ارتباط با ما در

غلامرضا ظریفیان در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

«فساد» بدون اتکا به رده‌های مدیریتی امکان پذیر نیست

ظریفیان ضمن اشاره به انتخاب مدیران حرفه‌ای ابراز کرد: حیثیت برای مدیریت حرفه‌ای مهم است زیرابه ایفا نقش خود در این جایگاه به‌اندازه یک‌عمر فکر می‌کند و به دنبال برداشت سهم خود و استفاده از فرصت‌ها نیست.

منتشر شده

جامعه ایرانی- غلامرضا ظریفیان گفت: تحقق مسائل تلخی مانند اختلاس یا پول‌شویی بدون اتکا به بخشی از رده‌های مدیریتی کشور امکان پذیر نیست.

اخبار این روزها حکایت از جدی بودن فساد در کشور دارد و باوجودآنکه قوه قضائیه مدام از مجازات کسانی که در این زمینه نقش دارند، اطلاع‌رسانی می‌کند، اما خبرهای جدید نشان از بزرگ‌تر شدن آن در کشور دارد.

بدین معنا که فساد این روزها به زیرمیزی و رشوه محدود نمی‌شود و افراد با توسل به آن رشد و ترقی خود و اطرافیانشان را تضمین می‌کنند. احمد توکلی، کارشناس اقتصادی معتقد است که جمهوری اسلامی ایران به مرحله فساد سیستماتیک رسیده‌ است. به عقیده محمود صادقی، نماینده مردم تهران و رئیس «فراکسیون شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصادی و انضباط مالی» در مجلس دهم هم پس از گذشت ۳۸ سال از انقلاب ایران وضع این کشور بدتر از حکومت شاهنشاهی در مبارزه با فساد است؛ درحالی‌که بنا بود جمهوری اسلامی با فساد مبارزه کند.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری روز شنبه نیز با اشاره به معضل فساد به‌عنوان یکی از دغدغه‌های عمومی کشور، گفته است: «متأسفانه فساد به برخی از مسئولان بالایی کشور رسیده است و در دوره‌ای که می‌شد و باید جلوی فساد را می‌گرفتند، نگرفتند و برخی مسئولین کشور را به فساد آلوده کردند.»

غلامرضا ظریفیان، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در رابطه با فساد در بین مسئولان کشور در گفت‌وگو با جامعه ایرانی گفت: در یک یا دو سال اخیر به دلیل اتفاقاتی که اخبار و اطلاعات آن پیاپی به جامعه رسید، طبیعی بود که مسائل تلخی مانند اختلاس یا پول‌شویی بدون اتکا به بخشی از رده‌های مدیریتی کشور امکان پذیر نیست.

وی در ادامه اظهار داشت: بخشی از ترکیب فساد ساختاری و قسمت دیگری از آن کارگزارانی محسوب می‌شود. البته باید اشاره شود که قطعاً قسمتی از مدیریت جامعه ایران با مشکلات رفتاری و اخلاقی روبرو شده است، اما بخش عظیمی از مدیران هم سالم هستند ولی همین قسمت سیاهچاله‌ای که در رابطه با فساد ایجادشده در صورت عدم برخورد صحیح بیش از این گسترش پیدا خواهد کرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص ایجاد مانع برای گسترش فساد، تصریح کرد: درصورتی‌که قوانین مربوط به این مسئله را شفاف و روشن نکنند و در عرصه گزینش به‌جای اینکه نگران افکار سیاسی و وابستگی جناحی افراد باشند، توان مدیریتی آن‌ها را نسنجند شرایط بر همین منوال خواهد بود. بسیاری از مواقع نیروهای کارآمد و سالم به دلیل نگاه سیاسی اجازه فعالیت در فضای مدیریت کشور را پیدا نمی‌کنند و به‌جای آن‌ها افرادی در رأس قرار می‌گیرند که نه‌تنها از هویت شناسنامه‌ای لازم درزمینهٔ کاری محول شده، برخوردار نیستند، بلکه امتحان کمتری هم پس دادند.

ظریفیان در ادامه یادآور شد: مؤلفه‌های پیچیده‌ای در کنار این قضیه وجود دارد که در صورت عدم‌تغییر رویه چنین گزینش‌هایی، عدم به‌کارگیری قوانین شفاف و روشن، تقویت نشدن رکن چهارم دموکراسی و سازمان‌های مردم‌نهاد، بها ندادن به احزاب دچار آسیب سیستمی خواهیم شد که در این صورت هیچ کاری برای آن نمی‌توان انجام داد.

وی درباره آسیب به اعتماد اجتماعی درنتیجه رشد فساد در کشور بیان کرد: اعتماد اجتماعی دچار آسیب شده است، اما می‌توان آن را در صورت توجه به موارد بالا برگرداند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه افزود: ظرفیت‌های خوبی هنوز در نظام وجود دارد که می‌توان مجدد آن‌ها را احیا کرد. فشارهای اقتصادی که به مردم تحمیل‌شده است شاید به عامل مثبتی برای اصلاح سیستم تبدیل شود. اکنون شاهد هستیم که در خصوص کسانی که ارز دولتی برای واردات دریافت کرده‌اند اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد، کاری که پیش‌ازاین انجام نمی‌شد.

ظریفیان ضمن اشاره به انتخاب مدیران حرفه‌ای ابراز کرد: حیثیت برای مدیریت حرفه‌ای مهم است زیرابه ایفا نقش خود در این جایگاه به‌اندازه یک‌عمر فکر می‌کند و به دنبال برداشت سهم خود و استفاده از فرصت‌ها نیست.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.