ارتباط با ما در

محمود میرلوحی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

چرا اصلاح‌طلبان در دفاع از FATF درخواست برگزاری تجمع نمی‌دهند؟

میرلوحی درباره عدم استقبال احزاب از مصوبه اخیر دولت در رابطه با اصل ۲۷ قانون اساسی و تعیین مکانی برای اعتراض تصریح کرد: درصورتی‌که جریان اصلاح‌طلب احساس کند اقلیت می‌تواند نظر خود را به مجلس و دولت تحمیل کند شاید توصیه شود که با حرکت‌های قانونی مانند تجمعات اجازه چنین رفتارهایی داده نشود.

منتشر شده

جامعه ایرانی- محمود میرلوحی گفت: مشکل کشور در بیان نظرات فردی و اجتماعی نبود آزادی پس‌از آن است. درصورتی‌که حزب تصمیم به درخواست مجوز برای تجمع بگیرد افکار عمومی را آماده می‌کند.

اصل ۲۷ قانون اساسی بر این نکته «برگزاری اجتماعات و راهپیمایی‌ها، بدون حمل سلاح، به‌شرط آنکه مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است» تأکید دارد، اما این کار بدون اخذ مجوز امکان‌پذیر نیست و کمتر هم پیش‌آمده تا به منتقدان شرایط موجود مجوزی داده شود.»

پس از اعتراضات دی‌ماه سال گذشته در بیستم خردادماه امسال دولت باهدف ساماندهی برگزاری تجمعات، در خصوص پیش‌بینی و تعیین محل‌های مناسب برای برگزاری تجمعات در تهران و مراکز استان‌ها تصمیم‌گیری کرد. بر اساس آن ورزشگاه‌های دستجردی، تختی، معتمدی، آزادی و شهید شیرودی، بوستان‌های گفت‌وگو، طالقانی، ولایت، پردیسان، هنرمندان، شهر و ضلع شمالی مجلس شورای اسلامی به‌عنوان محل‌های مناسب تجمع در کلان‌شهر تهران تعیین شدند.

اما بااین‌وجود تا به امروز هیچ‌یک از احزاب اصلاح‌طلب برای برگزاری تجمع طبق مصوبه فوق درخواستی به وزارت کشور ارائه نکرده است و دلیل آن را یکی از شروط تعیین‌شده یعنی تجمع مورد درخواست موجب قرار گرفتن ناخواسته دیگران در تجمع یا تسهیل پیوستن افراد باانگیزه‌های دیگر به تجمع نشود. می‌دانند، این در حالی است که شاهد هستیم در همین فضا منتقدان دولت هر زمان که احساس نیاز کنند از این کار روگردان نیستند.

نمونه این مسئله تجمع منتقدان دولت پس از پایان نماز جمعه و همچنین روز شنبه مقابل مجلس بود که علیه FATF دست به اعتراض زدند و در پلاکاردهای خود این مسئله را نشان دادند.

سید محمود میرلوحی، عضو حزب اتحاد ملت در گفت‌وگو با جامعه ایرانی در رابطه با چرایی عدم درخواست احزاب اصلاح‌طلب برای تجمع در جهت منافع مردم بر اساس اصل ۲۷ قانون اساسی گفت: اصل ۲۷ قانون اساسی اعتراضات و اجتماعات را بسیار گسترده موردتوجه قرار داده، ولی به دلایل مختلف ازجمله جنگ و… این اصل موردتوجه قرار نگرفته است.

وی در ادامه اظهار داشت: جمهوری اسلامی روز ۱۱ اردیبهشت را به نام «کارگر» نام‌گذاری کرده است و همه هم درباره این روز اظهارنظر می‌کنند، اما به کارگران اجازه تجمع داده نمی‌شود، با سایر اقشار هم به همین شکل رفتار می‌شود.

این عضو حزب اتحاد ملت دراین‌باره تصریح کرد: در دهه اخیر به‌خصوص در دولت نهم و دهم تقریباً بخشی که در تعریف از دولت و تشویق جریان اصولگرایی پا پیش می‌گذاشتند، اجازه حضور داشتند که این جریان از نماز جمعه‌ها بدون اخذ هیچ مجوزی آغاز شد.

میرلوحی دراین‌باره که باروی کار آمدن دولت یازدهم و دوازدهم اصلاح‌طلبان‌همچنان حاضر به استقبال از این حق قانونی خود نیستند، افزود: دولت یازدهم و دوازدهم خواست این حق را عادلانه بین همه توزیع کند و مطرح کرد در صورت وجود حقی در این زمینه باید به مخالفان داده شود زیرا موافقان که کار خود را انجام می‌دهند. هنوز این اتفاق به تحقق نرسیده است و جریانی که در دولت نهم و دهم عدم پرداخت مجوز را مدیریت می‌کرد و با آن مخالف بود، اکنون بدون مجوز این تجمعات را برگزار می‌کند.

وی درباره عدم استقبال احزاب از مصوبه اخیر دولت در رابطه با اصل ۲۷ قانون اساسی و تعیین مکانی برای اعتراض تصریح کرد: درصورتی‌که جریان اصلاح‌طلب احساس کند اقلیت می‌تواند نظر خود را به مجلس و دولت تحمیل کند شاید توصیه شود که با حرکت‌های قانونی مانند تجمعات اجازه چنین رفتارهایی داده نشود.

این عضو حزب اتحاد درباره سنجش دولت برای مصوبه اخیر او در رابطه با اصل ۲۷ قانون اساسی یادآور شد: مسئله فوق پیشنهادی است که می‌تواند موردبررسی قرار گیرد. فعالیت جریان‌های اقلیت به‌گونه‌ای بوده و هنوز هم‌چنین است که تصور می‌کند تمام حرکات اصلاح‌طلبان مخل امنیت محسوب می‌شود و تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان در همایش سکوت ۲۵ خرداد تحت همین عنوان بازداشت شدند.

میرلوحی در ادامه اضافه کرد: استفاده احزاب اصلاح‌طلب از این اصل قانونی را اجازه ندادند. البته مصوبه اخیر دولت پس از حوادث دی‌ماه به‌تازگی درباز شدن فضای سیاسی کمک می‌کند، اما همین مسئله هم نیاز به مجوز دارد که صدور آن‌هم به نحوی با کمیسیون ماده ۱۰ احزاب گره‌خورده و شروطی آنجا در نظر گرفتند که کار را سخت کرده است.

وی دراین‌باره بیان کرد: کسانی که در حاشیه نماز جمعه دست به اعتراض می‌زنند بدون مجوز این کار را انجام می‌دهند، اصلاحات بدون مجوز به چنین رفتارهایی رو نمی‌آورد زیرا برای نشان دادن اعتراضات ابزارهای خود را دارد و تلاش می‌کند زمینه قانونی تحقق آن را فراهم سازد.

این عضو حزب اتحاد ملت دراین‌باره که علت عدم استفاده اصلاح‌طلبان از این قانون استقبال کم از آن نیست، توضیح داد: این مسئله تا حالا در حزب موردبررسی قرارگرفته و نظر شما در حد یک حدس و گمان است ولی مشکل کشور در بیان نظرات فردی و اجتماعی نبود آزادی پس‌ازآن است. درصورتی‌که حزب تصمیم به درخواست مجوز برای تجمع بگیرد باید افکار عمومی را آماده کند تا در آن حضور پیدا کنند وگرنه در شرایطی غیرازاین حرکت موردنظر فایده‌ای در برندارد.

یک دیدگاه

یک دیدگاه

  1. محمدرضا کیانفر

    چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷ در ۱۴:۲۹

    رئیس جمهور پیشین محمود احمدی نژاد خواستار صدور مجوز برپایی اجتماع مردمی با هدف اعتراض شد،

    آقای احمدی نژاد،
    شما به خوبی می دانید بدون برخورداری از حق آزادی بیان که مادر همه آزادیهاست، هرگونه اجتماع اعتراضی مانند چهل سال گذشته به سرکوب و خونریزی منجر می شود،
    سرور گرامی،
    از شما انتظار می رود به ما دلسوزان وطن که هدفمان نجات کشور است بپیوندید و تمام توان خود را در فشار به جمهوری اسلامی برای به رسمیت شناختن حق آزادی بیان که قانون اساسی تصویب کرده ولی جمهوری اسلامی چهل سال زیرپا گذاشته صرف نمایید،
    با تشکر از توجه شما،

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.