ارتباط با ما در

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت‌وگو باجامعه ایرانی تشریح کرد:

راه کارهای کاهش قیمت در بازار مسکن

قلی خسروی تاکید کرد: باید شرایط و امکانات رفاهی در مناطق انبوه‌سازی شده را بیشتر کرد تا مردم به سمت آن مناطق گرایش پیدا کنند.

منتشر شده

جامعه ایرانی–  مصطفی قلی‌خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران گفت: از راه‌کارهای کاهش قیمت بازار مسکن احیای بافت‌های فرسوده است. باید بازسازی بافت‌های فرسوده را سرعت داد و تبلیغات برای زندگی کردن و ماندن در این مناطق را افزایش داد

وضعیت نامساعد بازار مسکن عملاً باعث شده است که اکثر آن‌هایی که اجاره‌نشین هستند آواره شوند و رنج‌های بسیاری را تحمل کنند. وقتی تورم به اوج خود رسیده و بازار ارز دچار نوسانات شدید می‌شود مسلماً تبعات آن دامن اقشار ضعیف و متوسط جامعه را خواهد گرفت که اجاره‌نشین هستند.

مستأجران باید روی آرزوی خانه‌دار شدن خود خط کشیده و عملاً آرزوی صاحب‌خانه‌ها را برآورده کنند که چند برابر مبلغ سال گذشته را طلب می‌کنند.

البته نباید از صاحب‌خانه‌های باانصافی که شرایط سخت این روزهای مردم را درک می‌کنند غافل شد اما گویا تعدادشان کم است.

مصطفی قلی‌خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت‌وگو با جامعه ایرانی ضمن تائید آشفتگی در بازار مسکن گفت: فردی که ملکی را برای کسب درآمد خریداری کرده و اجاره داد به دنبال سود بیشتر هم خواهد بود؛ البته قرارداد اجاره سودی مشترک برای مستأجر و موجر است.

در قرارداد باید رضایت صاحب‌خانه لحاظ شود

قلی‌خسروی افزود: پس اگر قراردادی بسته شود که رضایت صاحب‌خانه لحاظ نشود ازلحاظ شرعی به مشکل برمی‌خورد. در اسلام احکام زیادی برای این موضوع مطرح‌شده است که یکی از آن‌ها این است نمازخواندن در ملکی که منفعت آن مال دیگری است بدون اجازه کسی که منفعت ملک مال او است، در حکم نمازخواندن در ملک غصبی است، مثلاً در خانه اجاره‌ای اگر مالک یا دیگری بدون اجازه مستأجر نماز بخواند، نمازش بنا بر احتیاط واجب باطل است و یا کسی که در ملک غصبی نماز می‌خواند بنا بر احتیاط لازم نمازش باطل است.

باید تسهیلات را برای مردم تسهیل کنیم

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران راهکارهای تعدیل و کاهش قیمت بازار مسکن را برشمرد و گفت: باید تسهیلات را برای مردم تسهیل کنیم بدین ترتیب که اگر وامی داده می‌شود نرخ سود آن را کم کنند تا مردم توان بازپرداخت آن را داشته باشند. تسهیل در ساخت‌وساز و سرعت بخشیدن به آن مورد دیگری است که برای کاهش قیمت بازار مسکن باید به آن پرداخته شود.

وی اضافه کرد: مقوله دیگری که به آن باید پرداخته شود موضوعی است که چندین سال معضل اصلی بازار مسکن بوده آن مهاجرت است که به دلیل نبود امکانات مردم روستاها و شهرستان‌ها به سمت شهرهای بزرگ هجوم می‌آورند و عملاً قیمت‌گذاری برای اجاره‌بها و یا فروش مسکن را سخت می‌کنند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور گفت: موالید هم در رشد قیمت‌ها بی‌تأثیر نیست به‌هرحال اگر ساخت‌وساز نباشد با توجه به رشد جمعیت تعداد واحدهای مسکونی برای زندگی کم خواهد شد و عملاً به گرانی‌ها دامن خواهد زد.باید ساخت‌وساز فعلی که کم است را سرعت بخشید تا با این مشکل مواجه نشویم.

خسروی گفت: در سال ۸۶ جهش در قیمت مسکن داشتیم که باعث شد همه مشکلات اقتصادی کشور را گردن بخش مسکن بیندازند، درصورتی‌که این‌طور نبود ولی اگر هم باشد، مشاوران املاک مسئولیتی بر تغییر قیمت‌های مسکن ندارند. سیاست‌گذاری‌های بخش مسکن بر عهده وزارت راه و شهرسازی است و اتحادیه عامل گرانی نیست.

مردم توان خرید واحد مسکونی را ندارند

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تأکید بر اینکه مشاوران املاک دخالت و تأثیری در افزایش قیمت‌ها ندارند، ادامه داد: قدرت خرید مردم پائین آمده و مردم توان خرید واحد مسکونی را ندارند.

وی بابیان اینکه مسکن بزرگ‌ترین نیاز مردم در سبد خانوار است، گفت: برای ساماندهی بازار اجاره نیز می‌توان مانند سایر کشورها مناطقی را به‌عنوان مناطق اجاره‌نشین تعبیه کرد.

مصطفی قلی‌خسروی به ایجاد زمینه‌های رشد معقول ساخت‌وساز با میزان تقاضا در جامعه اشاره کرد و گفت: زیرساخت‌های پیش‌فروش منازل مسکونی آماده نیست. اگر می‌خواهیم رشد معقول داشته باشیم باید مسکن اجتماعی ساخته شود حتی اگر شرایطش هم محیا نباشد استارتش را بزنیم.

باید جلوی هدر رفتن هزینه کرد انبوه‌سازان را گرفت

وی افزود: باید شرایط و امکانات رفاهی در مناطق انبوه‌سازی شده را بیشتر کرد تا مردم به سمت آن مناطق گرایش پیدا کنند. باید کاری کرد که جلوی هدر رفتن هزینه کرد انبوه‌سازان گرفته شود. فردی که ملک خود را برای اجاره گذاشته باید به او یارانه دهیم و فعالیت‌های اقتصادی دیگر او مانند کارخانه‌ها و یا کارگاه‌های تولیدی‌اش را معاف از مالیات کنیم؛ مانند آن کشاورزی که در جهان اول کشت و زرع می‌کند که به او گفته می‌شود از زمانی که شروع به کار کردی اگر مالیاتی هم بدهکار باشی بخشیده خواهد شد چون‌که غذا و نیاز مردم را برطرف می‌کنی و به دولت کمک می‌کنی با این فرهنگ می‌توان مالکان خانه را ترغیب به کاهش قیمت اجاره‌بها کرد.

باید بازسازی بافت‌های فرسوده را سرعت داد

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور مطرح کرد: یکی دیگر از راه کارهای کاهش قیمت بازار مسکن احیای بافت‌های فرسوده است. باید بازسازی بافت‌های فرسوده را سرعت داد و تبلیغات برای زندگی کردن و ماندن در این مناطق را افزایش داد. این مشکل را دولت نمی‌تواند به‌تنهایی حل کند و نیاز به مشرکت مردم دارد. اگر دولت بودجه پنج‌ساله کشور را هم فقط برای احیای بافت فرسوده هزینه کند بازهم کافی نخواهد بود.

مصطفی قلی‌خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران در پایان ضمن انتقاد از سیاست مالیات گرفتن از واحدهای مسکونی خالی گفت: خانه‌های خالی در رژیم گذشته مالیات به آن‌ها تعلق گرفت اما رژیم قبلی نتوانست بازار را کنترل کند؛ در نظام مقدس جمهوری اسلامی هم این اتفاق افتاد که گفتند هزینه آب و برق و… ساختمان و یا واحد را برآورد می‌کنیم تا مشخص شود خانه خالی است ولی مالکان برق را تا صبح روشن گذاشتند و بدین طریق مأموران مالیاتی متوجه خالی بودن خانه‌ها نشدند این است که ما باید تمامی موارد گریز از قانون را بیشتر موردبررسی قرار دهیم.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.