ارتباط با ما در

فاضلی میبدی، در گفت‌وگو با جامعه ایرانی تشریح کرد:

مردم به روحانیت بی‌اعتماد شده‌اند؟

فاضل میبدی ابراز کرد: مشکلات اقتصادی بیشتر سیاسی است. بدین معنا زمانی که در داخل فاقد امنیت باشیم و مسئول سیاست‌های خارجی هم مشخص نباشد در اقتصاد کشور نیز تأثیر می‌گذارد.

منتشر شده

جامعه ایرانی- فاضلی میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: کشور نیاز به همدلی دارد، اما رفتارها براین اساس نیست. به‌طور نمونه در مسئله حصر دولت مایل به حل آن است، اما نهادهای دیگر چنین نمی‌پندارد یا به دلیل مسائل بی‌اهمیت بازداشت‌هایی صورت می‌گیرد و حکم‌های درازمدت داده می‌شود که مردم تمام این‌ها را از چشم روحانیت می‌بینند.

اعتماد مردم به روحانیت تا پیش از انقلاب به‌گونه‌ای بوده است که مردم تمام‌کارهای خود را با مشورت آن‌ها انجام می‌دادند، اما این مسئله پس از انقلاب تغییر پیدا کرد و به‌اندازه بالا رفتن انتظار مردم از قشر روحانیت پایین آمد.

شاهد ابراز عقیده روحانیت در تمام حوزه‌ها هستیم که البته به‌خودی‌خود مفید است، اما درجایی موردنقد قرار می‌گیرد که اظهارنظرها به لحاظ سیاسی بدون در نظر گرفتن منافع ملی، چهره جناحی به خود می‌گیرد.

نمونه این مسئله تجمعی در مدرسه فیضیه قم باهدف اعتراض به سیاست‌های دولت بود که در تابلویی بر دست‌نوشته بودند: «ای آنکه مذاکره شعارت – استخر فرح در انتظارت». این شعار علاوه بر آنکه تهدیدی علیه رئیس‌جمهور محسوب می‌شود، درباره مرگ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز ابهام‌آفرینی می‌کند.

رفتارهایی این‌چنینی از سوی روحانیت که سازمان یافته است اما خودجوش عنوان می‌شود بدون شک بر میزان اعتماد مردم به روحانیت و حتی اعتقاد به دین اسلام با تأثیر منفی روبرو است.

محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و استاد دانشگاه، در گفت‌وگو با جامعه ایرانی درباره اعتراضات اخیر در قم توسط روحانیون گفت: حرکاتی که در قم انجام می‌شود نه‌تنها خودجوش نیست، بلکه هدایت‌شده محسوب می‌شود و انتهای آن به جریان دلواپسان، پایداری و درنهایت به خارج از کشور می‌رسد. فضلا و علما قم در چنین اعتراضاتی شرکت نمی‌کنند و از آن بیزار هستند.

وی در ادامه اضافه کرد: پلاکارد موجود در دست این معترضان بدین معنا است که آقای هاشمی توسط ما کشته‌شده و احتمال کشته شدن تو هم وجود دارد. کدام فاضلی در قم چنین صحبتی را مطرح می‌کند؟ صحبت‌های آن‌ها علیه منافع کشور، حوزه علمیه، مقامات و رهبری است.

این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در این رابطه اظهار داشت: پیش از انقلاب زمانی که مدرسه فیضیه نسبت به مسئله‌ای اعتراض می‌کرد، خودجوش بود. تمام فسادهای اقتصادی، تورم، تحریم و گرانی‌ها در زمان احمدی‌نژاد روی داد، اما به دلیل آنکه دولت از طیف آن‌ها انتخاب‌شده بود، فریاد هیچ‌کس بلند نشد. حتی آیت‌الله یزدی در جواب اعتراض مردم به گرانی گفت که «برای آب‌ونان قیام نکردیم.» یا امام‌جمعه مشهد توصیه کرد که مردم اشکنه بخورند و آیت‌الله جنتی هم از مردم خواست تا بیش از دو وعده‌غذا نخورند.

این استاد دانشگاه در ادامه تصریح کرد: کسانی که امروز به دولت روحانی بابت مشکلات اقتصادی نقد دارند در زمان احمدی‌نژاد آن را توجیه می‌کردند. اکنون‌که دولت از طیف آن‌ها نیست مسئله فوق را به‌عنوان مطالبات مردم سوژه کرده‌اند. این افراد از جای دیگر تحریک می‌شوند و شعارهایشان نه‌تنها در جهت منافع ملی کشور نیست، بلکه در راستای نابودی آن قرار دارد.

فاضل میبدی در ادامه یادآور شد: اکثر روزنامه‌ها و صداوسیما در دست این افراد قرار دارد، به‌جای چنین رفتارهایی بهتر آن است تا دست به تحلیل و نقد زنند و مانند اقتصاددانانی که به دولت نامه نوشتند، عمل کنند.

وی در رابطه با دلیل بی‌اعتمادی مردم به روحانیت گفت: از ابتدا انقلاب تا به امروز معمولاً روحانیونی که در حکومت قرار داشتند، وعده‌هایی را مطرح کردند که عملی نشد و عقلانیتی هم در موضع‌گیری‌های سیاسی‌شان حاکم نبود. ادبیات خشن و تند، اسلامی نیست زیرا اسلام چارچوب دارد. حضرت علی فرمودند «به دشمنان هم فحش ندهید.» اینکه برخی به‌طور مرتب با لعن و نفرین و ناسزا صحبت می‌کنند به ادبیات اسلامی مربوط نمی‌شود.

این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم درباره تأثیر چنین رفتارهایی توضیح داد: بدبینی و بی‌اعتمادی که امروز نسبت به روحانیت، اسلام و حکومت اسلامی در بین برخی از جوان‌ها وجود دارد در هیچ زمانی چنین نبوده است. بیکاری، گرانی و شرایط بازار به‌طور کامل به دولت مربوط نمی‌شود، البته ممکن است که مسئولان اقتصادی دولت کوتاهی کرده باشند ولی جریان کل کشور در این خصوص مقصر است.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: کشور نیاز به همدلی دارد، اما رفتارها براین اساس نیست. به‌طور نمونه در مسئله حصر دولت مایل به حل آن است، اما نهادهای دیگر چنین نمی‌پندارد یا به دلیل مسائل بی‌اهمیت بازداشت‌هایی صورت می‌گیرد و حکم‌های درازمدت داده می‌شود. مردم تمام این‌ها را از چشم روحانیت می‌بینند.

فاضل میبدی دراین‌باره ابراز کرد: مشکلات اقتصادی بیشتر سیاسی است. بدین معنا زمانی که در داخل فاقد امنیت باشیم و مسئول سیاست‌های خارجی هم مشخص نباشد در اقتصاد کشور نیز تأثیر می‌گذارد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.