ارتباط با ما در

رویترز مدعی شد

انتقال موشک‌های ایران به عراق برای مقابله با حمله احتمالی آمریکا

خبرگزاری رویترز در گزارشی انحصاری مدعی شد خبر انتقال موشک‌های بالستیک به عراق برای حمله احتمالی آمریکا، از سوی منابع غربی، عراقی و ایرانی تایید شده است.

منتشر شده

جامعه ایرانی– رویترز در گزارشی انحصاری مدعی شده ایران به گروه‌های شیعه در عراق موشک بالستیک داده و در حال توسعه ظرفیت‌های ساخت بیشتر موشک بالستیک در عراق برای مقابله با حمله به منافعش در خاورمیانه از سوی دشمنان منطقه‌ای و آمریکاست.

خبرگزاری رویترز در گزارشی انحصاری مدعی شد خبر انتقال موشک‌های بالستیک به عراق برای حمله احتمالی آمریکا، از سوی منابع غربی، عراقی و ایرانی تایید شده است.

رویترز در ادامه این گزارش نوشت: هرگونه نشانه‌ای از تقویت و آماده‌باش ایران در حوزه سیاست‌های موشکی تهاجمی در عراق می‌تواند تنش‌ها بین ایران و آمریکا را افزایش دهد؛ تنش‌هایی که با خروج ترامپ از توافق هسته‌ای بیشتر شده است.

این رسانه مدعی شد که این خبر فرانسه، آلمان و بریتانیا را به عنوان سه کشوری که از توافق هسته‌ای حمایت کرده و سعی در حفظ این توافق علیرغم خروج آمریکا از آن را دارند، شرمنده خواهد کرد.

به ادعای رویترز، بر اساس گفته‌های سه مقام ایرانی، دو مقام اطلاعاتی عراقی و دو مقام اطلاعاتی غربی، ایران موشک‌های کوتاه‌برد بالستیک خود را در عرض چند ماه گذشته در اختیار عراق قرار داده است. ۵ مقام آگاه گفته‌اند که ایران به گروه‌هایی که خودش ایجاد کرده کمک می‌کند.

این رسانه آمریکایی مدعی شده یکی از مقامات ارشد ایرانی گفته که دلیل داشتن برنامه پشتیبان، احتمال حمله به ایران است. تعداد موشک‌ها زیاد نیست و تنها چند ده موشک است؛ اما می‌تواند در صورت نیاز افزایش پیدا کند.

به ادعای این گزارش، موشک‌های «زلزال»، «فتح-۱۱۰» و «ذولفقار» از جمله موشک‌های ایرانی با برد ۲۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر هستند که می‌توانند ریاض پایتخت عربستان یا تل آویو در اسرائیل را در صورتی که به بخش‌های جنوبی و غربی عراق منتقل شده باشند، مورد هدف قرار دهند.

رویترز به نقل از سه منبع آگاه مدعی شده سپاه قدس که نهاد برون مرزی سپاه پاسدارن  است در هر دو بخش غربی و جنوبی عراق پایگاه دارد.

یک منبع غربی مدعی شده تعداد موشک‌ها تقریبا ده عدد است و انتقال آن‌ها در واقع هشداری به آمریکا و اسرائیل به ویژه بعد از حملات هوایی به نیروهای ایرانی در سوریه بوده است. آمریکا حضور نظامی گسترده‌ای در عراق دارد.

این مقام غربی مدعی شد: به نظر می‌رسد ایران عراق را به پایگاهی برای موشک‌هایش تبدیل کرده است.

به ادعای رویترز، منابع خبری ایرانی و عراقی گفته‌اند که این تصمیم تقریبا ۱۸ ماه پیش اتخاذ شده و بر اساس آن استفاده از شبه نظامیان برای تولید موشک‌ها در عراق در نظر گرفته شده است اما فعالیت‌های مرتبط با این تصمیم در ماه‌های اخیر افزایش یافته و ارسال موشک‌ها بخشی از این فعالیت‌هاست.

یک فرمانده ارشد سپاه که در زمان جنگ ایران و عراق خدمت می‌کرده در گفت‌وگو با رویترز گفته: ما پایگاه‌هایی در بسیاری از نقاط داریم و عراق هم یکی از آنهاست. اگر آمریکا به ما حمله کند، دوستان ما به منافع آمریکا و متحدانش در منطقه حمله خواهند کرد.

به ادعای این رسانه، منابع غربی و عراقی گفته‌اند که کارخانه‌هایی که برای ساخت و توسعه موشک در عراق به کار می‌روند در «الزعفرانیه» در شرق بغداد و «جرف السخر» در شمال کربلا واقع شده‌اند. یکی از منابع ایرانی گفته یک کارخانه هم در کردستان عراق واقع شده است.

این رسانه مدعی شده عراقی‌ها در ایران آموزش‌های لازم برای استفاده از موشک را می‌بینند.

مقامات اطلاعاتی عراق مدعی شده‌اند که کارخانه واقع در الزعفرانیه در زمان صدام حسن کلاهک و سرامیک‌های موشک را تولید می‌کرده است. این کارخانه توسط گروهی از شیعیان محلی در سال ۲۰۱۶ با کمک ایرانی‌ها بار دیگر راه‌اندازی شده است.

بر اساس این گزارش، یک مقام آمریکایی که نامش برده نشده تایید کرده که تهران در ماه‌های گذشته موشک‌هایی را به گروه‌هایی از عراق تحویل داده اما این گزارش که این موشک‌ها قابلیت استفاده از موقعیت کنونی‌شان را دارند را تایید نکرده است.

یک مقام اطلاعاتی در منطقه مدعی شده ایران در جای جای عراق موشک‌هایی را در زمان کنترل دولت شیعه در این کشور انبار کرده است و ظرفیت بهره‌برداری از این موشک‌ها را دارد.

یک مقام اطلاعاتی عراقی هم مدعی شده بغداد از جریان ارسال موشک‌ها به گروه‌های شیعه برای کمک به مبارزه با داعش مطلع بوده اما این نقل و انتقالات بعد از شکست داعش هم داده داشته است.

یکی از مقامات مطلع مدعی شد: روشن است که اطلاعات عراق می‌دانند که چنین انبارهایی از موشک از سوی ایران به معنای مبارزه با داعش نیست بلکه اهرم فشار ایران در صورت درگیر شدن در یک جنگ منطقه‌ایست.

این مقام عراقی گفته که ما نمی‌توانیم شبه نظامیان را از شلیک راکت‌های ایرانی منصرف کنیم چرا که دکمه شلیک دست آنها نیست. ایرانی‌ها این دکمه را کنترل می‌کنند.

وی گفته: ایران قطعا از این موشک ‌هایی که در دست شبه نظامیان عراقی است برای مخابره یک پیام قوی به دشمنانش در منطقه و آمریکا استفاده می‌کند. او می‌خواهد بگوید که قادر است از سرزمین عراق به عنوان محل شلیک موشک‌هایش به هر کجا و در هر زمانی که بخواهد استفاده کند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.