسترده مردمی که جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ منتظرش است، همچنان یک خیال واهی به نظر می‌رسد.

ضمن اینکه از دست دادن حدود یک میلیون بشکه صادرات نفت در روز و چشم‌انداز افزایش این رقم بیش از هر چیز دیگر بر تقویت احتمال رسیدن قیمت نفت به ۱۰۰ دلار افزوده است. پس جای تعجبی ندارد که ترامپ در حساب توییتری خود نارضایتی خود از عملکرد اوپک را ابراز می‌کند. اکثر اعضای این کارتل همین حالا هم تا جایی که می‌توانند تولید می‌کنند.

حتی اگر آن‌ها می‌توانستند نفت بیشتری استخراج کنند، این اقدام تنها باعث افزایش نگرانی‌ها در مورد از بین بردن ظرفیت مازاد به منظور جبران اختلالاتی می‌شد که در آینده متوجه عرضه بود.

نفت ۱۰۰ دلاری یک خبر بد برای رانندگان در تمامی نقاط –از جمله رانندگان آمریکایی- است و تحریم‌های ایران بر احتمال رسیدن قیمت نفت به ۱۰۰ دلار می‌افزاید. با نزدیک شدن انتخابات میان دوره کنگره، جای تعجب ندارد که رئیس‌جمهور آمریکا در تلاش است سرزنش‌ها در مورد نتایج سیاست خارجی دولتش را متوجه تولیدکنندگان خارجی نفت کند.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.