جامعه ایرانی- شهربانو امانی عضوشورای شهر تهران گفت: تعیین ساعت اداری را هیئت دولت باید انجام دهد و تا زمان ابلاغ رسمی، تغییری در ساعات کاری کارمندان ایجاد نخواهد شد.
طی هفتههای گذشته جلسات متعددی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با پلیس راهور در خصوص تغییرات مورد نظر در طرح استقبال از مهر برگزار کردند که درخصوص برآیند اجرای طرحها وهماهنگیهای لازم در راستای کاهش ترافیک شهر تهران در مهر ماه تمهیداتی پیشبینی شد.
یکی از این موارد که در مهر ماه مورد توجه قرار دارد موضوع ساعت اداری شناور ادارات در دو هفته ابتدای مهر ماه ان هم از ساعت ۷ تا ۸:۳۰ صبح است که این موضوع به هیئت دولت پیشنهاد شده است اما جوابی تا امروز دریافت نشده است.
اینکه آیا این ساعت شناور چقدر به حل مشکلات ترافیکی مهرماه کمک میکند موضوعی است که نشان از این دارد که عملا تلاش زیادی برای حل مشکل انجام نشده است و مسئولین شهرداری به مُسکنهای زودگذر بسنده کردهاند.
شهربانو امانی عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در گفتوگو با جامعه ایرانی ضمن تایید بی اثر بودن تغییر ساعات ادارات بر کاهش ترافیک تهران گفت: هیچکس ارزیابی نکرده است که چرا این ۱۵ روز مورد تاکید قرار گرفت و اگر ساعات اداری شناور تایید نشود در این پانزده روز چه اتفاقی خواهد افتاد.
امانی افزود:امروز همه میخواهیم ساعت کار را به تعویق اندازیم تا شاید گره از ترافیک بازشود اما در سال های گذشته تجربه کردیم که این ۱۵ روز علاج کار نیست و خیلی ضرورت ندارد. این مُسکن ممکن است درصدی از بار ترافیک را کم کند اما باید این نکته را فراموش نکنیم که سی درصد ترافیک تهران ترافیک آموزشی است.
باید قالب توسعه شهری را تغییر دهیم
این عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران مطرح کرد: ترافیک تهران مانند همه شهرها و کلان شهرهای بزرگ که حتی با گسترش مترو، احداث تونلها، زیر گذر، روگذر و بزرگراهها نتوانستند مشکل ترافیکی خود را حل کنند؛ است. باید مانند ابرکلان شهرهای دنیا قالب توسعه شهری خود را تغییر دهیم به طور نمونه این شهرها یک مدلی را طراحی کردن و که در آن ردیفهایی تعریف میشود که توسعه شهری مبتنی بر حمل و نقل عمومی شکل گرفته است.
وی افزود: در طرحی که اروپاییها ریختند تراکم و ساخت و ساز در محدوده ایستگاههای مترو بیشتر شده است که قالب حملونقل را تبدیل کردند به پیادهمداری که مادر حمل و نقل است؛ اصلا انسان با پا حرکت میکند یعنی مدل شهرسازی را طوری طراحی کردند که با ۵ دقیقه پیادهروی یا به یک ایستگاه مترو و یا ایستگاه بیآرتی برسند و یا اینکه همه نیازهایشان به فاصله ۵۰۰ متری تامین شود.
فقط ۴ درصد دانش آموزان و خانوادهها از سرویسهای مجاز و مورد تایید تاکسیرانی استفاده میکنند
امانی ضمن انتقاد از نگاه سطحی به حل مشکل ترافیک تهران افزود: تصمیمات گرفته شده در جلسه مشترک معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با پلیس راهور راهگشای اصلی مشکل ترافیک تهران علی الخصوص در ابتدای مهر نیست. نزدیک به یک میلیون و ۲۹۴ هزار نفر دانش آموز تهرانی داریم که قریب به اتفاق آنها با یک خودرویی به مدرسه و محل تحصیل رفت وآمد میکنند ولی فقط ۴ درصد دانش آموزان و خانوادهها از سرویسهای مجاز و مورد تایید تاکسیرانی استفاده میکنند.
عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: خوشبختانه حساسیتی که شورا و معاونت حمل و نقل از خود نشان داد باعث شد تا شهرداری و وزارت کشور (فرمانداری)، پلیس راهور، انجمن اولیا با مدارس و آموزش و پرورش تعریف کار و تقسیم کار جدیدی با هم انجام دهیم که نمیتوان گفت همین سال اول گرههای ترافیکی حل کند ولی روشی است که میتواند آرامش خاطر خانوادهها را جلب کند.
وی گفت:با توجه به آسیبهایی اجتماعی که برای اصلیترین ذینفعان آموزشوپرورش که آیندهسازان کشور هستند؛ وجود دارد خانوادهها میتوانند تمام اطلاعات راننده سرویس فرزند خود را داشته باشند و فقط کافی است پلاک خودرو راننده به سامانه ارسال کنند تا تمام مشخصات راننده تاکسی،خودروی آن و شرکت تاکسیرانی آن سرویس و… را میتواند داشته باشد.
هیچ مساله ای بدون مشارکت مردمی حل نشده و نخواهد شد
امانی مطرح کرد: هیچ مسالهای بدون مشارکت مردمی حل نشده و نخواهد شد و آن هم در جامعه ایران که اعتمادعمومی بسیار آسیب جدی دیده و متاسفانه به پایینترین سطح خود رسیده که اعتمادسازی مجدد سخت است و زمان بر خواهد بود. در همین راستا اگر خدمات بهتر، ایمنتر برای دانش آموزان ارائه شود قطعا در سالهای آینده شاهد این خواهیم بود که ۱۰ الی ۱۵ درصد اعتماد مردم برمیگردد.
وی با تاکید بر همکاری مردم برای کاهش ترافیک، گفت: آیین بازگشایی مدارس که از رخدادهای مهم و زیبای همه ساله کشور است و مسلما ترافیک ابتدای مهرماه اتفاق خواهد افتاد چون دانش آموزان و مخصوصا کلاس اولیها دوست دارند روز اول مدرسه خود را حتی با پدر و مادر خود به مدرسه بروند.
این عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در پایان از والدین خواست که برای جابهجایی فرزندانشان به مدارس حتما از سرویسهای مجاز مدارس که دارای برچسب است، استفاده کنند و به هیچ عنوان از افراد ناشناس و خودروهای غیرمجاز برای این کار استفاده نکنند.