ارتباط با ما در

اسماعیل گرامی مقدم در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

تصمیم مذاکره با آمریکا در حیطه وظایف نظامیان نیست

گرامی مقدم گفت: با آمریکایی‌ها در افغانستان، عراق و برای برجام به گفت‌وگو پرداختیم و در این نشست‌ها موفق شدیم حقانیت خود را به جامعه جهانی اثبات کنیم و درنهایت از آن تفاهم‌نامه‌ای به نام برجام بیرون آمد که آمریکایی‌ها، اسرائیلی‌ها و عربستانی‌ها بابت دستیابی به این توافق‌نامه ناراضی هستند.

منتشر شده

جامعه ایرانی_ اسماعیل گرامی مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی گفت: مباحث مربوط به انجام یا عدم انجام مذاکره با آمریکا در حیطه وظایف نظامیان نیست، مسئله فوق وظیفه دولت‌ها و مجالس است و مداخلات این‌چنینی در امور سیاسی به نفع منافع ملی تمام نمی‌شود.

پس‌ازآنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از تمایل واشنگتن برای انجام مذاکرات «بدون پیش‌شرط» با ایران سخن گفت، سردار محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با انتشار نامه‌ای به درخواست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای مذاکره با مقامات جمهوری اسلامی ایرانی واکنش نشان داد و گفت: «مردم ایران با ملت‌های سلطه‌پذیر تفاوت‌های فراوانی دارند و هرگز به مسئولین خود اجازه مذاکره و ملاقات با شیطان بزرگ را نمی‌دهند.»

البته سردار جعفری مشخص نکرده است که با توسل به کدام روش نسبت به خواست مردم ایران آگاهی یافته و آنان در چه زمانی درباره رابطه با آمریکا نظر داده‌اند، اما درحالی‌که او چنین نظری می‌دهد، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان می‌گوید «منطق جمهوری اسلامی ایران، منطق گفت‌وگو و تعامل است که نیازمند احترام متقابل و پایبندی به تعهدات بین‌المللی است.» بنابراین روشن است در منطق گفت‌وگو و تعامل نباید منعی برای مذاکرات وجود داشته باشد.

اسماعیل گرامی مقدم، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و سخنگوی حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی درباره چگونگی دسترسی سردار جعفری به خواست مردم ایران در خصوص مذاکره با آمریکا گفت: مباحث مربوط به انجام یا عدم انجام مذاکره در حیطه وظایف نظامیان نیست، مسئله فوق وظیفه دولت‌ها و مجالس است و مداخلات این‌چنینی در امور سیاسی به نفع منافع ملی تمام نمی‌شود.

سخنگوی حزب اعتماد ملی در ادامه اضافه کرد: نکته دیگری که باید موردتوجه قرار گیرد، این است که صداوسیما باید دراین‌باره به انعکاس افکار عمومی و تبیین مسائل روز نسبت به موضوعی که منافع ملی ما را به مخاطره انداخته و وضعیت اقتصادی را به‌سوی شرایط بحرانی سوق داده است، بپردازد. بدین‌صورت که از صاحب‌نظران مخالف و موافق مذاکره دعوت به عمل آورد تا این مسئله تبیین شود و پس از قانع شدن جامعه سیاست کلی کشور در آن راستا حرکت کند.

پذیرش مشروط مذاکره با آمریکا

وی در این رابطه تأکید کرد: به نظر می‌رسد در شرایط کنونی که رئیس‌جمهور آمریکا مطرح کرده حاضر به انجام مذاکره در هر جا و نقطه‌ای بدون قید و شرط است، اتفاقاً می‌توانیم برای تأثیر بر افکار عمومی جهان وارد مذاکره شویم ولی باید دو شرط را مدنظر قرار دهیم.

این فعال سیاسی در خصوص این دو شرط توضیح داد: بازگشت آمریکایی‌ها به برجام و تعلیق تمامی تحریم‌ها دو شرطی است که برای انجام مذاکره باید مدنظر داشت. درصورتی‌که این دو شرط موردقبول واقع شد به‌عنوان یک فعال سیاسی براین نظر هستم که باید وارد مذاکرات شد زیرا درصورتی‌که هیچ منفعتی نداشته باشد ولی هزینه کردن زمان به‌جای منابع مالی به‌طور حتم مهم‌ترین فایده آن خواهد بود.

مذاکره سنت پیامبر است

گرامی مقدم درباره تأثیر صحبت‌های سردار جعفری بر انجام احتمالی مذاکرات بیان کرد: مذاکره یا هر گفت‌وگویی جزء عقاید تاریخی و مذهبی کشور ایران محسوب می‌شود زیرا هم سنت پیامبر بوده و هم اینکه به لحاظ عقلانی پذیرفتنی است. پیامبر اکرم و امام حسن مجتبی با انجام مذاکره به صلح دست یافتند و این کار را برای حفظ منافع اسلام و امت اسلامی انجام دادند.

وی در ادامه افزود: با آمریکایی‌ها در افغانستان، عراق و برای برجام به گفت‌وگو پرداختیم و در این نشست‌ها موفق شدیم حقانیت خود را به جامعه جهانی اثبات کنیم و درنهایت از آن تفاهم‌نامه‌ای به نام برجام بیرون آمد که آمریکایی‌ها، اسرائیلی‌ها و عربستانی‌ها بابت دستیابی به این توافق‌نامه ناراضی هستند. این نارضایتی نشان می‌دهد که تفاهم‌نامه برجام برد- برد نبود، بلکه به‌صورت یک‌طرفه فقط برای ایران برد داشت.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این خصوص ابراز کرد: اکنون‌که آمریکایی‌ها مطرح می‌کنند بدون پیش‌شرط مذاکره انجام می‌دهند، بدین معنا است که کشور ما دست بالا را دارد، بنابراین می‌توانیم با همان دو شرطی که مطرح شد به سمت مذاکره حرکت کنیم.

تاخیر در اعمال تحریم حداقل فایده مذاکره است

گرامی مقدم در این رابطه یادآور شد: حداقل آورده مذاکره با آمریکا این است که آرامش روانی در جامعه حاکم می‌شود و مهم‌ترین حداقل فایده آن گرفتن زمان برای تحمیل تحریم‌های سنگین از آمریکایی‌ها است، بدین ترتیب فرصتی پیش خواهد آمد تا دستگاه دیپلماسی در جهت دستاوردهای بیشتر مذاکره گام‌های بزرگ‌تری بردارد.

سخنگو حزب اعتماد ملی دراین‌باره اظهار داشت: در شرایطی که هفته آینده اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران آغاز می‌شود و در آبان ماه بحث عدم فروش نفت وجود دارد، مذاکره می‌تواند حداقل این تحریم‌ها را چند سال به عقب اندازد.

3 دیدگاه

یک دیدگاه

  1. داود

    پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ در ۱۶:۲۶

    مگه ما مذاکره کردیم برا حقانیت ن. مگه وعده نداده بودید با برام مشکلاتمون حل میشه پس کو. خدا لعنتتون کنه که از اشعث های زمان حضرت علی بدترید. دوباره دارید جامعه رو آماده ی کدوم خیانت ن میکنید. خدا لعنتتون کنه اشعثها

  2. محمدرضا

    پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ در ۱۶:۴۴

    اسماعیل گرامی مقدم دیگه کیه…

  3. زهرا

    جمعه ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ در ۰۱:۳۲

    خاک برسرتون..که هنوز توفکر مذاکره هستید…همه شرف وغیرت ایرانیها رومعامله کردید بس نبود…چی بدست آوردید…چراشماها نمیفهمید…آمریکا شما اصلاح طلبا روگیر آورده.. .بدبختا انقدرشرافتتون رو معامله نکنید…واسه قدرت وپول بیشتر انسانیتتون رونفروشید..ازبرجام چی بدست آوردید…ملت چی بدست آوردند…آخه قرارنیست همیشه زنده بمونید …یه کم به فکرآخرتتون هم باشید…به فکر خانه قبرتون…به فکرشب اول قبرتون…
    شما اصلاح طلبها خیلی حق الناس به گردنتونه…خداروشکر دنیای دیگری هم هست که باید به تک تک ماها جواب بدید…بابت خیانتهایی که به ما کردید …بابت تحقیر کردنمون تودنیا….شماها که ولی فقیه نمیشناسید از پیامبر وامامان معصوم ماصحبت نکنید…
    فقط خجالت بکشید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.