جامعه ایرانی- این روزها درکنار خارج شدن برخی مشاغل قدیمی از دور، شغلهای جدیدی به فضای کسب و کار کشور افزوده میشود که بسیاری از آنها در محیط مجازی فعال شدهاند. در یک دهه بخصوص چند ساله اخیر شغلهایی پا گرفته است که بستر عمده آنها خلاقیت و نوآوری و استفاده از فرصتهای کوچک است. یکی از این مشاغل که درآمدزایی قابل قبولی هم به همراه دارد تبلیغات در شبکههای مجازی است.
در مدت ۲۴ ساعت شغل و حرفه شما با ۱۰ الی ۶۰۰ هزار تومان معرفی میشود. این کسب و کارجدیدی است که این روزها توسط فعالان اینستاگرام دنبال میشود، اما این درآمدزایی برای تمام اینستاگرامدارها نیست. رمز این شغل رسیدن به فالوئر زیاد است. محبوبیت و عرف بودن فعالیت یک صاحب اینستاگرام هم اهمیتی در این نوع حرفه ندارد.
تب جذب فالوئر بین اکثر افرادی که میخواهند از آیدی اینستاگرامهای خود درآمد میلیونی کسب کنند روز به روز بیشتر میشود. آنها حاضر هستند پولهای میلیونی بدهند تا فالوئر واقعی جذب کنند و هر پستی که در اینستاگرامشان میگذارند بدون وقفه لایک بخورد. بهطور متوسط برای جذب فالوئر که پایه اولیه درآمدزایی است ماهانه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان باید هزینه کنید. در این میان به قول معروف شاخهای اینستاگرام بهطور متوسط ۱۰ بار چنین کاری را انجام دادند. هر چند که خیلی از آنها ریزش دارد یا اینکه واقعی نیست و تنها نام یک نفر به فالوئرها اضافه میشود، اما حتی فیک بودن فالوئرهم باعث جذب مردم و دادن آگهی به آنها میشود.
۱۵ ثانیه ۳۰ هزار تومان
فرآیند این درآمدزایی و شغل جدید که با سرعت در حال پخش شدن است، چیست؟ در مدت ۱۵ ثانیه صاحب آگهی میتواند کالا، محصول و خدمات خود را از طریق افرادی که بالای ۲۰هزار نفر دنبالکننده دارند، معرفی کند. برای صاحبان کالا و خدمات، داشتن کمتر از ۲۰ هزار فالوئر جذاب نیست و اندک شماری از افراد سراغ آنها میروند.
البته لایک هم از نظر ارائه دهندگان حرفهای بسیار مهم است چرا که میدانند با لایکهای مردم آگهی آنها دیده میشود و میتوانند فعالیت اقتصادی خود را توسعه و رونق دهند. در یک سرشماری که در این حوزه صورت گرفته است، اکثر آگهیها در حوزه خدمات مانند آرایشگری، معرفی رستورانها، دکوراسیون(۴۸ درصد) و بعد از آن کیف، کفش، مانتو، لباس، زیورآلات، فرش و… است. صاحب کالا با شات کردن آگهی توسط فعالان و شاخهای اینستاگرام میتواند به فروش بالاتر دست پیدا کند.
تجارتم رونق گرفت
مجید یکی از کسانی است که با تجارت چمدانی از کشورهای مرزی فعالیت خود را شروع کرد. در ابتدا به رونق کسب و کار خود امیدی نداشت اما به حضور در فضای مجازی و فروش کالا از این طریق توانست تجارت خود را وسیع کند. وی چندین بار هم به افرادی که فالوئر بیش از ۵۰۰ هزار نفر دارند، آگهی داد و میگوید با پرداخت ۳ میلیون تومان توانستم حداقل ۶۴۰ مشتری ثابت داشته باشم و این امر باعث اشتغالزایی ۵ نفر هم شده است.
عکس بدهید پول بگیرید
هرچند که شغل در فضای مجازی و تبلیغهایی که اکنون گسترده شده است مقبول قشری از جامعه نیست اما در هر صورت برای آنها درآمد دارد و توانسته بخشی از خلأ شغلی کشور را پر کند. در خیلی از کشورها همچنین کسب و کارهایی پا گرفته است، اما سبک و سیاق آنها با هم فرق میکند.
در سایر کشورها فرد آگهی دهنده هدایایی از جنس ارائه شده را به فالوئرهای خود هدیه میدهد یا اینکه آن آگهی در مدت بسیار طولانیتر در صفحه فرد میماند. البته پولهایی که در این حوزه جابهجا میشود بسیار سنگینتر است. حتی آنها پا را فراتر از آگهی گذاشتند و در تبلیغات خود میگویند اگر عکسهای ناب و خاص خود را بهصورت انحصاری برای صاحب اینستاگرام ارسال کنند به آنها پول بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان پرداخت میشود. از این طریق آنها بهصورت واقعی جذب فالوئر کرده و بازدید صفحات خود را با سرعت افزایش میدهند، موضوعی که هنوز در ایران جا نیفتاده است. آنها با عکسهای ارسالی حتی فروش آن به سایر شبکههای خبری درآمدزایی هم میکنند.
اول نمونههایی را تحویل میگیریم بعد تبلیغ
در این میان با چند نفر از فعالان اینستاگرام بهصورت خصوصی صحبت کردیم. اطلاعات آنها بر مبنای آن است که میخواستند کالا و خدمات ما را در قالب آگهی در صفحه اینستاگرام خود بگذارند. یکی از آنها گفت: ماهانه بین ۳ تا ۶ میلیون تومان درآمد دارد و اگر بتواند فالوئر بیشتری جذب کند، این رقم در ماه به ۱۰ میلیون تومان هم میرسد. این فرد ۶۰ هزار نفر فالوئر داشت. وی گفت: برای تبریک تولد ۱۵ هزار تومان میگیرد و اگر بخواهد محصول سایتی را معرفی کند، دو نمونه برای او باید ارسال شود و برای اینکه ۲۴ ساعت آگهی باقی بماند ۳۰ هزار تومان پرداخت ضروری است.
غذای رایگان از شما تبلیغ از ما
یکی دیگر از فعالان اینستاگرام در موضوع رستورانگردی فعال بود. وی که ۱۲۰ هزار نفر فالوئر دارد، میگوید برای ۳ نفر که با وی همراه است باید سه وعده غذای رایگان با منوی آزاد در نظر گرفته شود و برای هر بار آگهی ۵۰ هزار تومان پرداخت شود. وی ادامه داد: اگر غذای ارائه شده مناسب نباشد مثبت صحبت میکند تا کسب و کار رونق گیرد.
باید وجدان کاری داشت
اما یکی دیگر از افرادی که در حوزه رستوران گردی و کافه شهره شده است و ۶۰۰هزار نفر فالوئر دارد بر اساس جا و مکان پول میگیرد. حداقل پرداختی ۴۵۰ هزار تومان و حداکثر ۶۰۰ هزار تومان است. وی میگوید اگر غذایی بد باشد یا خوشش نیاید حتماً آن را اعلام میکند. همین امر سدی میشود تا هر کسی سراغش نرود.وی میگوید: درست است که کسی بر فعالیت ما نظارتی ندارد اما باید وجدان کاری داشته باشیم.
برای معرفی اینستاگرام کسانیکه لباس، کیف، کفش و…ارائه میکنند میزان مبلغ دریافتی بر اساس فالوئر بین ۶۰ تا ۱۰۰ هزار تومان است.
کدام گروه ۶۰۰ هزار تومان پول میگیرد
مسئول یکی از شرکتهای تبلیغاتی درباره کسب و کارهایی که این روزها در فضای مجازی رونق گرفته است، اطلاعات خوبی به ما ارائه کرد. وی گفت: قبل از شروع هر گونه کسب و کار افزایش فالوئر بسیار اهمیت دارد. به طور متوسط هزینه جذب فالوئر ۲۵۰ هزار تومان در ماه است که توصیه میکنیم دو بار حداقل چنین اقدامی انجام شود تا بتوان درآمدزایی از اینستاگرام داشت.
وی ادامه داد: اگر فردی بخواهد به فعالان اینستاگرام که فالوئر زیاد دارند تبلیغات دهد باید بین ۱۰ تا ۶۰۰ هزار تومان هزینه کند. افرادی که ۵۰ هزار نفر فالوئر دارند، عرف بین ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان است و کمتراز فالوئرهای یاد شده مبلغ پرداختی از ۱۰ هزار تومان تا ۳۰ هزار تومان است.
وی گفت: افرادی که از ۵۰۰هزار نفر بیشتر فالوئر دارند برای انتشار آگهی ۶۰۰ هزار تومان دریافت میکنند که تعداد این افراد بسیار کم است اما با سرعت در حال پیشرفت است. تمام این تبلیغات تنها ۲۴ ساعت دوام دارد.
علی امینی
یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ در ۰۸:۵۹
گویا کسی که این گزارش رو تهیه کرده از بازار قیمت ها خبر نداشته!
بعضی از دوستانی که به رستوران ها سر میزنند بین ۲۵ میلیون. تا ۴۰ میلیون دریافت میکنند
یا بعضی دوستان از حداقل ۲ میلیون تا تا ۱۵ میلیون میگیرند!
نمیدونم چرا مالیات نشسته کاری باهاشون نمیکنه!