ارتباط با ما در

هدایت الله آقایی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

روحانی هم قد اصلاح‌طلبان نبوده که امروز تصمیم به عبور از او گرفته شده باشد/ دولت در دنده‌خلاص است

آقای روحانی دولت را در دنده‌خلاص قرار داده است زیرا دوره بعد که او کاندیدا نخواهد بود و نیازی هم به حفظ آرا برای آینده ندارد، البته این تفکر اشتباه ناشی از ضعف سازمان‌دهی سیاسی در کشور است.

منتشر شده

جامعه ایرانی- هدایت الله آقایی، عضو حزب کارگزاران گفت: آقای روحانی هیچ‌گاه هم قد اصلاح‌طلبان نبوده که امروز چنین تصمیمی گرفته شود. روحانی کف خواسته‌های اصلاح طبان به‌حساب می‌آید که سال‌ها از آن عبور کرده بودند، منتها در شرایطی که آقای هاشمی (سال ۹۲) رد صلاحیت شد و تنها فرد باقی‌مانده (خیرالموجودین) حسن روحانی بود، چاره دیگری باقی نماند.

پس از حضور حسن روحانی در مجلس شورای اسلامی برای پاسخ به سؤال نمایندگان حزب کارگزاران از لزوم بازسازی دولت سخن گفت و تأکید کرد نیاز به خون تازه دارد.

حزب کارگزاران در این بیانیه تحلیلی خود آورده بود دولت فاقد گفتمان اقتصادی است و نسبتی با اندیشه اقتصاد آزاد ندارد. سیاست سرکوب ارز از آغاز دولت اشتباه بود و در ماجرای ارز ۴۲۰۰ تومانی به اوج خود رسید. تغییر مدیریت سازمان برنامه‌وبودجه یک ضرورت است و بر اساس آن باید کابینه اقتصادی دولت تغییر کند.

این نقد حزب کارگزاران در ظاهر برای حزب اعتدال و توسعه خوشایند نبود و در بیانیه شدید الحنی مطرح کرد: «جاخالی دادن‌های سیاسی در شرایط و مقاطع حساس که نیازمند ایثار و هزینه دادن است از سوی این حزب امری مسبوق به سابقه است و این نگرانی پس از بیانیه دیروز این حزب بیش از گذشته تقویت‌شده که کارگزاران قصد دارد مانند برخورد غیرقابل‌دفاعش با مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با موضع‌گیری برابر دولت اعتدال و رئیس‌جمهوری و بدون پرداخت هزینه، خود را برای سال‌ها و مقاطع بعدی سیاسی همچنان فعال نگه دارد.»

غلامحسین کرباسچی، دبیر کل حزب کارگزارآن‌هم در این خصوص واکنش نشان داد و در گفت‌وگویی بیان کرد: «انتقاد درون جریانی امری مثبت است. البته در این زمینه دیدگاه‌ها متفاوت است اما این نقد از نکات بسیار ضروری است. اینکه فردی از سمت یک جریان انتخاب شود و پس از انتخاب بگوییم به امان خدا و هر کاری دوست داری انجام بده، هیچ نظری ندهیم یا بگوییم چون از جانب ما انتخاب‌شده نباید از او نقدی شود، غفلت از دموکراسی است.»

هدایت الله آقایی، عضو حزب کارگزاران در گفت‌وگو با جامعه ایرانی درباره اینکه بیانیه حزب کارگزاران به معنای عبور از روحانی گفت: آقای روحانی هیچ‌گاه هم قد اصلاح‌طلبان نبوده که امروز تصمیم به عبور از ایشان گرفته شده باشد. روحانی کف خواسته‌های اصلاح طبان به‌حساب می‌آید که سال‌ها از آن عبور کرده بودند، منتها در شرایطی که آقای هاشمی (سال ۹۲) رد صلاحیت شد و تنها فرد باقی‌مانده (خیرالموجودین) حسن روحانی بود، چاره دیگری باقی نماند.

وی در ادامه اضافه کرد: این نوع تفکر درباره حسن روحانی همچنان در مجموعه اصلاح‌طلبی باقی است و انتقاد از عملکرد هم در فضای سیاسی باید وجود داشته باشد، اما نکته‌ای که پشت سر بیانیه‌ها و انتقادات این روزها به چشم می‌خورد ناشی از جو موجود در افکار عمومی و مطالبات مردم است که در ۶ سال گذشته دیده نمی‌شد. مسئله فوق نشان می‌دهد کنشگران سیاسی در پاسخ به افکار عمومی حرکت کردند که این حرکات گاهی ضربه به خود است و زمانی هم به مشاجرات درونی تبدیل می‌شود.

این عضو حزب کارگزاران در ادامه گفت: تصمیم گیران باید به‌طور شفاف عمل کنند و درصورتی‌که واقعاً به سیستم و دولت اعتقاددارند شجاعانه به دفاع بپردازند زیرابه قول معروف «شترسواری دولادولا» نمی‌شود و در کل یقه گرفتن به صلاح نیست.

آقایی درباره پایان یافتن ائتلاف کارگزاران و اعتدال و توسعه نیز گفت: اختلاف میان احزاب ماهیت محتوایی ندارد و بر حول حساسیت‌هایی درباره مسائل سطحی مانند برخی عزل و نصب‌ها دور می‌زند و تفکر اعتدال و اصلاح‌طلبی باهم تفاوت زیادی ندارد. اصلاح‌طلبی به تغییر بر اساس اعتدال و میانه‌روی معتقد است و دیده می‌شود که حتی اصلاح‌طلبانی که سال‌های گذشته بسیار تند حرکت می‌کردند و اقتصاد آزاد را قبول نداشتند، امروز نظرشان تغییر کرده و با وجودآنکه سال‌های گذشته در حوزه سیاست خارجی مخالفت با غرب و آمریکا در دستور کار داشتند، امروز این کار را در دست گرفتند.

وی در ادامه بیان کرد: کسانی هم که به‌عنوان اعتدال‌گرا مطرح هستند برخوردهای چماقی و تندروانه را دیگر قبول ندارند. مشکل بیشتر در حوزه مسائل اجرایی و گاهی تقسیم پست‌ها است و بخشی از آن‌هم برمی‌گردد به اینکه در حضور مردم نشان دهند که در حال انجام کار هستند.

این عضو حزب کارگزاران در خصوص بی‌اعتنایی حسن روحانی نسبت به هشدار فراکسیون امید در روز طرح سؤال از رئیس‌جمهور و تاکید بر اینکه برایش مهم نیست که این فراکسیون چه تصمیمی درباره قانع شدن یا نشدن از طرح سوال می‌گیرد اظهار داشت: پاسخ آقای رئیس‌جمهور درشان مجلس نبود زیرا او می‌توانست شفاف‌تر صحبت کند که چنین نکرد و مورد قبول هوادارانش هم واقع نشد. آقای روحانی دولت را در دنده‌خلاص قرار داده است زیرا دوره بعد که او کاندیدا نخواهد بود و نیازی هم به حفظ آرا برای آینده ندارد، البته این تفکر اشتباه ناشی از ضعف سازمان‌دهی سیاسی در کشور است.

آقایی در ادامه افزود: حزبی پشت سر آقای روحانی وجود نداشت و جریان سازی هم نکرد که نیاز به پاسخگویی داشته باشد. برخورد رئیس‌جمهور در مجلس درست نبود، علاوه بر آن آقای روحانی باتجربه‌ای که در طول این ۴۰ سال انقلاب دارد، آگاه است که در شرایط فعلی برکناری او از مقام ریاست جمهوری به دلیل نظر رهبری و شرایط حاکم بر نظام اتفاق نمی‌افتد، بنابراین با این اعتمادبه‌نفس است که چنین برخورد می‌کند.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.