ارتباط با ما در

علی صوفی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

اصلاح‌طلبان از جامعه عقب مانده‌اند

صوفی تصریح کرد: اصلاح‌طلبان باید برخلاف آنکه منتخبین مردم نسبت به آن‌ها بی‌اعتنایی می‌کنند، همراهشان باشند و دردشان را درک کنند تا حداقل از سوی این طیف سیاسی احساس پشتیبانی داشته باشند.

منتشر شده

جامعه ایرانی-  علی صوفی، دبیر کل حزب پیشروی اصلاحات درباره پیش‌بینی خود از مشارکت مردم در انتخابات آتی گفت: انتخابات در بخش‌هایی مانند تهران که انتخابات صرفاً سیاسی است و فهرستی صورت می‌گیرد به اعتماد مردم بستگی خواهد داشت و احتمالا با افت روبرو می‌شود.

صادق زیباکلام بر این اعتقاد است که «بدنه حامی اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت نمی‌کنند.» این دوطبقه عمدتاً افرادی را در برگرفته‌اند که بعضاً پس از ناامید شدن جهت بهبود شرایط کشور به منتقدان جریان اصلاحات تبدیل شدند زیرا که بر اساس توصیه این طیف سیاسی رأی خود را به نام حسن روحانی داخل صندوق انداخته بودند.

در ایجاد این ناامیدی اعضای فراکسیون امید مجلس هم بی‌تأثیر نبودند. آنان که در روزهای ابتدایی مجلس دهم اعلام کردند اکثر کرسی‌های خانه ملت را به دست آورده‌اند، مدتی پس‌ازآنکه متوجه نقد مردم بابت اخذ تصمیم‌گیری‌های مجلس برخلاف خواست رأی‌دهندگان شدند، گفتند که تمامی راه‌یافتگان به مجلس اساساً به این طیف سیاسی تعلق ندارند.

بر این اساس لیست امید نتیجه اشتباه مسلمی بود که شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به بهانه رد صلاحیت چهره‌های مهم اصلاحات انجام داد. البته شورای سیاست‌گذاری در خصوص انتخابات شوراها نیز به‌اشتباه افتاد و اسامی را در لیست خود جای داد که نام آن‌ها تعجب‌برانگیز بود و هیچ دلیل موجهی جز وجود رانت در این خصوص نمی‌توان بر آن متصور شد.

تعدادی از فعالان سیاسی ماه گذشته در نامه‌ای خطاب به سید محمد خاتمی نسبت به ساختار و عملکرد شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان انتقاد کردند. در بخشی از نامه مورداشاره آمده است: «عملکرد این شورا و ساختار و ترکیب آن دچار ضعف‌ها و نقایص جدی‌ است که در صورت بی‌توجهی به آن‌ها بیم آن می‌رود که حتی نام و اعتبار جنابعالی نیز دیگر برای جذب آرای مردم مؤثر نیفتد.»

علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و دبیر کل حزب پیشروی اصلاحات در گفت‌وگو با جامعه ایرانی درباره احتمال عدم شرکت طرفداران اصلاحات در انتخابات آینده گفت: انگیزه رقابت‌های محلی به‌صورت قومی یا حتی سیاسی سبب می‌شود تا مشارکت در انتخابات مجلس قابل‌توجه شود، به این معنا که این موضوع به مسائل کلان کشور ارتباط پیدا نمی‌کند، اما در بخش‌هایی مانند تهران که انتخابات صرفاً سیاسی است و فهرستی صورت می‌گیرد به اعتماد مردم بستگی خواهد داشت و احتمالا با افت روبرو می‌شود.

وی درباره انتخابات ریاست جمهوری نیز اضافه کرد: انتخابات ریاست جمهوری نیاز به انگیزه ملی دارد، بنابراین قطعاً مشارکت در آن کم خواهد شد زیرا این مسئله تمام و کمال به نوع عملکرد منتخبین گذشته مربوط می‌شود.

این فعال سیاسی درباره نیاز اصلاح‌طلبان به پوست‌اندازی اظهار داشت: اصلاح‌طلبان از جامعه عقب مانده‌اند و مطالبات مردم از سوی آن‌ها نه‌تنها پاسخ داده نشد بلکه تغییر جهت هم پیدا کرد. بدین معنا که مردم از رأیی که به مجلس در سال ۹۴ و ۹۶ به شوراهای شهر و ریاست جمهوری دادند، راضی نیستند و عموماً بدعهدی و عهدشکنی احساس می‌کنند و به‌نوعی براین تصورند که به رأی آن‌ها توهین و خیانت شده و خود را کاملاً تنها می‌بینند.

صوفی در ادامه مطرح کرد: احساس این روزهای مردم این است که هر بلایی که بر سر آن‌ها می‌آید نه نماینده مجلسی وجود دارد که از موضع قانون‌گذاری و نظارت اقدامی صورت دهد و نه رئیس‌جمهوری که با همان شور و حرارت دوره اول کار کند، بنابراین احساس می‌کنند بدون مدافع باقی ماندند.

وی در ادامه یادآور شد: مردم به‌شدت در فشار اقتصادی قرار دارند، اما هیچ همدردی از سوی دولت صورت نمی‌گیرد و بابت مشکلات و راهکارهای برون‌رفت از آن‌ها توضیح داده نمی‌شود، مردم دلیل آن را در این می‌بینند که منتخبینشان به طبقه اقتصادی دیگری تعلق دارند که دردشان با درد مردم یکی نیست و از این عرصه نوسانات اقتصادی نه‌تنها ضرر نمی‌کنند بلکه سود هم می‌برند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب دراین‌باره افزود: طبیعی است که مردم از بانیان این امر یعنی اصلاح‌طلبان ناراحت هستند و گرچه آقای رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب نیست و این مسئله همواره مورد تأکید قرارگرفته، اما جریان سیاسی اصلاح‌طلب از آنان برای شرکت در انتخابات به امید حل مشکلات و بهبود اوضاع دعوت به عمل‌آورده بود، بنابراین طبیعی است که از آن‌ها دلگیر و ناراحت باشند.

صوفی تصریح کرد: اصلاح‌طلبان باید برخلاف آنکه منتخبین مردم نسبت به آن‌ها بی‌اعتنایی می‌کنند، همراهشان باشند و دردشان را درک کنند تا حداقل از سوی این طیف سیاسی احساس پشتیبانی داشته باشند.

وی درباره اصلاح در شورای سیاست‌گذاری توضیح داد: ترکیب شورای عالی سیاست‌گذاری برای مردم اهمیتی ندارد، آنان نتیجه (فراکسیون امید و شوراهای شهر و روستا) را پیگیری می‌کنند و ازآنجاکه احساس پشتیبانی از این نماینده‌ها ندارند، بنابراین به بانی آن‌هم بی‌اعتنا خواهند بود.

این فعال سیاسی در ادامه اضافه کرد: جریان اصلاح‌طلبی و در رأس آن آقای خاتمی مجدداً باید بتواند اعتماد مردم را احیا کند، البته مردم حساب جداگانه‌ای در خصوص آقای خاتمی دارند، ولی قطعاً اعتبار او هم در این مسائل بی‌تأثیر نخواهد بود و انتظار می‌رود فردی با نهیب خود منتخبین غافل و خواب مانده را بیدار کند و به حرکت درآورد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.