ارتباط با ما در

نورقلی پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی تشریح کرد:

ریشه رشد بی‌سابقه قیمت خودرو کجاست؟

عضو فراکسیون امید مجلس تاکید کرد: پژو و رنو و کیا و ..به خاطر شرایطی تحریمی که وجود دارد از بازار رفتن و یا در حال رفتن هستند که همین موضوع چالش هایی را به وجود می‌آورد که تنها راه برون رفت از آن تعامل بین مردم و خودروسازها است. 

منتشر شده

جامعه ایرانی رامین نور قلی پور، عضو کمیسیون صنایع مجلس مجلس گفت: دخالت دولت و دستگاه‌های وابسته به دولت در بازار و همچنین تعرفه‌هایی که در رابطه باقیمت خودرو و تعرفه خودروهای وارداتی همه مسائلی است که باعث به وجود آمدن رشد بی‌سابقه قیمت خودرو شده است.

امروز در بازار خریدوفروش خودرو شاهد فروش خودروها بی‌کیفیتی هستیم که نه‌تنها امنیت سرنشینان خود را تأمین می‌کند بلکه آن‌ها را به کام مرگ می‌رساند. خودروسازها مدعی هستند که کیفیت خودروهای تولیدی خود را افزایش دادند ولی شواهد چیز دیگری نشان می‌دهد.

از دیگر سو تقاضای دو خودروساز مطرح کشور در تاریخ ۱۳ شهریورماه مبنی برافزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت خودرو باعث شد از سوی شورای رقابت نامه‌ای به بانک مرکزی ارسال شود و از بانک مرکزی برای قیمت‌گذاری محصولات خود استعلام کنند درصورتی‌که این کار قانونی نیست.

رامین نورقلی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی در پاسخ به این ابهام گفت: شورای رقابت از این حیث استعلام کردن چون بحث نوسانات قیمت ارز است. با توجه به اینکه بخش از خودروهای ساخت داخل وابستگی به قطعات وارداتی دارد که از ارز استفاده می‌شود. داخلی‌ترین خودروهای کشور هم حداقل ۳۰ درصد وابستگی به قطعات وارداتی دارد بنابراین قاعدتاً این موضوع به‌صورت مستقیم در قیمت تمام‌شده خودرو تأثیر می‌گذارد.

نوسانات قیمت ارز باعث شده که ارزش پول ملی به طرز فاحشی افت پیدا کند

نورقلی پور عضو فراکسیون امید مجلس افزود: درهرصورت نوسانات قیمت ارز باعث شده که ارزش پول ملی به طرز فاحشی افت پیدا کند. این موضوع به‌صورت غیرمستقیم در سایر هزینه‌های تولید خودرو تأثیرگذار است. از طرف دیگر قیمتی که امروز وجود دارد و تفاوت قیمتی که خودروساز به بازار عرضه می‌کند باقیمتی که در بازار آزاد وجود دارد اختلاف زیادی دارد که همین امر باعث فساد شده است و مشکلات متعددی برای مردم ایجاد کرده است.

وی گفت: با توجه به شرایط اقتصادی که وجود دارد باید خودروها باقیمت منصفانه فروخته شود که شرایط ایجاد رانت و فساد در کشور به وجود نیاید. با توجه به عدم تعادلی که در شرایط اقتصادی وجود دارد این شرایط خودبه‌خود به خودروساز هم سرایت کرده است. تغییراتی که در دستمزدها انجام شد قطعه سازها را متحمل مشکلات بسیار زیادی شدند که به‌عنوان بخشی از پروسه ساخت و تولید خودرو که یک زنجیره طولانی است به نحوی از این شرایط متأثر شده‌اند.

قیمتی که شورای رقابت برای خودروساز اعلام کرده قطعاً تناسبی با شرایط امروز ندارد

این عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: از طرف دیگر قیمتی هم که شورای رقابت برای خودروساز اعلام کرده قطعاً تناسبی با شرایط امروز ندارد. نظر کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم این است که باید یک تعادلی بین قیمت تمام‌شده خودرو و واقعیت‌های در بازار وجود دارد؛ ایجاد شود که از رانت و ایجاد فساد در بازار خریدوفروش خودرو جلوگیری کند.

نماینده مردم کردکوی افزود: این روزها متأسفانه شاهد این هستیم که خودروهای صفر ارائه‌شده توسط خودروسازها به‌شدت دچار کاهش و افت کیفیت شده‌اند که تنها راهکار برون‌رفت از این موضوع رقابتی شدن بازار خودرو است. متأسفانه در عمل شرایط رقابتی حاکم نیست و مجلس به‌عنوان حامی اصلی بازار آزاد رقابتی خودرو طرفدار حاکمیت عرضه و تقاضا در بازار خودرو و سایر زمینه‌های صنعتی و اقتصادی است. دخالت دولت و دستگاه‌های وابسته به دولت در بازار و همچنین تعرفه‌هایی که در رابطه باقیمت خودرو و تعرفه خودروهای وارداتی همه مسائلی است که باعث به وجود آمدن رشد بی‌سابقه قیمت خودرو شده است.

خودروسازها متأسفانه نیروهای مازاد بسیار زیادی دارند

نورقلی پور افزود: خودروسازها خصولتی هستند متأسفانه نیروهای مازاد بسیار زیادی دارند که همه در حوزه بهره‌وری تأثیر مستقیم در قیمت‌ها دارد خودروسازها نمی‌توانند به لحاظ شرایطی که وجود دارد دست به تعدیل نیرو زنند چون کارخانجات خصوصی نیستند. مسائل بسیار زیادی وجود دارد که هم در کیفیت و هم در قیمت تمام‌شده دخیل هستند متأسفانه عدم وجود سیاست‌های کلان تولید خودرو در کشور که قطعاً باید از طریق وزارت صنعت موردنظر قرار گیرد نباید دست‌خوش تحولات سیاسی در کشور قرار گیرد.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس با انتقاد از سیاست‌های خودروسازهای داخلی در عرصه رقابت بین‌المللی و نبود کیفیت در تولیدات خود، گفت: متأسفانه جایگاهی در عرضه خودرو در بازارهای بین‌المللی نداریم قطعاً یکی از راه‌های توسعه خودروسازی در کشور نگاه به بیرون از مرزهای کشور است و دستیابی به بازار بین‌المللی قطعاً بازار داخلی خودروسازهای کشور را به سطح مطلوب توسعه نخواهد رساند.

نماینده مردم گلستان در ارتباط با طرح مشارکت در تولید ایران‌خودرو و شرایط نامشخص تحویل خودرو و قیمت به‌روز آن سخن به میان آورد و گفت: خودروسازها حق انجام طرح مشارکت در تولید را ندارند اما در شرایطی که بر کشور حاکم است خودروسازها متحمل بیشترین فشارهای ممکن هستند برای اینکه بتوانند تولید را حفظ کنند و چون تعداد کارگران بسیار زیادی که در صنایع خودروسازی مشغول به کار هستند را حفظ کنند؛ دست به چنین پیش‌فروش من درآوردی زدند.

کشورهای زیادی مانند کره جنوبی روابط تجاری خود را با کشور به خاطر وجود تحریم قطع کردند

وی ادامه داد: از طرف دیگر کشورهای زیادی مانند کره جنوبی روابط تجاری خود را با کشور به خاطر وجود تحریم قطع کردند و مشکلات و چالش‌های زیادی برای خودروسازها و صنعت کشور به وجود آوردند و همین مطلب باعث شد تعهدات خودروسازها به مشتریان و پیش‌فروش کردن محصولات قبلی که قول آن را داده بودند اجرا نشود.

نورقلی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان ضمن اشاره به شرایطی که تحریم‌های جدید به وجود آورده گفت: پژو و رنو و کیا و… به خاطر شرایطی تحریمی که وجود دارد از بازار رفتن و یا در حال رفتن هستند که همین موضوع چالش‌هایی را به وجود می‌آورد که تنها راه برون‌رفت از آن تعامل بین مردم و خودروسازها است.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.