ارتباط با ما در

در نشست خبری کمیسیون سلامت خدمات و محیط زیست مطرح شد:

نشت نفت در زمین های کشاورزی ری سابقه ۱۵ ساله دارد

منتشر شده

جامعه ایرانی- سیدحسین آرش میلانی در پاسخ به سوالی مبنی بر نشت نفت در زمین‌های کشاورزی جنوبی گفت: نشت نفت در جنوب تهران و شهرستان ری تایید شده و این اتفاق ۱۵ سال سابقه دارد اما اخیرا میزان نفت در این منطقه از حد استاندارد بالاتر رفته است.

صبح امروز اولین سری از نشست‌های خبری کمیسیون‌های شورای شهر در رابطه با عملکرد یکساله آنها برگزار شد.

در این نشست تمامی اعضای کمیسیون سلامت، خدمات و محیط زیست شورای شهر غیر از ناهید خداکرمی (رئیس کمیته سلامت شورای شهر) حضور داشتند.

زهرا صدراعظم نوری (رئیس کمیسیون سلامت و خدمات شهری و محیط زیست) در ابتدای نشست با بیان اینکه این کمیسیون در مدت یک سال نزدیک به ۸۶ جلسه برگزار کرده است، گفت:‌ ما ۸۲ طرح و لایحه را در این کمیسیون بررسی کردیم.

وی ادامه داد: اقدامات موثری در خصوص صیانت از باغات و کمیسیون ماده ۷ انجام شد و تمام پروانه‌های صادره باید از این کمیسیون استعلام بگیرند. نمایندگان این کمیسیون در همه ۲۲ منطقه حضور دارند و هیچ پرونده‌ای در صف رسیدگی منتظر نمانده است.

صدراعظم نوری با تاکید بر اینکه کمیسیون با دقت و در حال رصد پرونده‌هاست تا هیچ پرونده ساخت و سازی در باغات صادر نشود، افزود: ما درصدد اصلاح جرایم قطع درختان هستیم تا این جرایم براساس آثار اکولوژیک درخت صادر شود. ۸۱ میلیارد تومان از درآمدهای شهرداری تهران از محل جرایم فضای سبز بود که توانستیم با ۵۰ درصد از این رقم دو باغ را در مناطق مختلف تملک کنیم.

سیدحسین آرش میلانی نیز در پاسخ به سوالی مبنی بر نشت نفت در زمین‌های کشاورزی جنوبی گفت: نشت نفت در جنوب تهران و شهرستان ری تایید شده و این اتفاق ۱۵ سال سابقه دارد اما اخیرا میزان نفت در این منطقه از حد استاندارد بالاتر رفته است.

وی با بیان این مطلب که “مسائل باید از نظر شدت و عمق پایش شوند چراکه برخی نکات در فضای مجازی مطرح می‌شود که صحت نداشته و بدون بررسی نمی‌توان در موردشان اظهارنظر کرد”‌، افزود: به عنوان مثال اخیرا در فضای مجازی عنوان کردند که روی درختان تهران شنود نصب شده است درحالی‌که این موضوع کاملا خنده‌دار است و رسانه‌ها باید برای بررسی عمق‌تر و اصولی‌تر مسائل به ما کمک کنند.

ریختن زباله در جوی‌های ولیعصر به چنارها آسیب خواهد زد

در ادامه نشست، صدراعظم نوری در پاسخ به انتقاد یکی از خبرنگاران در خصوص مقایسه عملکرد شورای پنجم با شورای چهارم در حوزه محیط زیست گفت:‌ اولا ما نمی‌توانیم جزئیات جلسات را منتشر کنیم و نمی‌شود همه چیز را رسانه‌ای کرد. فضای کشور به صورتی نیست که بتوانیم جو منفی را گسترش دهیم. ما به دنبال آن هستیم که با آرامش همه چیز را پیش برده و در یک فضای آرام کار کنیم. شرایط ما با شورای چهارم تفاوت دارد و ما شهرداری تهران را از خودمان می‌دانیم.

وی با تاکید بر اینکه کیفیت آب در تهران مناسب است، افزود: کیفیت آب در نقاط مختلف تهران دارد برخی نقاط کیفیت آب در حدی بالا است که حتی از کیفیت آن از کیفیت آب معدنی نیز بالاتر می‌رود اما نکته اساسی این است که سلامت وظیفه شهرداری نیست و نقش شهرداری در این خصوص تسهیل‌گری است.

رئیس کمیسیون سلامت خدمات محیط زیست شهری درخصوص کاشت چمن و آبیاری نامناسب فضای سبز تهران افزود: درست است که کاشت چمن در تهران ممنوع شده است اما بالاخره در این حوزه تخلفاتی وجود دارد و سازمان بوستان‌ها در رابطه با نحوه آبیاری و نوع پوشش گیاهی آیین‌‌نامه‌هایی را ابلاغ کرده‌اند با این حال اگر چمن نابود شود اجازه کاشت چمن جدید داده نخواهد شد. ما در حوزه آبیاری حساسیت‌هایی را ایجاد کرده‌ایم و تمام تلاش خود را در این رابطه انجام خواهیم داد.

آرش حسینی میلانی (رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر) نیز در پاسخ به سوالی در رابطه با درختان چنار خیابان ولیعصر گفت: در خصوص درختان چنار خیابان ولیعصر باید موضوع تغییرات اقلیمی را مدنظر قرار دهیم اخیرا گزارشی در این خصوص درخواست کردیم اما شرایط و کیفیت خاک این بخش از خیابان باید پایش شود.

میلانی با اشاره به لزوم مشارکت مردم در این رابطه افزود: نباید فراموش کنیم ریختن زباله در داخل جوی‌ها به شدت به چنارهای ولیعصر آسیب می‌زند البته در این میان فقط مردم نقش نداشته و برخی از بنگاه‌های اقتصادی نیز زباله‌های خود را در نهرها رها می‌کنند. متاسفانه در این رابطه از نظر قانونی بازدارندگی کافی وجود ندارد.

اطلاعات محیط زیستی نباید محرمانه باشد

میلانی با بیان اینکه کارگروهی در رابطه با وضعیت چنارهای ولیعصر در شورا تشکیل شده است، افزود: آخرین وضعیت کیفیت خاک در این محدوده از تهران باید بررسی شود و در حال رایزنی هستیم تا جرم‌انگاری در خصوص ریختن زباله در داخل جوی‌ها را افزایش دهیم.

وی همچنین با بیان اینکه شورای پنجم تمام تلاش خود را برای تغییر در رویکرد جمع‌آوری زباله و پسماند می‌کند، افزود: یکی از راه‌های جمع‌آوری پسماند خشک ایجاد غرفه‌های پسماند است البته براساس گزارش‌های رسیده عملکرد غرفه‌ها چندان مطلوب نیست البته برخی مناطق در این خصوص دست به ابتکارهایی زده و با ارائه اپلیکیشن زباله‌های خشک را جمع‌آوری می‌کنند. این طرح بسیار پایلوت در مناطق ۱۱، ۲ و ۱۳ انجام شده است.

صدراعظم نوری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در رابطه با اتمام ظرفیت بهشت زهرا و توسعه آن گفت: مطالعاتی در این خصوص انجام شده است و دو نقطه را برای آن در نظر گرفته‌ایم اما هنوز نمی‌توانیم این نقاط را در رسانه‌ها منتشر کنیم. چراکه مطالعات آن کامل نشده است. یکی از این مناطق در شرق و دیگری در غرب تهران قرار دارد.

رئیس کمیسیون سلامت، خدمات و محیط زیست شورای شهر با تاکید بر اینکه مصوبه برج‌باغ‌ها آسیب‌های جبران‌ناپذیری به تهران زده است، گفت: شهرداری با استناد به این مصوبه ۱۲۸ هکتار از باغات تهران را تخریب کرده و جالب آن است که درآمد شهرداری در این خصوص بسیار ناچیز بوده است. در طی ۱۰ سال ۴۹۳ پرونده برج‌باغ صادر شده و درآمد حاصل از آن فقط یک درصد بودجه بوده است.

صدراعظم نوری در پاسخ به این سوال که چرا ناهید خداکرمی (رئیس کمیته سلامت شورای شهر) در اولین نشست خبری کمیسیون پس از یک سال شرکت نکرده و علت عدم حضور او اختلاف میان اعضای کمیسیون پاسخ داد: کمیسیون سلامت شورای پنجم یکی از هماهنگ‌ترین کمیسیون‌های شورای شهر است و ما هیچ اختلافی با یکدیگر نداریم و رای‌گیری‌های ما در صحن نشان‌دهنده همین مساله است. احتمالا برای ایشان مشکلی پیش آمده.

وی در پاسخ به این سوال که چرا رئیس سازمان بوستان‌ها که بیش از ۴۵ سال است در این سازمان فعالیت کرده و در زمان عملکرد او آسیب‌های شدیدی به باغات تهران وارد شده است هنوز به کار خود ادامه می‌دهد؟ گفت: همان زمانی که شورای پنجم کار خود را آغاز کرد ما نظرات خود را در رابطه با سازمان بوستان‌ها به آقای نجفی اعلام کردیم اما نکته اساسی این است که ما یک دستگاه نظارتی هستیم و مجری یک شهرداری است.

وی در پاسخ به این سوال که مدیرعامل سازمان بوستان‌ها پس از سال‌ها کماکان نتوانسته شناسنامه باغات را تهیه کند، تصریح کرد: بخش عمده‌ای از شناسنامه باغات تهیه شده و این سازمان حدود ۶ هزار قطعه را احصا کرده است. البته برخی از املاک متعلق به دستگاه‌های نظامی بوده و برای ورود به داخل آنها نیازمند مجوز قضائی هستیم و قوه قضائیه این مجوزها را به تدریج به سازمان‌ بوستان‌ها ارائه می‌دهد. البته ما به آقای مختاری گفتیم حداقل این هزار و ۶۰۰ قطعه احصا شده را برای شورا بفرستند این روند در حال تکمیل بوده و ما به مردم و رسانه‌ها قول می‌دهیم که در دوره پنجم بالاخره شناسنامه باغات به تصویب برسد.

وی در خصوص سرانجام رفتن و ماندن شهردار تهران نیز گفت: شورای شهر تهران یک نهاد مردمی بوده که باید به قانون احترام بگذارد و ما تابع قانون و مصوبات هستیم.

صدراعظم نوری افزود: شهردار تهران حقوق بگیر دولت نیست اگر با وجود این شرایط باز هم شامل حال این قانون شود ما تابع قانون هستیم. اما ترجیح‌مان این است که ایشان شهردار باقی بمانند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه اگر افشانی مشمول قانون شود به فکر جایگزین خواهیم افتاد، گفت: در جلسه هم‌اندیشی این هفته در این خصوص تصمیم‌گیری خواهیم کرد اما اینکه ادعا می‌کنند شورا جایگزین افشانی را انتخاب کرده است شایعه است.

میلانی در پاسخ به این سوال که چرا هیچ گونه ارزیابی زیست محیطی شرایط تهران وجود ندارد، گفت: براساس مصوبه شورای شهر شهرداری باید گزارشی از وضعیت محیط زیست تهران براساس ۱۵ شاخص تهیه کند. این گزارش زمان شورای چهارم تهیه شد اما به دلایلی آن را منتشر نکردند. اطلاعات محیط زیستی نباید محرمانه باشد و اطلس محیط زیستی مناطق که تهیه شده باید در اختیار افکار عمومی و رسانه‌ها قرار گیرد.

رئیس کمیسیون سلامت، خدمات و محیط زیست شورای شهر در پاسخ به این سوال که شبهاتی در خصوص فعالیت‌های سازمان زیباسازی در رابطه با اجاره بیلبوردهای تبلیغاتی وجود دارد، گفت: شورای شهر فعالیت‌های این سازمان را زیر نظر دارد و قیمت تمام بیلبوردها مشخص است اما اینکه آیا درخصوص عملکرد این سازمان شبهه‌ای وجود دارد یا خیر به نظر ما هم قراردادهای بالای یک میلیارد تومان باید منتشر شود.

وی در رابطه با جلسات شورا با بنیاد مستضعفان در خصوص حفظ ۱۵ باغ باارزش گفت: بسیاری از املاک در اختیار بنیاد تبدیل به اماکن تجاری، مسکونی و اداری شده و بخشی از ارزش‌های شهر از میان رفته است. اما رئیس بنیاد اعلام کرده حاضر است در خصوص ۱۵ هکتار باغات در اختیارش با شهرداری به توافق برسد تا بتوانند به صورت باغ باقی بمانند. البته مشاوران اعلام کردند بنیاد مستضعفان در حقیقت تعداد باغ‌هایش از ۱۵ تا بیشتر بوده و بیش از ۴۰ پلاک باغ دارد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.