ارتباط با ما در

علی خرم در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

درباره مذاکره با آمریکا نباید از طرف مردم صحبت شود/شرط اول تعامل مذاکره است

علی خرم گفت: مردم در انتخابات ۱۳۹۲ و ۹۶ و تا به امروز نظرات خود را مطرح کرده‌اند. اگر درصحنه‌ای با استفاده از احترام متقابل بتوانیم حرف خود را مطرح کنیم، نباید به دنبال کارهایی که منجر به درگیری، تهدید و تحریم می‌شود، برویم.

منتشر شده

جامعه ایرانی_ علی خرم، گفت: ایران مشکل چندصدایی دارد. به قول آیت‌الله حجتی کرمانی در زمان دیپلماسی نظامی‌ها نباید نظر دهند ومرتبطین با این قضیه اقدام به اظهارنظر کنند. به‌عبارتی‌دیگر باید نظرات واقعی مردم منعکس شود نه اینکه از طرف آن‌ها صحبت کرد.

بعد از پیشنهاد رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده برای ملاقات بدون پیش‌شرط با مقامات ایران، وزیر خارجه آمریکا گفت که هدف آمریکا تغییر رفتار جمهوری اسلامی است و برای مذاکره پیش‌شرط‌هایی دارد. کارشناسان و تحلیلگران درباره این اظهارنظر مایک پمپئو مطرح کردند که در آمریکا برای تصمیم‌گیری در رابطه با ایران سرگردانی وجود دارد.

اما در ظاهر این سرگردانی در مورد ایران هم صدق می‌کند. پس‌ازاین اظهارنظر رئیس‌جمهور آمریکا، سردار جعفری، فرمانده سپاه پاسداران با انتشار نامه‌ای گفت: «مردم ایران با ملت‌های سلطه‌پذیر تفاوت‌های فراوانی دارند و هرگز به مسئولین خود اجازه مذاکره و ملاقات با شیطان بزرگ را نمی‌دهند.» این در حالی است که بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفته است «منطق جمهوری اسلامی ایران، منطق گفت‌وگو و تعامل است که نیازمند احترام متقابل و پایبندی به تعهدات بین‌المللی است.»

این مسئله نشان می‌دهد که در هر دو کشور تصمیم‌گیری برای انجام مذاکره به‌سختی صورت می‌گیرد و تک‌صدایی وجود ندارد.

علی خرم، سفیر سابق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در گفت‌وگو با جامعه ایرانی در رابطه با وجود سرگردانی در ایران و آمریکا درباره انجام مذاکرات گفت: به‌نوعی چنین است، البته عملکرد ترامپ درباره کره شمالی نشان داد که او مطالبی را به‌عنوان سنگ‌های بزرگ مطرح می‌کند، اما زمانی که ملاقات را انجام می‌دهد و بسیاری از حاجت‌هایش برآورده می‌شود، دیگر اهداف اولیه را دنبال نمی‌کند.

وی در ادامه ابراز کرد: درباره ایران چندصدایی مشکل‌ساز است. به قول آیت‌الله حجتی کرمانی در زمان دیپلماسی نظامی‌ها نباید نظر دهند و مرتبطین با این قضیه اقدام به اظهارنظر کنند. به عبارتی بهتر آن است تا نظرات واقعی مردم به انعکاس درآید، نه اینکه از طرف آن‌ها صحبت شود.

سفیر سابق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد یادآور شد: مردم در انتخابات ۱۳۹۲ و ۹۶ و تا به امروز نظرات خود را مطرح کرده‌اند. اگر درصحنه‌ای با استفاده از احترام متقابل بتوانیم حرف خود را مطرح کنیم، نباید به دنبال کارهایی که منجر به درگیری، تهدید و تحریم می‌شود، برویم.

خرم درباره واکنش رسمی تهران (سخنان سخنگو وزارت امور خارجه درباره نظر ترامپ) گفت: صحبت‌های سخنگوی وزارت خارجه مبنی بر اینکه «جمهوری اسلامی ایران در عمل ثابت نموده که اهل گفت‌وگو و منطق است» کاملاً درست است و در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ هم بر این نکته تأکید شده است، بنابراین اظهارنظر فوق به سند جمهوری اسلامی برمی‌گردد و باید همین مسئله دنبال شود.

سفیر سابق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل درباره بهترین تصمیم تهران توضیح داد: صحبت‌های سخنگو وزارت امور خارجه خوب است.

وی درباره چگونگی تعامل با آمریکا اظهار داشت: شرط اول آن انجام مذاکره است که باید در ابتدا صورت گیرد و در حین مذاکره باید برای یافتن نقاط مشترک و دوری از قسمت‌های خصومت‌آمیز تلاش شود.

یک دیدگاه

یک دیدگاه

  1. علی اصغر قاسم پور

    شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ در ۰۹:۵۸

    با استدلال و تجزیه تحلیل خوب و واقع بینانه بود.

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.