ارتباط با ما در

جامعه ایرانی در گفت‎وگو با نمایندگان مجلس و کارشناسان حوزه آموزش و پرورش بررسی کرد

ابلاغ شرایط جدید بازنشستگی فرهنگیان، ظلم بزرگ به معلمان

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد:

منتشر شده

جامعه ایرانیچند ماه پیش فرهنگیان بازنشسته به دنبال احقاق حقوق خود مقابل وزارت آموزش و پرورش تجمع کردند تا صدایشان به مسئولان وزراتخانه‌ای که سی سال از عمرشان را برای آن سپری کردند؛ برسانند.

فرهنگیان بازنشسته پیش از این هم بار‌ها خواهان حداقل حقوقشان یعنی پاداش پایان خدمت بودند، اما راه به جایی نبرده بودند و ناگزیر شدند خواسته صنفی خودشان را به زبانی دیگر بیان کنند. از همان نخستین روز‌هایی که فریاد احقاق حقوق معلمان شدت بیشتری پیدا کرد مسئولان کشور به ویژه آموزش و پرورش خبر از پیگیری اوضاع دادند.

یکی از آن مسئولان مهرداد خان ماکو مدیر کل دفتر برنامه و بودجه آموزش و پرورش بود که خبر از تصمیم گیری برای پرداخت چند مرحله‌ای واریز پاداش به حساب فرهنگیان داد.

اما ماجرا به همین جا ختم نشد و پس از کش و قوس‌های فراوان پرداخت قسط اول پاداش پایان خدمت فرهنگیان با حقوق تیرماه پرداخت شد اما در برخی استان‌ها شرایط به گونه‌ای دیگر رقم خورد.

برخی از معلمان بازنشسته تهران هم از پرداخت نشدن کامل سهمشان در قسط اول خبر دادند و این موضوع برای جمع بزرگی از بازنشستگان مناطق مختلف تهران رخ داد و حتی پرداخت یک سوم مطالبات هم کامل انجام نشد.

متاسفانه با ابلاغ شرایط جدید بازنشستگی فرهنگیان توسط آموزش و پروش صدای اعتراض فرهنگیان بلند از قبل شد. موضوع اعتراضات فرهنگیان برای احقاق حق و وصول مطالبات به جای خود، تاحدی پیش رفت که در روزهای گذشته صدای برخی نمایندگان مجلس هم درآمد.

امیر خجسته عضو کمیسیون اصل نود مجلس در واکنش به این اعتراضات گفت: متاسفانه با ابلاغ شرایط جدید بازنشستگی فرهنگیان موجی از اعتراضات و نارضایتی از طرف ایشان در کشور به راه افتاده است و با توجه به ایرادات کلی وارده و خطر تضییع حقوق جامعه فرهنگیان لازم است وزیر آموزش و پرورش ضمن اعلام تعلیق شرایط جدید هر چه سریع تر نسبت به این موضوع رسیدگی کند در غیر اینصورت حتما با واکنش مجلس روبه رو خواهد شد.

بعد از تعطیلات مجلس از وزیر آموزش و پرورش سوال پرسیده خواهد شد

این عضو کمیسیون اصل نود مجلس در ادامه افزود: در این مورد حتما بعد از تعطیلات مجلس از وزیر آموزش و پرورش سوال پرسیده خواهد شد. چگونه ممکن است فرد فرهنگی که سال های ابتدایی خدمت خویش را به صورت حق التدریسی بوده است اکنون باید علاوه بر اضافه خدمت متحمل پرداخت انواع هزینه های میلیونی نیز شود؟! علاوه بر غیر قانونی بودن این امر، دریافت یک ریال پول از جامعه فرهنگیان که در سال های اخیر بیشترین خدمات را در مقابل هیچ ترین پاداش ها انجام داده است بی انصافی است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم پرداخت مطالبات فرهنگیان گفت: چرا شرایط را به نحوی مدیریت کردیم که یک فرهنگی باید بعد از سی سال تعلیم و تربیت نیازمند شغل مجدد باشد لیکن با این شرایط مطالبات ایشان نیز پرداخت نمی گردد. وزارت آموزش و پرورش باید با برنامه ریزی دقیق از ظرفیت فرهنگیان بازنشسته برای ارتقاء سطح فرهنگی جامعه استفاده نماید.

بندی به نام فوق العاده شغل و پاداش پایان خدمت فرهنگیان را حذف کردند

حال این سوال در اذهان جاری می‌شود که آیا این اعتراضات فقط برای ظلمی است که برپاداش پایان خدمت فرهنگیان روا شده است یا مسائل دیگری است که باعث به جوش آمدن خون معلمین شده است؟

 محمدرضا نیک‌نژاد، کارشناس حوزه آموزش و پرورش در گفت‌وگو با جامعه ایرانی ضمن تشریح ظلم هایی که به معلمین از طرف دولت وارد می شود، گفت: بندی به نام فوق العاده شغل و پاداش پایان خدمت فرهنگیان را حذف کردند و مسئولان وزارت آموزش و پرورش قبلا گفته بودند حذفیات بیشتری در راه است. به طور مثال سختی کار را برای شاغلین حذف کردند یا یک سری بندهایی که وزارتخانه می گوید غیر قانونی نوشته شده است مثل بند عایله‌مندی معلمان مجرد حذف شد ببینید این حذفیات در نهایت وارد پاداش خدمت فرهنگیان می‌شود.

این کنش‌گر صنفی افزود: پاداش خدمت فرهنگیان نسبت به کارمندهای دیگر دولت پایین‌تر است دلیل آن این است که فقط این پاداش پایان خدمت شامل حقوق می‌شود و مزایایی برای معلم‌ها لحاظ نشده است که این موضوع را مسئولین آموزش‌وپرورش و دفتر پژوهش‌های مجلس اذعان دارند و می‌گویند تنها کارمندان دولت که در واقع مزایایی مانند هزینه‌های ایاب و ذهاب، مسکن و انتقال و حتی حق ماموریت… ندارند؛ فرهنگیان هستند.

چارچوب جدیدی که برای پاداش بازنشستگان عنوان شده باعث به وجود آمدن اعتراضات شد

نیک‌نژاد فعال صنفی اضافه کرد: این مزایا وقتی سایر کارمندان دولت بازنشسته شوند به حقوقشان اضافه می‌شود و اصل حقوق آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند در حالی که برای معلمین این طور نیست. چارچوب جدیدی که برای پاداش بازنشستگان عنوان شده باعث به وجود آمدن اعتراضات شد البته اعتراضات قدیمی‌تری بازنشستگان داشته‌اند از جمله بیمه تکمیلی که برای شاغلان برقرار است که با تمام ناکارآمدی مزایایی‌هم دارد که وقتی معلمان بازنشسته می‌شوند نیاز به خدمات پزشکی فراگیرتر و کارآمدتری دارند اما این بیمه فقط برای شاغلین لحاظ می‌شود.

صحبت های نیک نژاد در حالی مطرح می شود که علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‎وگو با جامعه ایرانی تمامی این موارد را رد کرد و گفت:هیچ گونه مشکلی در ابلاغیه شرایط جدید بازنشستگی فرهنگیان وجود ندارد و تمامی حقوق و مزایا کمافی‌السابق ادامه دارد؛ این موضوعی است که از گذشته بوده و چیز جدیدی نیست.

در گذشته بیمه طلایی وجود داشت که امروز جای خود را به بیمه تکمیلی داده است

سلیمی افزود: در گذشته بیمه طلایی وجود داشت که امروز جای خود را به بیمه تکمیلی داده است به طور کلی در آموزش و پرورش دونوع بیمه وجود دارد؛ یکی بیمه تکمیلی است و نوع دیگر بیمه خدمات درمانی که برای همه من جمله شاغل و بازنشسته لحاظ می‌شود.شاغلین و بازنشستگان هر دو این بیمه را دارند و بیمه طلایی هم در گذشته بود و امروز بیمه آتیه سازان و بیمه تکمیلی جایگزین آن شده است. امروز چه معلمین و چه بازنشستگان هردو این بیمه‌ها را دارند واین موضوع که حق البیمه پرداخت کنند و از مزایا استفاده کنند مخصوص بازنشستگان فرهنگی نیست.

اما این در حالی است که نیک‌نژاد کارشناس آموزشی در گفت و گو با جامعه ایرانی موضوع عامیت بیمه تکمیلی را رد کرد و گفتدولت‌های گذشته وعده و قول داده بودند که بند بیمه های تکمیلی را کامل کنند اما به وعده های خود عمل نکردند و آموزش و پرورش بعد از جابه جایی و سرکارآمدن دولت روحانی هم این بیمه تکمیلی را پیگیری نکرد وامروز شاهد آن هستیم در ابلاغیه جدید هم به آن اشاره نشده است.

قسطی پرداخت کردن پاداش پایان خدمت فرهنگیان

این کنش‌گرصنفی افزود: نکته دیگر قسطی پرداخت کردن پاداش پایان خدمت است گرچه می گویند ما تلاش می‌کنیم یک دفعه پرداخت کنیم ویا به طورمثال تجمیع کنیم و بعد ازآن پرادخت نماییم ولی غیرازمورد خاص پارسال که همه فرهنگیان بازنشستگان نظر بر این داشتند که چون انتخابات بوده دولت به خود فشار آورد و فقط پاداش پایان خدمت فرهنگیان مخصوص سال نود و پنج را یک دفعه پرداخت کرد. ما فرهنگیان به این نوع انتظار پرداخت پاداش پایان خدمت عادت کردیم؛ این پولی که به تدریج پرداخت می‌شود خیلی نمی‌تواند در زندگی به ویژه برای یک بازنشسته‌ای که می‌خواهد سرمایه‌گذاری برای زندگی آینده‌اش داشته باشد، کارآمد و مفید باشد.

اعتراضات عمدتا در مورد حقوق و تقسیط پاداش خدمت است

داوود محمدی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی ضمن ابراز تاسف از تمامی مشکلات به وجود آمده بر سر راه فرهنگیان گفت: اعتراضات عمدتا در مورد حقوق و تقسیط پاداش خدمت است و در جلساتی که با سازمان برنامه و بودجه داشتیم؛ قول دادند که تقسیط شهریورماه پرداخت شود.طبق پیگیری‌های کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه و مسئولین مربوطه موظف شدند تمامی امور را دقیق‌تر انجام دهند.

نماینده مردم تهران درباره حقوق و مطالبات فرهنگیان گفت: کلیت اعتراضات در مورد افزایش حقوق است و متاسفانه شرایط بازنشسته‌ها مطلقا خوب نیست و این افزایش حقوق خیلی هم مشکلات آن‌ها را حل نخواهد کرد و رقم‌های پرداختی به آن‌ها بسیار پایین هست و حساسیت‌هایی دراین زمینه بوجود آمده است به خصوص رقم‌هایی که معلمین دریافت می‌کنند نیازگوی‌ احتیاجات روزمره ایشان نیست.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس افزود: مذاکراتی با وزیر آموزش و پرورش در کمیسیون داشتیم که در این جلسات وزیر آموزش و پرورش گفتند باید مجلس موظف کند تا آن را انجام دهیم. موردی که در کمیسیون تثبیت شد پرداخت پاداش پایان خدمت به صورت پلکانی و علاوه بر آن تصمیم گرفته شد تا بیست درصد حقوقشان افزایش حقوق داشته باشند.

وی درباره معلمین شاغل هم گفت: در رابطه با حقوق شاغلین هم همین طور و حقوقی که دریافت می‌کنند کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد و وقتی با سایر ادارات خود را مقایسه می‌کنند؛ می‌بینند که سایر ادارات از مزایایی برخوردار هستند که آن ها ندارند. در ادارات دیگر تسهیلاتی برای کارمندها قائل می‌شوند که برای آموزش و پرورشی‌ها قائل نیستند.

محمدی اضافه کرد: امروز مجلس و دولت در مورد بودجه سال ۹۸ بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد تا عدم تطابق‌ها از بین رود و تا حدودی افزایش حقوق برای فرهنگیان بوجود آید و مشکلات معیشتی آن‌ها را برطرف نماید.در این بررسی‌ها طرح طبقه‌بندی و ارتقای شغلی و سختی کار معلمین بررسی شد.

سهم واریزی توسط دولت به صندوق ذخیره فرهنگیان تا به امروزانجام نشده است

وی در پایان گفت: درگذشته مصوبه ای داشتیم که یک درصد از درآمد دولت برای صندوق بازنشستگان واریز می‌شد.در ارتباط با آموزش‌وپرورش بحث صندوق ذخیره فرهنگیان مطرح بود که سهم واریزی توسط دولت تا به امروز انجام نشده است در صورتی که کارمندان سهم خود را واریز کردند؛ این تفاوت‌ها است که زمینه نارضایتی‌ها را به وجود آورده و در حقیقت تبعیض باعث رنج معلمین و بازنشستگان می‌شود.

حال اگر تمامی این موارد را سومدیریت در نظر گرفته و آن را سهوی تلقی کنیم؛ باتوجه به شرایط اقتصادی مانند گرانی و تورم به وجود آمده فرقی ندارد که کارمند دولت باشد و یا معلم و یا کارگر ساده و خصوصا پرداختی به بازنشستگانی که کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد، همه ازاین شرایط ضربه خواهند خورد؛ مسئولین باید بازنگری در سیاست‌های خود داشته باشند زیرا که روزی خواهد رسید که شرایط غیر قابل کنترل خواهد شد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.