ارتباط با ما در

حسین هاشمی تختی نژاد نماینده بندرعباس در گفت و گو با جامعه ایرانی:

نگران جارو کردن کف دریا توسط کشتی‌های چینی هستیم/ زیست بوم آب‌های جنوبی در خطر است/ پای یک رانت در میان است

عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد:شرکت ایرانی که مجوز گرفته نباید با کشتی های چینی قراردادی می بست.

منتشر شده

جامعه ایرانی – تختی نژاد نماینده بندر عباس گفت: مجلس با تمام قدرت موضوع صید غیر مجاز و تخریب زیست بوم دریای عمان و خلیج فارس را پیگیری می‌کند و تذکرات لازم را به وزارتخانه خواهیم داد و اگر رعایت نکردند، وزیر را استیضاح خواهیم کرد؛ انتظار ما این است که دولت دقت لازم را داشته باشد و موضوع را جمع کند.

مدت زیادی است که صیادان جنوب کشور علی الخصوص استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان ماهی برای صید ندارند این به واسطه حضور کشتی‌های چینی است که تا عمق ۲۰۰ متری آب‌های دریای عمان و حتی خلیج فارس تمامی ماهی‌های منطقه را جارو کرده و با خود می‌برند اما این قضیه توسط مسئولین شیلات بارها و بارها تکذیب شد و حضور کشتی‌های چینی را کاملا رد کردند.

اما ابتدای هفته جاری معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: کشتی‌های چینی قرارداد رسمی اجاره بلند مدت برای ماهیگیری در عمق ۲۰۰ متری آبهای ایران در دریای عمان دارند.

محمدعلی حسن‌زاده درباره حضور کشتی‌های ماهیگیری چینی در دریای عمان، اظهار کرد: چینی‌ها قراردادی در قالب اجاره بلند مدت با شیلات کشورمان دارند، گویا فناوری که این شناورهای چینی دارند در ایران وجود نداردکه بتوانیم ماهی را در عمق ۲۰۰ متری صید کنیم.

وی تصریح کرد: چینی ها برای ماهیگیری در عمق ۲۰۰ متری مجوز و قرارداد رسمی دارند، درباره این‌که خدمه چینی است یا نه باید گفت الان خدمه سایر شناورهایی که بنادر تردد می‌کنند از همه کشورها هستند.

تمام این موارد به این جا ختم نمی شود بلکه تمامی صیادانی که رزق و روزی آن ها از آبهای خلیج فارس و دریای عمان بود،صیدی نمی‌کنند و با تور خالی از ماهی و سفره خالی از نان شرمنده خانواده شده‌اند.

حتی این امر زیست بوم منطقه را به شدت تغییر داده است و به گفته شاهدین عینی آثار حیات در آب‌های جنوبی کم کم در حال کم شدن است.

حسین هاشمی تختی نژاد عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی ضمن ابراز تاسف درباره صید غیر مجاز کشتی‌های چینی، گفت: در واقع قرارداد شیلات قانونی است. علت آن این است که مجوز را به یک شرکت ایرانی داده‌اند یعنی یک شهروند ایرانی از شیلات مجوز گرفته است برای اینکه می‌خواهد صید ماهی داشته باشد آن هم یک نوع ماهی که در اقیانوس وجود دارد و به «یال اسبی» معروف است که جز ماهی‌های با ارزش اقتصادی است و در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان به وفور یافت می‌شود.

وی افزود: حال این شرکت آمده است کشتی چینی را اجاره به شرط تملیک گرفته است و از آن‌ها خواسته تا برای او صید کنند با این حساب طرف قرارداد آن شرکت ایرانی کشتی‌های چینی هستند که از این لحاظ عمل غیر قانونی صورت نگرفته است.

تختی نژاد اضافه کرد: اما در واقع این شرکت در چند مورد قانون را رعایت نکرده است و آن محدوده‌ای که مجوز برای صید داشتند را رد کردند و به محدوده دریای عمان و خلیج فارس ورود داشتند. دریای‌عمان و علی‌الخصوص خلیج فارس چون محدود و بسته هستند ذخایر محدودی هم دارند و سیستم ماهیگیری این نوع کشتی‌ها طوری است که تورهایشان تاعمق زیادی فرو می‌رود و حتی کف دریا را می‌تواند جارو بزند این نگرانی همه ما را فراهم کرده است.

سه ایراد بر قرارداد شیلات وارد است

وی افزود: سه ایراد اساسی به این قرارداد وارد است؛ اولین ایراد این است که آن شرکت ایرانی که مجوز گرفته نباید با کشتی‌های چینی قراردادی می‌بستند. دوم اینکه آن‌ها فقط درمحدوده‌ دریای آزاد که مجوز داشتند باید صید می‌کردند و نباید در دریای عمان و خلیج فارس صید می‌کردند. سوم اینکه این‌ها باید فقط ماهی یال اسبی را صید می‌کردند ولی هر چیزی که به دستشان رسید را صید کردند.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت:مورد دیگری که باید در نظر گرفته شود این است که آن‌ها کف دریا را هم جارو می‌کنند که تخم ماهی‌ها و زیست بوم منطقه را ازبین می‌برد. از طرفی گلایه‌ای که ما از شیلات داریم این است که به صیادان بومی ما مجوز نمی‌دهند و دلیل‌شان این است که اگر زیادی مجوز دهیم آبزیان از بین خواهند رفت که این قضیه در تناقض با قرارداد با چینی‌ها است و یک بام و دو هوا شیلات را نشان می‌دهد.

وزیر را استیضاح خواهیم کرد

نماینده بندر عباس تاکید کرد: مجلس با تمام قدرت موضوع صید غیر مجاز و تخریب زیست بوم دریای عمان و خلیج فارس را پیگیری می‌کند و تذکرات لازم را به وزارتخانه خواهیم داد و اگر رعایت نکردند، وزیر را استیضاح خواهیم کرد؛ انتظار ما این است که دولت دقت لازم را داشته باشد و موضوع را جمع کند.

تختی نژاد گفت: البته قبل از استیضاح وزیر مجلس می‌تواند برای لغو قرار داد ورود پیدا کند اما نکته اینجاست که مجلس نمی‌تواند یک طرفه قرارداد را لغو کند و این خود دولت است که باید ورود کند؛ اما به هر حال اگر توجه نکردند این هم یک راه حلی است که پیگیری خواهیم کرد.

وی در پایان با اشاره به دغدغه مردم درباره به خطر افتادن زیست بوم منطقه گفت: بالاخره صیادی و مردم کشور خیلی نگران این موضوع هستند و ما هم به عنوان مجلس نقد جدی به دولت داریم و دولت خود نباید اجازه دهد اینچنین اتفاقاتی رخ دهد چرا که با این شیوه صید زیست بوم آب‎های ایران خطر می‎افتد. به نظر می‌رسد پای یک رانت در میان است زیرا که به هرکسی چنین مجوزی داده نمی‌شود. انتظار داریم دستگاه‌های نظارتی ورود پیدا کنند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.