ارتباط با ما در

افشار سلیمانی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی تشریح کرد:

ترامپ در نشست شورای امنیت به اهداف خود علیه ایران رسید؟

سلیمانی گفت: گروهی که منتقد برجام بودند و بابت خروج ترامپ از برجام بسیار خوشحالی کردند باید به این نکته توجه داشته باشند که همین ماندگاری ایران در برجام سبب شد تا سایر کشورها  در برابر آمریکا حداقل به لحاظ سیاسی مقاومت به خرج دهند و از آن  دفاع کنند.

منتشر شده

جامعه ایرانی-  سلیمانی در خصوص توان اقتصادی کشورهای اروپایی برای همکاری با ایران تصریح کرد: اقتصاد درهم‌تنیده اروپا و آمریکا و وابستگی‌هایی که حداقل شرکت‌های خصوصی به آمریکا دارند دست آن‌ها را بسته است، اما اینکه خانم موگرینی در بیانیه‌ای که  پس از نشستی در حاشیه اجلاس بین‌المللی نیویورک صادر شد گفت پیش از شروع دور جدید تحریم‌ها تلاش می‌کنیم تا مکانیسمی در رابطه با تسهیل مبادلات مالی و بانکی با ایران را اجرایی کنیم، امیدوارکننده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا که در صحن مجمع عمومی سازمان ملل از تمام ملت‌ها خواست تا ایران  را منزوی کنند، در جلسه شورای امنیت حاضران در آن اجلاس بودند که  آمریکا را به سمت انزوا سوق دادند.

در جلسه شورای امنیت سازمان ملل به ریاست دونالد ترامپ،  امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در برابر این اظهارنظر ترامپ که مجدد ایران را مهم‌ترین پشتیبان تروریسم نامید، ضمن انتقاد به اعمال دور جدید تحریم‌ها گفت که «اگر قرار است در برابر ایران اقداماتی صورت بگیرد، باید در چارچوبی باشد که ما بعد از انقضای برجام در نظر گرفته‌ایم.»

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا هم در نطق خود خواهان حفظ و ادامه اجرای توافقنامه هسته‌ای (برجام) شد. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز در سخنرانی خود مطرح کرد: «خروج آمریکا از برجام خطر بزرگی برای نظام منع گسترش تسلیحات اتمی است. همواره با همکاری سایر کشورها ازجمله چین تلاش می‌کنیم برجام را حفظ کنیم.»

بر این اساس شواهد و قرائن حکایت از آن داشت که جلسه ترامپ برای محکوم کردم و منزوی کردن ایران در شورای امنیت سازمان ملل محقق نشده است.

افشار سلیمانی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با جامعه ایرانی  درباره ارزیابی خود از جلسه شورای امنیت به ریاست ترامپ  گفت: آقای ترامپ در جلسه شورای امنیت حرف‌های گذشته خود را تکرار کرد که نتیجه این رفتار سود ایران را به دنبال داشت.

وی چرایی این مسئله را چنین شرح داد: آقای ماکرون و خانم ترزا می در باقی ماندن کشورها در برجام تأکید کردند و خروج ترامپ از آن را نامناسب برشمردند و گفتند که اتخاذ چنین رفتارهایی به همراه  فشار و زور موردقبول نیست زیرا خلاف مقررات بین‌المللی محسوب می‌شود.

این کارشناس روابط بین‌الملل در این خصوص تأکید کرد: نشریات آمریکایی هم در مطالب منتشرشده خود  به این موضوع پرداختند که ترامپ در جلسه شورای امنیت به انزوا کشیده شد، به‌طوری‌که زودتر از زمان تعیین‌شده جلسه را ترک کرد.

سلیمانی در این رابطه افزود: گروهی که منتقد برجام بودند و بابت خروج ترامپ از برجام بسیار خوشحالی کردند باید به این نکته توجه داشته باشند که همین ماندگاری ایران در برجام سبب شد تا سایر کشورها  در برابر آمریکا حداقل به لحاظ سیاسی مقاومت به خرج دهند و از آن  دفاع کنند که این مسئله خود نشان می‌دهد  با زمان پیش از برجام (دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد) فضای بین‌الملل تغییر کرده و امروز تنها یک کشور یعنی آمریکا برای ایران به‌قول‌معروف شمشیر را از رو بسته است.

وی ضمن اشاره به مسائل اقتصادی ابراز کرد: در رابطه با این سفر آقای روحانی به نیویورک برخی بیشتر بحث اقتصادی آن را دنبال می‌کردند که از این حیث موفقیت چندانی به دست نیاوردیم، به این معنا که ارزش دلار بالا رفت و احوالپرسی‌ها در نیویورک نتوانست به مسائل اقتصادی کمکی کند.

این کارشناس روابط بین‌الملل در ادامه یادآور شد: نزدیک‌ترین راه که امکان وصول و حصول داشته باشد، این است که آمریکا به قالب ۱+۵ برگردد و مذاکرات را ادامه دهد یعنی همان مسئله‌ای که رئیس‌جمهور کشورمان از تریبون مجمع عمومی مطرح کرد. به نظر می‌رسد لابی فرانسه هم برای این مسئله در حالی تلاش است، اما بعید به نظر می‌رسد که آمریکا شخصاً و رسماً به ۱+۵ بازگردد ولی امکان دارد برای موضوع چندجانبه گرایی در قالب ۱+۵ رضایت دهد.

سلیمانی در خصوص توان اقتصادی کشورهای اروپایی برای همکاری با ایران تصریح کرد: اقتصاد درهم‌تنیده اروپا و آمریکا و وابستگی‌هایی که حداقل شرکت‌های خصوصی به آمریکا دارند دست آن‌ها را بسته است، اما اینکه خانم موگرینی در بیانیه‌ای که  پس از نشستی در حاشیه اجلاس بین‌المللی نیویورک صادر شد گفت پیش از شروع دور جدید تحریم‌ها تلاش می‌کنیم تا مکانیسمی در رابطه با تسهیل مبادلات مالی و بانکی با ایران را اجرایی کنیم، امیدوارکننده است.

وی در ادامه اضافه کرد: درصورتی‌که نکات مدنظر اروپایی‌ها در این بیانیه اجرایی شود ازآنجاکه توان‌ها متوازن نیست، بخشی از سموم تحریم‌ها که ترامپ آغاز کرده، دفع خواهد شد و قسمتی از آن باقی می‌ماند، ولی اگر انجام آن در کل منتفی شود، مشکلات به قوت خود باقی خواهد ماند.

این کارشناس روابط بین‌الملل دراین‌باره تأکید کرد: باید این نکته را مدنظر داشت هرچند که به نظر می‌رسد ۱۳ آبان قرار است دور دوم تحریم‌ها شروع  شود، اما در عمل اکنون تحریم‌ها آغازشده و اکنون نفت ایران بر کشتی‌ها سوار شده و در آب‌های بین‌المللی سرگردان  به دنبال مشتری است.

سلیمانی در این خصوص افزود: اروپایی‌ها درصورتی‌که جدی وارد عمل نشوند مشکلات ایران تشدید خواهد شد، البته نباید فراموش کرد که  جدیت آن‌ها برای ایستادگی در برابر آمریکا بیشتر برای حفظ عزت خودشان است و خیلی هم بحث ایران مطرح نیست زیرابه این نتیجه رسیدند درصورتی‌که قرار باشد مکانیسمی نیابند تا به‌وسیله آن در برابر آمریکا مانور دهند در آینده اتفاقات خوبی نمی‌افتد و استقلال آن‌ها مورد سؤال قرار می‌گیرد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.