ارتباط با ما در

دکتر ابراهیم رزاقی اقتصاددان در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

خطر بزرگی اقتصاد ایران را تهدید می‌کند

رزاقی تاکید کرد:مسئولین هر چه میگذرد گستاخ تر می شوند و می بینند یک سری کارها را می توانند انجام دهند که در شرایط عادی امکان پذیر نیست.

منتشر شده

جامعه ایرانی– دکتر ابراهیم رزاقی اقتصاددان گفت: فساد اقتصادی به‌صورت سیستماتیک در کشور گسترده شده و مسئولانی که به‌عناوین‌مختلف درگیر این فساد هستند باید محاکمه شوند.

مسئله‌ای که امروز شاهد آن هستیم مقوله بسیار عجیبی است که اتفاق افتاده و آن رهاسازی قیمت در حوزه قیمت‌گذاری است. دولت ادعا می‌کند آزادسازی قیمت را شروع کرده و نمی‌خواهد در قیمت‌گذاری بازارهای سکه و ارز و خودرو و سایر بازارها وارد شود و به ادعای دولت این بازارها هستند که باید تعیین‌کننده قیمت محصولات و کالاها باشند.

چیزی که در حال اتفاق است رهاسازی قیمت است نه آزادسازی قیمت چرا که آزادسازی بدون نظارت نتیجه‌ای جز سر به فلک کشیدن قیمت‌ها نتیجه‌ای ندرد و در هر هیچ‌کدام از کشورهای جهان این پدیده رخ نمی‌دهد.

دکتر ابراهیم رزاقی اقتصاددان در گفت‌وگو با جامعه ایرانی ضمن تائید رهاسازی قیمت‌ها در بازار توسط دولت گفت: رهاسازی قیمت‌ها موضوعی نیست که امروز اتفاق افتاده باشد و تازگی ندارد منتهی شدت آن خیلی زیاد شده است. وقتی سرمایه‌داری نو لیبرال را در زمان آقای رفسنجانی پیاده می‌کنند استارت مشکلات فعلی زده شد.

نظام نو لیبرال برخلاف قانون اساسی و تجربه دوران دفاع مقدس بود

رزاقی افزود: نظام نو لیبرال برخلاف قانون اساسی و تجربه دوران دفاع مقدس بود. مگر در زمان جنگ اقتصاد را چگونه اداره می‌کردند درصورتی‌که کشور درآمد آن‌چنانی نداشت. در همان دوران دفاع مقدس صنایع دفاعی، ذوب فلزات، قطعه‌سازی، ماشین‌سازی و صنایع سنگین به وجود آمد و عملاً بعضی از اشخاص زیر نظر امام خمینی نمی‌توانستند کاری کنند ولی این دستاوردها را آقای رفسنجانی کاملاً کنار گذاشت و سرمایه‌داری نو لیبرال آمریکایی را پیاده کرد.

این اقتصاددان گفت: این نوع سرمایه‌داری معلوم است که چه اهدافی دارد؛ حتی مسئولین به‌اندازه سرمایه‌داری زمان پهلوی هم احساس مسئولیت نکردند. وقتی‌که هزینه‌هایی که انجام می‌شود منجر به خودکفایی نمی‌شود و بیشتر وابستگی را زیادتر می‌کند مسلماً در این زمان هزینه‌های ارزی بالا خواهد رفت و به دنبال آن بیکاری افزایش پیدا می‌کند و مسلماً فقر زیادتر خواهد شد. چهار  رئیس‌جمهور هم همین سیاست را ادامه دادند البته با عملکردهای متفاوت.

رزاقی اضافه کرد: در زمان آقای خاتمی اوضاع اقتصادی خیلی بد نبود. در زمان آقای احمدی‌نژاد هم وضع بدین‌صورت بود و نظام نو لیبرالی پیگیری شد اما یک سری کارها مانند مسکن مهر، تولید بنزین از پتروشیمی‌ها در شرایط تحریم صورت پذیرفت اما کافی نبود.

در زمان آقای روحانی سیاست نو لیبرالی به‌شدت رشد پیدا کرد

این کارشناس اقتصادی مطرح کرد: در زمان آقای روحانی سیاست نو لیبرالی به‌شدت رشد پیدا کرد و مطرح شد که دولت دلیلی ندارد در اقتصاد دخالت کند ولی شاهد این موضوع هستیم باوجودی که می‌گوید دلیلی ندارد و هیچ جا دخالت مثبت نمی‌کند اما به‌شدت دخالت منفی می‌کند؛ یعنی دلار را از طریق فروش نفت؛ پتروشیمی به دست می‌آورد ولی آن را تبدیل به ریال نمی‌کند؛ این سیاست از زمان قبل از انقلاب هم این برنامه بود. در زمان رضاشاه هم‌وابستگی به درآمد نفت خیلی زیاد بود و در زمان محمدرضا شاه درآمد حاصل از فروش نفت خیلی بالا رفت  و سیاست وابستگی به فروش نفت تشدید شد و در اول انقلاب کاهش پیدا کرد؛ دوباره بعدازاینکه سرمایه‌داری را انتخاب کردند وابستگی به درآمد نفت رشد پیدا کرد.

وی افزود: دلار ارزان برای واردات تعیین می‌کنیم که دویست درصد سود دارد بعد آن‌وقت خصوصی‌سازی‌های که آقای رفسنجانی انجام داد و همه رئیس‌جمهورهای بعدی هم انجام دادند تقریباً تقسیم ثروتی انجام می‌شود که هیچ ما به ازایی ممکن است نداشته باشد.

رزاقی ادامه داد: مانند واگذاری‌های اخیر کارخانجات که صورت گرفت. کارخانه‌ای که ۱۷۰۰ کارگر داشت کم‌کم تعداد کارگران آن را کاهش دادند و به صفر رساندند حالا زمین‌های آن را فردی آمده است خریداری کرده و به‌جای آن ۶۰ آپارتمان واقع در دزاشیب به مالکان زمین دهد. حالا بدهی آن کارخانه به دولت چه می‌شود و آن خصوصی‌سازی که مدنظر بوده است چقدر تحقق‌یافته، معلوم نیست.

این اقتصاددان گفت: با بررسی کامل این فضا به این نتیجه می‌رسیم که یک طبقه‌ای به وجود آمده که اصلاً به مسئله تولید فکر نمی‌کند و تنها به سودش بیشتر فکر می‌کند.

مسئولین هر چه می‌گذرد گستاخ‌تر می‌شوند

وی گفت: حالا بعدازآن خصوصی‌سازی‌ها که بذل و بخشش و غارت اموال مردم و بیت‌المال بود فسادهایی جدیدی به وجود آورده‌اند. آن همواردات با دلار ارزان است که از آن‌ها مالیات هم گرفته نمی‌شود. کنترل هم نمی‌شوند اصلا نمی‌خواهند واردکنندگان شناخته شوند بعد فضاهایی آرام‌آرام شکل گرفت مانند فضاهای دلالی و احتکار. مسئولین هم هر چه گذشت گستاخ‌تر شدند. دیدند یک سری کارها را می‌توانند بکنند که امکان ندارد در شرایط عادی انجام شود. مانند اختلاس از صندوق ذخیره فرهنگیان که اسمش را گذاشته‌اند بدهی معوقه. ۱۵ هزار میلیارد تومان از صندوق ذخیره فرهنگیان با چند سند برداشت کرده‌اند می گویند اختلاس نبوده است.

رزاقی ادامه داد: در این شرایط ببینید بانک‌ها چه کردند در این شرایط نقشی که بانک‌ها ایفا می‌کنند علیه تولید ملی و علیه اشتغال است چرا؟ چون فقط به حداکثر سود فکر می‌کنند. آنچه آمریکایی‌ها هم به آن اشاره دارند و می‌گویند حداکثر سود و حداکثر لذت و حداکثر ثروت. مسئولین وقتی به این مرحله رسیدند با سپرده و پول‌های مردم این کارها را انجام می‌دهند آن‌وقت رانت میلیاردی شکل می‌گیرد و به شخصی میلیاردها تومان داده می‌شود و آن شخص به سمت بازار سکه می‌رود و میلیاردها تومان داده می‌شود طرف دلار خریداری می‌کند و دولت هم هیچ اقدامی برای جلوگیری از این رانت انجام نمی‌دهد.

این کارشناس اقتصادی با انتقاد از سیاست دولت گفت: دولت دست روی دست گذاشته است و اصلاً از این افراد چرایی خرید دلار را سؤال نمی‌کند و تازه حتی برای واردات ۲۵۰ میلیارد دلار گشایش اعتبار انجام می‌دهد که از آن‌هم تازه ۳۰ میلیارد دلار را واگذار کرده است؛ مگر کشور چقدر پول دارد که آن‌قدر هزینه‌تراشی می‌کنند.

حرکت‌های در مسیر خواست دشمن 

وی گفت: وقتی فضا به این صورت دنبال می‌شود به این نتیجه می‌رسیم که حرکتی آگاهانه یا بعضاً ناآگاهانه در اقتصاد ایران صورت می‌پذیرد که همان چیزی است که ترامپ و یا اسرائیل می‌خواهند چرا؟ چون مردم را هرروز با این سیاست‌های نظام براندازانه بیکار، ناامید، فقیر و ناراحت می‌کنند.

رزاقی اعلام کرد: مسئولین حتی نمی‌خواهند بررسی کنند در کشور چه کسی محتاج است که به او یارانه دهند و چه کسی محتاج نیست. به همه یارانه می‌دهند. در این فضا آن‌چنان مردم تحت تأثیر قرار می‌گیرند که به تمامیت نظام بدبین می‌شوند و به اعتراضات سراسری دست می‌زنند.

خطر بزرگی اقتصاد ایران را تهدید می‌کند

این اقتصاددان مطرح کرد: باید مجازات بازدارنده‌ای برای دست‌های پشت پرده و مسئولین خطاکار اعمال شود وگرنه این‌ها به غارتگری خود ادامه می‌دهند. زمانی که دو تابعیتی  پول‌ها و بیت‌المال را به خارج می‌برند به‌مجرد اینکه پرونده‌های فساد آن‌ها برملا می‌شود سریع از کشور خارج‌شده و در کشور دوم خود اقامت می‌کنند.

رزاقی در پایان ضمن انتقاد از عملکرد چهل‌ساله اقتصادی مسئولین نظام گفت: مطمئناً خطر بزرگی اقتصاد ایران را تهدید می‌کند آن‌هم ازلحاظ اقتصادی که این خطر اصلاً ربطی به تهدیدات آمریکایی‌ها ندارد و به قول امام راحل این مسئولین داخلی هستند که خطر برای انقلاب و نظام به وجود می‌آورند و امروز به نفع ترامپ عمل می‌کنند.

یک دیدگاه

یک دیدگاه

  1. علی صفاری

    شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ در ۱۰:۰۷

    با سلام به نظر شما ایا گوش شنوا هست بارها و بارها رهبریت نیز در اینمورد گوش زد کرده فقط کلمه چشم انهم بدون عمل شنیده شده

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.