ارتباط با ما در

داوود محمدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت و گو با جامعه ایرانی:

راهکار حل مشکل دانشجویان ستاره‌دار چیست؟

نماینده مردم تهران تاکید کرد: حل شدن مشکل ستاره‌دار بودن دانشجویان از شعارهای انتخاباتی آقای روحانی بود اما متاسفانه تا به امروز هیچ راهکار مشخصی برای حل این موضع ارایه نشده است. راهکار حل مشکلات دانشجویان ستاره‌دار قانون است.

منتشر شده

جامعه ایرانی – محمدی عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: مسئولین دانشگاه‌ها و وزیرعلوم مدعی هستند که دانشجوی ستاره‌دار نداریم و اگر مواردی در گذشته بوده برطرف شده است و در حال حل کامل این موضوع هستند. اما اطلاعات مجلس حاکی از این است که ستاره‌دار بودن دانشجویان همچنان ادامه دارد.

سال تحصیلی جدید در حالی آغاز خواهد شد که بسیاری از دانشجویان در مقاطع ارشد و دکتری پس از قبولی در آزمون به دلیل ستاره‌ دار بودن یا اصطلاحا نقص در پرونده از ثبت نام بازمانده‌اند.

دانشجویان از دوره دولت نهم ستاره‌دار شدند. عمده این دانشجویان از فعالان صنفی و سیاسی بودند که در مقابل نام آن‌ها از سوی سازمان سنجش ستاره‌ای قرار می‌گرفت و منجر به محرومیت‌هایی از جمله محرومیت از تحصیل می‌شد.

تحصیل، از حقوق مدنی آحاد جامعه است و منع افراد از استیفای این حق، نیازمند وجود قانون است که در این خصوص مقرره‌ای وجود ندارد و اشتغال به تحصیل از عناوین اشتغال به حرفه و صنعت موضوع ماده ۱۱۷ قانون مدنی خارج است حتی اگر کسی به هر دلیلی خلاف کرده و نباید این حق را از او سلب کنیم.

نباید فراموش کرد رییس دولت دوازدهم در تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری سال ۹۲، وعده حذف ستاره دانشجویان،‌ بازگرداندن آن‌ها و بازکردن فضای دانشگاه‌ها را مطرح ‌کرد که متاسفانه بعد از گذشت پنج سال هنوز عملی نشده است.

به هر ترتیب گام نخست برای حل یک مساله پذیرش صورت مساله است؛باید پذیرفت که دانشجویان ستاره‌دار یا به اصطلاح جدید پرونده ناقص‌ها وجود دارند و باید هر چه سریع تر برای بهره‌مندی از حق تحصیل آنان چاره‌ای اندیشید.

داود محمدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی از نامشخص بودن ستاره‌دار کردن دانشجویان سخن به میان آورد و گفت: موضوع ستاره‌دار شدن دانشجوها در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دنبال شده است و جلساتی با غلامی وزیرعلوم و مسئولین دانشگاه‌ها برگزار شد.

مسئولین دانشگاه‌ها و وزیرعلوم مدعی هستند که دانشجوی ستاره‌دار نداریم

این عضو کمیسیون آموزش مجلس افزود: مسئولین دانشگاه‌ها و وزیرعلوم مدعی هستند که دانشجوی ستاره‌دار نداریم و اگر مواردی در گذشته بوده برطرف شده است و در حال حل کامل این موضوع هستند. اما اطلاعات مجلس حاکی از این است که ستاره‌دار بودن دانشجویان همچنان ادامه دارد و اصرار به ستاره دار ماندن برخی دانشجویان نیز در تغییر وزیرعلوم سابق نیز تاثیر داشت.

محمدی مطرح کرد: با صحبت‌هایی که با غلامی وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری داشتیم همواره یکی از نقاط مورد اعتراض بعضی از نمایندگان بحث ستاره دار بودن بعضی از دانشجویان است. به هر حال آن چیزی که باید در روابط حاکم باشد قانون و ضابطه است؛ ممکن است یک دانشجو تخلف کند بالاخره باید رسیدگی شود اما در رابطه با اینکه دانشجوی متخلف را از تحصیل ممنوع کنند؛ این منع کردن از تحصیل مستندات قانونی می‌خواهد.

نماینده تهران اضافه کرد: باید مستندات مبتنی بر قانون باشد و در محکمه قانونی بررسی شده باشد نه اینکه فقط طبق مشاهدات و به صورت غیر قانونی دانشجویان را ستاره‌دار کرد. به هر حال این چیزی بوده که همواره مجلس مطرح کرده است و وزیر علوم هم همیشه مدعی بودن که در حقیقت احقاق حق خواهند کرد. یعنی در گذشته که حق دانشجویی پایمال شده ایشان خود پیگیر امر خواهد شد.

محمدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: حتی در وقایع اخیری که پیش آمد و دانشجویان دستگیر شدن مجلس در جلسات مختلف از وزیرعلوم خواست که مسائل را پیگیری کند و ایشان هم فی الواقع پیگیری مثبتی انجام دادند و در جهت حل مشکلات دانشجویانی که تخلف داشته‌اند با مسئولین قضایی مذاکره کردند و از دانشجویان حمایت کردند.

برداشت‌های مجلس حاکی از وجود دانشجویان ستاره‌دار است

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: برداشت‌های مجلس از اطلاعات بدست آمده حاکی از وجود داشتن دانشجویان ستاره‌دار است که اگر واقعا تایید شود باید پیگیری‌های لازم انجام شود و امروز بسیاری از مسائل مربوط به دانشجویان ستاره دار را خانم سعیدی به نمایندگی از تمامی نمایندگان مجلس دنبال می‌کنند و برای رفع این مشکلات مذاکراتی با مسئولین قضایی انجام دادند.

وی توضیح داد: مسئولیت حوادث و اتفاقات در دانشگاه بر عهده رییس دانشگاه است و هر اتفاقی در مجموعه وزارت علوم صورت پذیرد مسئولیت آن بر عهده وزیر علوم و تحقیقات است و این افراد هستند که باید جوابگو باشند. بالاخره دانشجویی که در دانشگاه از تحصیل منع می‌شود مسئولیت آن بر عهده مسئولین اجرایی دانشگاه و رییس دانشگاه است و در درجه اول ایشان باید جوابگو باشند بعد از آن وزارت علوم و دولت باید پاسخگوی منع شدن دانشجویان از حق مسلم تحصیل باشند.

راهکار حل مشکلات دانشجویان ستاره‌دار قانون است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: حل شدن مشکل ستاره‌دار بودن دانشجویان از شعارهای انتخاباتی آقای روحانی بود اما متاسفانه تا به امروز هیچ راهکار مشخصی برای حل این موضع ارایه نشده است. راهکار حل مشکلات دانشجویان ستاره‌دار قانون است.

این نماینده مجلس اضافه کرد: فردی که از تحصیل منع می‌شود باید مستندات قانونی در مورد او وجود داشته باشد؛ البته این بدین معنی نیست که قوانین دانشگاه نباید رعایت شود.باید ضوابط و آیین نامه‌هایی که بر دانشگاه حاکم بوده ابتدای امر رعایت شود و همه افراد تابع این قانون باشند.

در ارتباط با عدم تحصیل دانشجو باید قانون محور وضوابط محور عمل شود

داود محمدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان ضمن تاکید بر حق تحصیل دانشجویان گفت: در ارتباط با عدم تحصیل دانشجو باید قانون محور وضوابط محور عمل شود و اگر جایی لازم است مسئولین دانشگاه باید در جریان امر باشند و در حقیقت تصمیم گیر نهایی باید خود مسئولین دانشگاه باشند نه نهادهای دیگر.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.