ارتباط با ما در

بهادری نائب رییس کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی تشریح کرد:

«قالیباف» چگونه از زیر تیغ فرار کرد؟

رییس مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی تاکید کرد: اصولا بعضی از نمایندگان در برابر شفاف سازی مقاومت دارند.

منتشر شده

جامعه ایرانی– سید هادی بهادری نماینده ارومیه تأکید کرد: قوه قضاییه در حال پیگیری پرونده‌های مطرح‌شده فساد شهرداری تهران است،منتهی هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.

 

تحقیق و تفحص از دوران صدارت محمدباقر قالیباف بر شهرداری تهران بازهم رأی نیاورد تا یک‌بار دیگر سردار از زیر تیغ نظارت حساب کشی فرار کند.

 

نمایندگان مجلس روز سه‌شنبه برای دومین بار طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در دورانی که محمدباقر قالیباف شهردار بود را به رأی گذاشتند.

 

در دوران دوازده‌ساله حضور قالیباف در شهرداری تهران اخبار ضدونقیضی از فسادهای میلیاردی و گاها غیرقابل‌تصوری در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی منتشرشده که انتظار می‌رفت حداقل پس از پایان دوران شهردار سابق به این ابهامات در مراجع قضایی رسیدگی شود.

 

این در حالی است که محمدعلی نجفی جانشین قالیباف در شهرداری تهران پرونده‌ای قطور به قوه قضاییه از مفاسد دوران سلف خود به قوه قضاییه ارسال کرده بود اما هنوز این پرونده منجر به رسیدگی تخلفات قالیباف نشده است و به نظر می‌رسد که عزم و اراده جدی برای پاسخ دادن به ابهامات افکار عمومی دراین‌باره وجود ندارد.

 

بر این اساس امید بسیاری به طرح تحقیق و تفحص نمایندگان مجلس از عملکرد دوازده‌ساله شهردار اسبق بود. اما روز سه‌شنبه هم این امید به یاس تبدیل شد، آن‌هم در شرایطی که رأی نیاوردن طرح تحقیق و تفحص در سال گذشته نتیجه لابی‌گری گسترده عوامل دخیل در فسادهای شهرداری سابق عنوان‌شده بود و درنتیجه پیش‌بینی می‌شد نمایندگان برای پاک کردن انگ مشارکت در فسادهای گذشته از دامن خود این بار به طرح تحقیق و تفحص رأی دهند. اما با مخالفت نمایندگان پرونده تحقیق و تفحص از دوران قالیباف در شهرداری تهران برای همیشه به بایگانی سپرده شد.

 

سید هادی بهادری نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی از عوامل منع رسیدگی به این موضوع سخن به میان آورد و گفت: تعدادی از نمایندگان فکر می‌کنند که این موضوع سیاسی است و تعداد دیگری خود این موضوع را سیاسی کرده و در مقابل ورود به این قضیه مقاومت می‌کنند.

 

اصولاً بعضی از نمایندگان در برابر شفاف‌سازی مقاومت دارند

نماینده ارومیه اضافه کرد: اصولاً بعضی از نمایندگان در برابر شفاف‌سازی مقاومت دارند و این موضوع با رأی نزدیک به پنجاه‌درصد نمایندگان برای خارج کردن طرح تحقیق و تفحص شهرداری تهران از دستور کار مجلس قابل‌مشاهده است. پنجاه‌درصد دیگر هم اساساً به تحقیق و تفحص خوش‌بین نیستند و این موضوع را فقط صرف هزینه از جیب مردم برای امری که رسیدگی به آن بر عهده نهاد دیگری است؛ می‌دانند.

 

 

رئیس دوم کمیسیون عمران مجلس درباره اعتقاد برخی نمایندگان به هزینه‌بر بودن تفحص از شهرداری تهران،گفت: هزینه‌های تحقیق و تفحص میلیاردی است و تعدادی از نمایندگان مجلس با استناد به این موضوع رسیدگی به آن را اتلاف وقت، انرژی و سرمایه کشور می‌دانند و دستاورد خاصی هم نخواهد داشت.

 

هزینه سه‌میلیاردی برای تفحص از شهرداری تهران

رئیس مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی از هزینه سه‌میلیاردی برای تفحص از شهرداری تهران خبر داد و گفت: صرف این هزینه در مقابل با هزینه یک هزار و شش‌صدمیلیاردی تخلفات صورت گرفته بسیار ناچیز است؛ بدین ترتیب پرداخت هزینه دو یا سه‌میلیاردی برای تفحص از شهرداری قابل‌پذیرش است اما بااین‌وجود تعدادی از نمایندگان بازهم با این هزینه کرد مخالف هستند.

 

بهادری با اعلام موافقت خود از تحقیق و تفحص از شهرداری گفت: اگر نمایندگان دیگر هم به این نتیجه می‌رسیدند که صرف هزینه برای شفاف‌سازی از فساد جلوگیری می‌کند مطمئناً با این طرح موافقت می‌کردند.

 

نمی‌توان گفت مبارزه با فساد جدی نیست

این عضو کمیسیون عمران مجلس در ارتباط با صحبت‌های مطرح‌شده درباره مبارزه با فساد که اساساً کسی جدی نیست و فساد وقتی به گردن‌کلفت‌ها می‌رسد متوقف می‌شود،گفت: روش پیگیری از طریق مجلس دو ماده‌قانونی چهل‌ونه و دویست چهل‌وشش دارد که برای آیین‌نامه داخلی مجلس است. ماده چهل‌ونه موضوع تحقیق و تفحص را وظیفه مجلس می‌داند و مجلس ملزم به رعایت آن است. در این موارد چون قوه قضاییه ورود پیداکرده است باید بررسی‌ها را به آن واگذار کرد درنهایت هم اگر مجلس وارد این زمینه شود باید نهایتاً به قوه قضاییه واگذار نماید پس به خاطر وارد نشدن مجلس به موضوع نمی‎توان بیان کرد که مبارزه با فساد جدی نیست.

 

پیگیری تنها دویست مورد از واگذاری املاک در شهرداری توسط قوه قضاییه

وی با اشاره به یک هزار و سیصد مورد واگذاری املاک در شهرداری و پیگیری تنها دویست مورد از آن توسط قوه قضاییه،گفت: قوه قضاییه در حال پیگیری پرونده‌های مطرح‌شده فساد شهرداری تهران است، منتهی هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است و مسئولین قوه قضاییه باید در این امر پاسخ گوی افکار عمومی باشند.

 

نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس افزود:تعدادی از نمایندگان مجلس بر این باورند که وظیفه شورای شهر است که مسائل شهرداری را پیگیری کند و مجلس حتی‌الامکان به مسئله شهرداری ورود نکند و بالاخره مردم اعضای شورای شهر را انتخاب کردند که شهرداری را نظارت کند .خوشبختانه وقتی سیستم‌های ما باهم درزمینهٔ فساد هماهنگ شدند شاهد مبارزه جدی با فساد بودیم و راحت‌تر به موضوع رسیدگی شده است.

 

تعارضات باعث  شتاب در رسیدگی به تخلفات شهرداری شد

بهادری در ادامه اضافه کرد:خوشبختانه شورا و شهرداری جدید تهران در برخورد و مبارزه با فساد درگذشته بسیار جدی هستند و شورای شهر تهران با شهرداری ارتباط بسیار خوبی دارد و تعارضات شهردار اصلاح‌طلب با شهردار اصولگرا باعث این شد که رسیدگی به تخلفات سرعت و شتاب خوبی گیرد.با توجه به این موارد شفاف‌سازی در این حوزه به‌خوبی انجام شد و ظرفیت‌های بالقوه شورای شهر تهران می‌تواند زمینه شفاف‌سازی را برای مردم فراهم نماید.

 

نماینده ارومیه با اشاره به متوقف شدن پیگیری در مجلس،گفت: دو دستگاه دیگر می‌توانند در بحث پیگیری تخلفات شهرداری به فعالیت خود ادامه دهند. قوه قضاییه و شورای شهر تهران می‌توانند پیگیر این قضایا باشند البته پرونده تخلفات در قوه قضاییه کماکان مفتوح است و از آن‌طرف هم شورای دائماً می‌تواند بر اساس قانون پیگیر ماجرا باشد.

 

می‌توان از شهرداری تهران تحقیق و تفحص کرد

نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس در پایان با اشاره به اینکه طرح می‌تواند با عناوین دیگری در مجلس مطرح شود،گفت: کمیسیون عمران و اصل نود می‌توانند دوباره به موضوع تحقیق و تفحص از شهرداری ورود کنند و راه پیگیری مجلس هنوز باز است البته با عناوین دیگری به‌جز خسارات وارده به ناشران کتاب به دلیل ضعف در ساخت‌وساز نمایشگاه شهر آفتاب، ابهام در تغییر کاربری و نحوه واگذاری املاک شهرداری تهران، عدم واریز مبالغ حاصل از واگذاری بوستان مادر، و تخلف و بی‌انضباطی مالی پروژه‌ها. تحقیق و تفحص از شهرداری تهران می‌تواند با تغییر ظاهر راجع به تغییر کاربری‌ها دوباره در دستور کار مجلس قرار گیرد. ممکن است مجدداً در رأی‌گیری بحث هزینه میلیاردی برای تفحص دوباره مطرح شود اما راه هیچ‌وقت بسته نیست.

 

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.