ارتباط با ما در

هرمیداس باوند در گفت‌وگو با جامعه ایرانی تشریح کرد:

با پیشنهاد مذاکره «بدون پیش‌شرط» ترامپ چه کنیم؟

درصورتی‌که ترامپ از موضع مذاکره بدون پیش‌شرط حرف زده است نشان می‌دهد که ازنظر وزیر خارجه‌ای که دوازده شرط را برای ایران تعیین کرده بود، عقب نشسته است.

منتشر شده

جامعه ایرانی_ هرمیداس باوند درباره بهترین واکنش ایران نسبت به پیشنهاد ترامپ مبنی بر انجام مذاکرات بدون پیش‌شرط گفت: ایران باید برای برون‌رفت از معضلات امروز گام‌های منطقی بردارد و وقتی پیشنهاد مذاکره بدون قید و شرط مطرح می‌شود، بهتر آن است موردتوجه قرار گیرد.

اردیبهشت‌ماه سال جاری دونالد ترامپ که قبل از در دست گرفتن مقام ریاست جمهوری آمریکا برجام را موردنقد قرار داده بود فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه به امضا درآورد، البته پس‌ازآن بارها از انجام مذاکره سخن گفت ولی این مسئله دوازده پیش‌شرط با خود به همراه داشت که قاعدتاً از سوی ایران مورد استقبال قرار نگرفت.

ترامپ در نشست با نخست‌وزیر ایتالیا مجدد سخن از مذاکره را به میان کشید، اما این بار بدون پیش‌شرط آن را طرح کرد. او در این خصوص گفت: «من به ملاقات کردن اعتقاددارم. اگر آن‌ها بخواهند، من قطعاً با [مقام‌های] ایران ملاقات خواهم کرد. نمی‌دانم که آیا آن‌ها آماده این کار هستند. آن‌ها اکنون در حال پشت سر گذاشتن دوره سختی هستند.»

البته به فاصله چند ساعت همین صحبت رئیس‌جمهور آمریکا از سوی مایک پامپئو، وزیر امور خارجه‌این کشور به گونه دیگری مطرح شد و برای انجام مذاکره مجدد پیش‌شرط‌هایی البته کمتر از گذشته طرح شد.

وزیر امور خارجه آمریکا بابیان این‌که از این ابراز تمایل ترامپ حمایت می‌کند، گفته است که «در صورتی رئیس‌جمهور با ایرانی‌ها پای میز مذاکره خواهد نشست که ایرانی‌ها تعهد به اعمال تغییرات در نحوه رفتار با مردم این کشور را نشان دهند، از رفتار بد خود بکاهند و بتوانند بپذیرند که وارد توافقی هسته‌ای شوند که در عمل مانع اشاعه [تسلیحاتی] شود.»

داوودهرمیداس باوند، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با جامعه ایرانی در رابطه با واقعی یا نمایشی بودن نظر ترامپ درباره مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران گفت: نظر ترامپ درباره انجام مذاکره نسبت به وزیر امور خارجه خود واقعی‌تر است زیرا پیش‌ازاین پمپئو مذاکره با ایران دوازده شرط گذاشته بود و کسی که خواهان انجام مذاکره باشد برای آن پیش‌شرط قائل نمی‌شود.

وی در ادامه اضافه کرد: ماده ۳۳ منشور سازمان ملل مطرح کرده، اختلافاتی که ادامه آن‌ها سبب تهدید صلح و امنیت می‌شود باید برای آن راه‌حل مسالمت‌آمیز پیدا کرد که ازجمله این راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز می‌توان به انجام مذاکره، میانجیگری، پایمردی، برگزاری کمیسیون تحقیق و کمیسیون سازش اشاره کرد.

این کارشناس روابط بین‌الملل در این خصوص اظهار داشت: انجام مذاکره زمانی که یک‌طرف دست به تهدید بزند، محقق نمی‌شود. اصولاً و منطقاً در مذاکره قید و شرطی نباید وجود داشته باشد، دو طرف وارد مذاکره می‌شوند و جدا از اینکه به نتیجه دلخواه دست پیدا کنند یا خیر، موضوعات موردنظر خود را مطرح می‌کنند، بنابراین درصورتی‌که ترامپ از موضع مذاکره بدون پیش‌شرط حرف زده است نشان می‌دهد که ازنظر وزیر خارجه‌ای که دوازده شرط را برای ایران تعیین کرده بود، عقب نشسته است.

هرمیداس باوند درباره نظر وزیر امور خارجه آمریکا پس از سخنان دونالد ترامپ گفت: باوجودآنکه وزیر امور خارجه آمریکا هم از موضع خود عقب‌نشینی کرده است زیرا دوازده پیش‌شرط او کاهش‌یافته، اما ایران باید بر مبنای نظر رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم‌گیری کند.

وی درباره بهترین واکنش ایران نسبت به پیشنهاد ترامپ توضیح داد: ایران باید برای برون‌رفت از معضلات امروز گام‌های منطقی بردارد و وقتی پیشنهاد مذاکره بدون قید و شرط مطرح می‌شود، بهتر آن است موردتوجه قرار گیرد و همان‌طور که در بالا اشاره کردم سیاست‌ها را بر اساس نظر وزیر خارجه آمریکا نباید پیش برد.

این کارشناس روابط بین‌الملل در این خصوص که رسانه‌های رسانه‌های آمریکایی ترامپ را فاقد استراتژی در قبال با ایرانی می‌دانند، تصریح کرد: نظرات ترامپ دال بر این است که اطلاعات درستی از ایران ندارد و نظراتش هم بر همین اساس مطرح می‌کند.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.