ارتباط با ما در

عبدالله ناصری در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

دولت روحانی فاقد راهبرد اطلاع‌رسانی و افکار سازی است

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تأکید کرد: جنگ روانی از مسائلی است که در سال‌ها و دهه‌های اخیر تمام کشورها و جریانات تاریخ‌ساز و تأثیرگذار از آن استفاده کردند، اما دولت جمهوری اسلامی راهبرد فوق را موردتوجه قرار نداده است و جریان رقیب همواره در این زمینه‌ها جلوتر حرکت کرده و درتاثیرگذاری هم بهتر وارد میدان شده است.

منتشر شده

جامعه ایرانی- عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: آقای روحانی گرچه تلاش‌های خوبی انجام داده است ولی سیاستی برای اطلاع‌رسانی دولت تنظیم نکرد که نتیجه آن‌هم بی‌بهره ماندن کل دولت از راهبرد در حوزه اطلاع‌رسانی و افکار سازی عمومی بود.

محمدجواد ظریف روز یکشنبه در برنامه حالا خورشید حاضر شد و درباره مسائلی مانند برجام، دریای خزر و ماهیگیری توسط چینی‌ها در آب‌های ایران توضیحاتی داد. وزیر امور خارجه کشورمان در تمام این موارد یک حرف مشترک داشت و آن‌هم این بود که مسائل مطرح‌شده در رابطه با این موارد واقعی نیست.

ظریف درباره مسئله توافق هسته‌ای در این برنامه تلویزیونی گفت: «متأسفانه یک تلاشی در داخل شد تا امید مردم را به یاس تبدیل کنند. به‌جای اینکه از امکانات برجام استفاده کنیم دعواهای سیاسی راه انداختیم.» او همچنین در خصوص دریای خزر هم مطرح کرد که «سهم ما از خزر معلوم نشده است. اینکه میگویند ایران ۵٠درصد خزر را دارد بروند نقشه را ببینند. اصلاً چنین امکانی وجود ندارد. آیا خزر یک دایره است که بتوانیم وسط آن‌یک خط بکشیم؟!»

با توجه به توضیحات وزیر امور خارجه صدای مخالفان سیاست خارجی از فعالان در این عرصه بسیار بلندتر است. گلایه محمدجواد ظریف که همراه با عصبانیت در همین ارتباط از برنامه تلویزیونی پخش شد، نشان از این دارد که حوزه اطلاع‌رسانی دولت و وزارت امور خارجه به‌قدر کافی فعال نیست نقدی که دراین‌باره از زمان شروع دولت اول حسن روحانی مطرح می‌شد، همچنان به قوت خود باقی است.

عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با جامعه ایرانی در رابطه بااینکه تیم اطلاع‌رسانی دولت ضعیف عمل کرده است، گفت: آقای روحانی گرچه تلاش‌های خوبی انجام داده است ولی در ۵ سال گذشته که مسئولیت ریاست جمهوری را برعهده‌گرفته است، سیاستی برای اطلاع‌رسانی دولت تنظیم نکرد که نتیجه آن‌هم بی‌بهره ماندن کل دولت از راهبرد در حوزه اطلاع‌رسانی و افکار سازی عمومی بود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این خصوص تأکید کرد: جنگ روانی از مسائلی است که در سال‌ها و دهه‌های اخیر تمام کشورها و جریانات تاریخ‌ساز و تأثیرگذار از آن استفاده کردند، اما دولت جمهوری اسلامی راهبرد فوق را موردتوجه قرار نداده است و جریان رقیب همواره در این زمینه‌ها جلوتر حرکت کرده و درتاثیرگذاری هم بهتر وارد میدان شده است. البته همیشه جریانی که خارج از حیطه مسئولیت و کار اجرایی قرار دارد به دلیل نبود مسئولیت توانایی تأثیرگذاری بر فضای روانی را دارد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه اظهار داشت: آقای ظریف برجسته‌ترین عضو کابینه آقای روحانی بود که پس از برجام هم قوی‌تر شد، اما با تأثیرپذیری سیاست‌های خارجی از برخی رفتارهای داخلی مانند آتش زدن سفارت عربستان و به هم زدن مناسبات منطقه‌ای و جهان اسلام روشن شد که یک واقعیت را باید در نظر گرفت و آن‌هم این است که وزیر خارجه هراندازه در مذاکرات و مسائل بین‌المللی قدرتمند باشد، اما درصورتی‌که اشراف کاملی بر سیاست داخلی و جریانات موافق و مخالف و ساختارهای نسبتاً موازی با دولت نداشته باشد، نمی‌تواند برنامه‌های خود را پیش ببرد.

وی در این خصوص یادآور شد: مسئله مورداشاره یک ضعف عمده در وزارت خارجه آقای ظریف بود هرچند به لحاظ بین‌المللی و مذاکرات درخشش خوبی داشت، اما به علت عدم آشنایی با مسائل داخلی نتوانست یک چارچوب مشخصی را دنبال کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه ضمن اشاره ه بحث خروج از برجام ترامپ اضافه کرد: دولت اساساً ازآنجاکه به‌هیچ‌وجه گمان نمی‌کرد و در مخیله‌اش هم نمی‌گنجید آمریکا از برجام خارج شود و اعلام خروج ترامپ برای حاکمیت ایران‌ یک شوک بود، بنابراین برنامه طراحی‌شده‌ای برای برجام پس از آمریکا نداشت و در برابر یک عمل انجام‌شده قرار گرفت که در این شرایط میدان برای مخالفان دو سال قبل برجام گشوده شد و آن‌ها عرصه افکار سازی را در دست گرفتند.

ناصری ضمن تأکید بر این نکته که دولت برای زمان پیش از برجام فاقد برنامه بوده است، اظهار داشت: دستگاه دیپلماسی باور نمی‌کرد که آمریکا از برجام خارج شود و باور نداشتند که این توافق هسته‌ای متزلزل شود.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.