ارتباط با ما در

ولی داداشی دبیر کمیسیون اصل نود مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی مطرح کرد

ضربه‌ای که بگم بگم‌های جلسه استیضاح به اعتماد عمومی وارد کرد

داداشی تاکید کرد: برای تغییر قانون انتخابات باید کارشناسانی خارج از مجلس و دولت وارد این مقوله شوند تا تمامی راه های نفوذ فساد به مجلس از ریشه قطع شود.

منتشر شده

جامعه ایرانی – ولی داداشی، عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بگم بگم های جلسه استیضاح به اعتماد عمومی مردم به دولت و مجلس لطمه وارد کرده است گفت: این لابی های پشت پرده که در جلسه علنی مجلس از آن رونمایی شد به اعتماد عمومی مردم نسبت به دولت و مجلس و نظام ضربه جدی زده است.

روز چهارشنبه هفدهم مردادماه طرح استیضاح علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درجلسه علنی مجلس در دستور کار قرار گرفت و در پایان مذاکرات، نمایندگان با ۱۲۹ رای مثبت، ۱۱۱ رای منفی از مجموع دویست و چهل و سه رای ماخوذه با ابقای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این سمت مخالفت کردند.

این جلسه که با تاخیر آغاز شد،حاشیه هایی زیادی داشت که از متن جلسه پررنگ‌تر بود و مورد توجه رسانه‌ها و افکارعمومی قرار گرفت. حاشیه‌ای که به افشای فساد در بدنه دولت و مجلس مهر تایید زد و به صحنه اتهام زنی وزیر علیه نماینده و نماینده علیه وزیر و حتی نماینده علیه نماینده تبدیل شده بود.

نمایندگانی که برای رانت‌خواهی و حفظ موقعیت خود حاضر به دادن و گرفتن باج بودند تا کسب موقعیت کنند. این اتفاقات زمانی روی می‌دهد که به گفته امام راحل (ره) مجلس در راس امور است، راس اموری که خود منشا بداخلاقی‌ها و دامن زدن به فساد است و به جای نماینده مردم بودن وکیل الدوله و یا وکیل القدرت هستند.

به هرحال روز سیاه مجلس با تمامی حواشی آن تمام شد و درهمان روز بود که رئیس مجلس ضمن واکنش به این حاشیه‌ها از هیات نظارت بر رفتار نمایندگان خواست ظرف دو هفته به این موضوع رسیدگی کند و نتیجه را گزارش کند. هرچند که روز استیضاح مجلس با برکناری ربیعی از وزارت به پایان رسید اما آنچه در افکار عمومی باقی ماند آن بگم بگم‌ها بود.

حال باید دید نتیجه این گزارش‌هایی که لاریجانی دستور پیگیری و تهیه آن را داد چه زمانی به مردم اعلام می‌شود تا تکلیفشان با برخی مسئولان و نمایندگانشان مشخص شود.

ولی داداشی، عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی ضمن انتقاد از رفتار برخی نمایندگان در جلسه استیضاح علی ربیعی گفت: ماندن ربیعی به صلاح دولت و مجلس نبود زیرا که بسیاری از نمایندگان پیگیر رفتن ربیعی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بودند.

ربیعی باید می‌رفت 

وی افرود: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید می‌رفت چون در همین یک سال اخیر سه بار استیضاح شد و به مجلس آمد و فقط با یک رای بیشتر توانست بر مسند وزارت بماند. وزیری که با یک رای در سمت خود ابقا می شود از مقبولیت عمومی، اقتصادی و سیاسی برخوردار نیست.

نماینده آستارا گفت: با رفتن آقای ربیعی یک آرامشی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایجاد می‌شود و این اتفاق باید رخ می‌داد اما با حاشیه‌ای که در مجلس اتفاق افتاد اوضاع به گونه دیگر بازتاب پیدا کرد.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس با اشاره به اینکه اکثر وزارتخانه ها به سمت فساد جهت‌گیری دارند،گفت: لابی‌های پشت پرده‌ای که مورد قبول مردم نیست و به فساد زیر پوستی در وزارتخانه‌ها دامن می‌زند و اکثرا در سمت و سوی غیرقانونی حرکت می‌کنند.

بعضی از لابی‌گری‌ها به نفع مردم است

دبیر کمیسیون اصل نود مجلس افزود: بعضی از لابی‌گری‌ها به نفع مردم است و گاهی اوقات نماینده برای حوزه انتخابیه خود از یک وزیر و رئیس سازمانی امتیازی می‌گیرد که عموم مردم حوزه انتخابیه خود از آن منتفع می‌شوند اما بعضا لابی‌هایی صورت می‌گیرد که مورد قبول نیست و نخواهد بود به طور مثال افراد و بستگان خود را در سازمان‌ها و شرکت‌های اقتصادی جای می‌دهد، هدف و نیت اینکار چیزی جز سودجویی و انتفاع نیازهای شخصی ندارد.

داداشی گفت: برداشتی که جامعه از این نوع حرکت‌ها می‌کند این است که مسئولین به دنبال این هستند تا نیروهای خود را در شرکت‌های دولتی ونهادهای اقتصادی و مکان‌هایی که آمد و شد پولی کلان وجود دارد، قرار دهند و بالاخره شائبه این به وجود می آید که می‌خواهند کارها و لابی‌های غیر قانونی انجام دهند و در واقع سوءاستفاده از موقعیت و مقام خود کنند که این برداشت موجب بدبینی مردم نسبت به دولت، مجلس و کل نظام خواهد شد.

وی با تاکید بر ریشه کنی فساد افزود: هرکسی در حوزه  اختیارات خودش باید گام بردارد و نمایندگان مجلس باید به تصویب قانون و نظارت بر حسن اجرای قوانین بپردازند و دولت هم باید اجرائیات خود را انجام دهد. اگر هر کس که در هر پست و مقامی است از ظرفیت خود که قانون برای او تعیین کرده است استفاده کند هیچ گونه مشکلی پیش نخواهد آمد.

منشا سو استفاده ها و فسادها حرص و طمعی است که برخی مسئولین دارند

عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی ادامه داد: منشا سو استفاده‌ها و فساد‌ها حرص و طمعی است که برخی مسئولین دارند. خواه در دولت  و خواه در مجلس باشد، بعضی از آقایان در دولت تخلف می‌کنند و نماینده از اختیارات نظارتی که دارد استفاده می‌کند و اعمال قانون را انجام دهد که امتیازی دریافت کند این همان لابی‌های پشت پرده ای است که ازآن سخن به میان آورده شد.

نماینده آستارا با تاکید بر اینکه بگم بگم های جلسه استیضاح به اعتماد عمومی مردم به دولت و مجلس لطمه وارد کرده است گفت: این لابی های پشت پرده که در جلسه علنی مجلس از آن رونمایی شد به اعتماد عمومی مردم نسبت به دولت و مجلس و نظام ضربه جدی زده است. این مسائل نباید رخ دهد و بد اخلاقی های سیاسی و اقتصادی طوری خود را آشکار می‌کنند که از کوچک و بزرگ همه آن را متوجه شده‌اند که لابی های غیر قانونی و غیر اخلاقی وجود دارد. کسانی که در دولت و مجلس به مردم مدیون هستند و تعهد و دین خود را می‌خواهند به جامعه ادا کنند نباید این لابی های غیر اخلاقی را انجام دهند.

هر مسئولی که کار خلاف قانون انجام دهد دستش رو خواهد شد

وی با تایید اینکه این لابی گری های غیر قانونی به جایگاه مجلس لطمه می‌زند، گفت: البته در سو استفاده از قدرت مجلسی و غیر مجلسی نداریم هر کسی که از جایگاه خود سو استفاده کند مورد تایید مردم نخواهد بود زیرا که مردم سره را از ناسره تشخیص می‌دهند. هر مسئولی که کار خلاف قانون انجام دهد دستش رو خواهد شد ممکن است الان این اتفاق نیفتد ولی در پنج و یا ده سال بعد حتما اتفاق خواهد افتاد.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: جامعه ما دینی است و بر اساس اعتقادات ما خداوند شاهد و ناظر بر رفتار و کردار ما است و مسئولین باید این را سرلوحه کار خود قرار دهند. به هر حال فساد هم در دولت و هم در مجلس وجود دارد که البته باید اصلاح شود. آقای رئیس‌جمهور نماینده مردم است و مردم از او انتظارات ملی دارند و باید مواظب وزرا و کارکنان و زیر مجموعه های خود باشد، مجلس هم باید مردم داری کند و آن شرافتی را مردم برای نماینده خود گرو گذاشته اند نگهداری کند.

نمایندگان حیثیت و شرافت یک جامعه هستند

دبیر کمیسیون اصل نود مجلس با اشاره به اینکه نمایندگان امانت دار رای مردم هستند، گفت: وقتی مردم رای به یک نماینده می‌دهند از حیثیت خود برای او مایه می‌گذارند. نمایندگان حیثیت و شرافت یک جامعه هستند، نباید با شرافت یک جامعه بازی کرد به نظر می‌رسد رسانه‌ها نباید خودسانسوری کنند و مسئولین نباید ناراحت این باشند که افشاگری در مورد تخلفات صورت می‌پذیرد. رسانه ها اگر مستند تخلفات را افشا کنند قدرت تصمیم گیری مردم را ادوار مختلف بالا خواهند برد.

فساد فقط مربوط به این دولت نیست در دولت های گذشته هم وجود داشت

داداشی تاکید کرد: نکته بسیار اساسی که این وسط وجود دارد این است که فساد فقط مربوط به این دولت نیست در دولت های گذشته هم وجود داشته و در مجالس گذشته هم وضع به همین منوال بوده است؛ مجلس باید مستقل باشد، مجلس یک نهاد متشکل از نمایندگان مردم است که به دولت برای خدمت به مردم کمک می کند.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در جایی اگر تضاد و تزاحمی بین حق مردم و دولت وجود داشته باشد وظیفه مجلس این است که از حق مردم دفاع کند. اساسا فلسفه تشکیل مجلس هم همین بوده است؛ امام راحل که فرمودند مجلس در راس امور است به این دلیل بود که مجلس یک نهاد مردمی است که از دل مردم آمده تا حرف مردم را بزند و از طرف مردم نظارت عالیه از بالا به پایین داشته باشد.

اگر مجلس مستقل نباشد، کارآمد نخواهد بود

این مدرس حوزه مطرح کرد: اگر مجلس مستقل نباشد و حالت انفعال داشته باشد این مجلس کارآمد نخواهد بود، در ادوار گذشته شاهد آن بودیم که دولت‌ها به صورت حمایت مادی و معنوی در حوزه‌های انتخاباتی مختلف نمایندگان ورود پیدا کرده وافراد توانمند را زیر چتر حمایتی خود در می‌آوردند. وقتی که همان فرد وارد مجلس می شود؛ درست است که با رأی مردم روی کار آمد و وارد مجلس شده ولی نماینده دولت است نه نماینده مردم و لذا وقتی که بحث تزاحم حق دولت و حق مردم می‌شود او از حق دولت حمایت می کند به این مجلس مجلس الدوله گفته می شود نه مجلس المله و به آن نماینده وکیل الدوله گفته می شود نه وکیل المله .

دولت ها نباید در حوزه ورود نمایندگان به مجلس با ابزارهایی که در دست دارند اظهار رای واعمال نظر کنند

نماینده مردم آستارا در مجلس از نفوذ دولت بر حوزه های انتخابیه نمایندگان سخن به میان آورد و گفت: واقعیت این است که دولت ها نباید در حوزه ورود نمایندگان به مجلس با ابزار هایی که در دست دارند  اظهار رای و اعمال نظر کنند البته از هر دولتی هم پرسیده شود می گوید ما در انتخابات دخالت نمی کنیم ولی حقیقت چیز دیگری است که در ادوار گذشته دیده شده و در آینده نیز اگر جلوی آن گرفته نشود تکرار خواهد شد.

دبیر کمیسیون اصل نود مجلس افزود: دولت همواره در سراسر کشور از کاندیداهای همسو با خودش حمایت می کند و تمام توان خود را می گذارد تا این افراد وارد مجلس شوند در چنین مجلسی هر کاری را هم که دولت بر خلاف قانون انجام دهد حمایت خواهد شد.البته ما به دنبال تخریب دولت نیستیم بالاخره دولت هم برای نظام و مردم است ولی روی صحبت سربزنگاه های حقوق دولت و حقوق مردم است یعنی جایی که تزاحم پیش بیاید آن وقت آن نمایندگانی که مدیون طرفداری دولت در انتخابات بودند به سمت سوی دولت گرایش پیدا میکنند و آن دسته از نمایندگانی که مستقل وارد شدند و مدیون مردم هستند از حق ملت حمایت خواهند کرد این ریشه لغزش و اتفاقاتی است که پیش روی مجلس قرار گرفت، معضل فساد باید حل شود.

باید دست دولت از انتخابات کوتاه شود

وی در پایان با اشاره به ریشه فساد در مجلس گفت: قانون انتخابات ما یک مشکل اساسی دارد و آن این است که باید دست دولت از انتخابات کوتاه شود تا حمایت های مادی و معنوی که از برخی کاندیداها انجام می دهد به طور کامل حذف شده و نمایندگان مستقل و اصلح وارد مجلس شوند تا بتوانند از حق مردم دفاع کنند. برای تغییر قانون انتخابات باید کارشناسانی خارج از مجلس و دولت وارد این مقوله شوند تا تمامی راه های نفوذ فساد به مجلس از ریشه قطع شود.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.