ارتباط با ما در

لوبلاگ مطرح کرد

احتمال حمله آمریکا به ایران در آستانه انتخابات کنگره

مسلماً این یک پیش‌بینی نیست، بلکه با توجه به توییت های ترامپ در مورد تمایل سیاسی به جنگ با ایران، یک امکان است که باید جدی گرفته شود.

منتشر شده

جامعه ایرانی– بیایید برای چند لحظه فرض کنیم –و در شرایط فعلی این یک فرض کاملاً منطقی است- که مشکلات سیاسی و میزان محبوبیت دونالد ترامپ و همچنان طی ماه‌های آتی رو به بدتر شدن است، هم پیش از انتخابات و هم پس‌ازآن.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از لوبلاگ، با توجه به محکومیت‌های جدید یا شکایات اخیر که در جریان تحقیقات مولر رخ داده، یا احتمال اندک و حتی عدم احتمال دستیابی به یک موفقیت واقعی در رابطه با کره شمالی یا هر جای دیگر، سخت است که تصور کنیم ترامپ و جمهوری‌خواهان به همین راحتی روند نزولی فعلی را برعکس کنند.

بنابراین با توجه به این چشم‌اندازها و موارد دیگر، رئیس‌جمهوری که از نظر سیاسی محاصره شده چه اقدامی می‌تواند انجام دهد تا مردم را پشت خود نگه دارد یا مانع بدتر شدن شرایط شود؟ مسلماً این یک کلیشه است که رهبران، چه استبدادی چه دموکراتیک، وقتی دچار مشکل می‌شوند اغلب به سمت ایجاد یا بهره‌برداری یا کنترل یک بحران خارجی –از جمله حتی جنگ- علیه یک «دشمن» راحت تمایل پیدا می‌کنند تا دست‌کم توجهات را منحرف کنند. تاریخ مملو از این مثال‌ها است.

آیا ترامپ وسوسه می‌شود؟ با قضاوت تمام چیزهایی که از او دیده‌ایم، شک نکنید. و کدام «دشمن» هدف احتمالی خواهد بود؟ دوباره با قضاوت تمام چیزهایی که از او دیده‌ایم، ایران باید در صدر باشد. و چطور می‌توانیم تا این اندازه مطمئن باشیم؟ از روی توییت ترامپ وقتی فکر می‌کرد که باراک اوباما در دوره ریاست جمهوری‌اش به مشکل سیاسی برخورده است.

حمله ترامپ به اوباما

توییت های ترامپ در خلال سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ را مدنظر قرار دهید:

ترامپ، ۲۹ نوامبر ۲۰۱۱: اوباما برای اینکه بتواند دوباره انتخاب شود، وارد جنگ با ایران خواهد شد.

ترامپ، ۹ اکتبر ۲۰۱۲: حال که ارقام نظرسنجی اوباما روندی نزولی دارد- منتظر باشید که حمله‌ای به لیبی یا ایران را آغاز کند. او مستأصل است.

ترامپ، ۲۲ اکتبر ۲۰۱۲: اجازه ندهید که اوباما از کارت ایران برای آغاز جنگ به‌منظور پیروزی در انتخابات استفاده کند-جمهوری خواهان مراقب باشید!

ترامپ، ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۳: پیش‌بینی می‌کنم که رئیس‌جمهور اوباما بالاخره برای حفظ محبوبیتش به ایران حمله خواهد کرد.

ترامپ، ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۳: یادتان باشد قبلاً چه گفتم –اوباما یک روزی به ایران حمله خواهد کرد تا نشان دهد که چقدر سرسخت است.

ترامپ، ۱۱ نوامبر ۲۰۱۳: یادتان باشد که من مدت‌ها قبل پیش‌بینی کردم که رئیس‌جمهور اوباما به ایران حمله خواهد کرد چون نمی‌تواند به درستی مذاکره کند –مهارتش را ندارد!

بنابراین ترامپ به‌وضوح باور دارد که جنگ یا دست‌کم اقدام نظامی علیه کشوری که دشمن تلقی می‌شود –به‌خصوص ایران- راهکار خوبی برای تغییر شرایط سیاسی رئیس‌جمهورهای ضعیف یا شکست خورده است. به نظر می‌رسد ارتباط میان مشکلات سیاسی و حل آن‌ها از طریق اقدام نظامی علیه ایران به‌صورت خودکار در ذهن او جای دارد.

این ارزیابی‌های ترامپ در زمانی رخ داد که او حتی نامزد انتخابات ریاست جمهوری هم نبود، چه رسد به رئیس‌جمهور. آن زمان بنیامین نتانیاهو و شلدون ادلسون و سایر خیران میلیاردر ائتلاف یهودیان جمهوری‌خواه که از نظر مالی وی را حمایت می‌کنند و همین حالا هم روی موضوع اسرائیل-فلسطین بیش از ارزش پولی که خرج کرده بودند را به دست آورده‌اند –محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و شرکایش و همراهش در جنایات جنگی، محمد بن زاید، ولیعهد امارات بماند- هنوز  علیه ایران در گوش او نمی‌خواندند.

در حال حاضر با نبود تلفات آمریکایی، مجموعه‌ای از حملات هوایی خوب و «تمیز» علیه تأسیسات هسته‌ای و مراکز آموزشی ایران که مدت‌ها است مورد حمایت جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ قرار دارد، ممکن است بخش عمده جمعیت آمریکا را دست‌کم به‌صورت موقت پشت ترامپ قرار دهد.

با توجه به احتمال بالای این موضوع که جایگاه سیاسی ترامپ در معرض خطر قرار بگیرد و جمهوری خواهان دست‌کم کنترل مجلس نمایندگان را از دست بدهند، نتانیاهو ممکن است به این باور برسد که در دوره زمانی میان حالا و انتصاب یک کنگره جدید که ممکن است آزادی عمل فعلی ترامپ را به طور جدی محدود کند، پنجره آغاز یک درگیری با ایران باز است. مسلماً این یک پیش‌بینی نیست، بلکه با توجه به توییت های ترامپ در مورد تمایل سیاسی به جنگ با ایران، یک امکان است که باید جدی گرفته شود.

یک دیدگاه

یک دیدگاه

  1. احمدعلی

    شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ در ۱۹:۰۹

    لوبلاگ غلط کرد که این را مطرح کرد و شما هم غلط کردید. اگر غلطی از آنها سر بزند؛ چنان سیاستی کنیم که پشیمان شوند.

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.