ارتباط با ما در

برخوردار عضو اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با جامعه ایرانی تشریح کرد:

ایران در مسیر ونزوئلا شدن است؟

کشور ما با ونزوئلا فاصله زیادی دارد و فرهنگ مردم ما با فرهنگ مردم آن کشور فرق می‌کند و هرگزمانند آن‌ها نخواهیم شد.اما نارضایتی اجتماعی در کشور اتفاق خواهد افتاد.

منتشر شده

جامعه ایرانیعضو اتاق صنعت تهران گفت: مجموعه اقتصادی کشور به دنبال تک نرخی کردن ارز نیستند. بازار چند نرخی ارز مشکلات خود را دارد و مدیریت این بازار عملا امکان پذیر نیست.

طی روزهای اخیر شاهد نابسامانی‌های شدید در بازار ارز و سکه بودیم. عدم ثبات بازار طلا و ارز حکایت از ضعف تنظیم بازار پولی و بانکی است که از اصلی‌ترین دلایل نابسامانی این دو بازار است. در این شرایط قیمت هر قطعه سکه تمام‌ بهارآزادی طرح جدید در بازار تهران با قیمت چهار میلیون و پانصد و یازده هزار تومان و هر گرم طلای هجده عیار با قیمت سیصد و نوزده هزار تومان فروخته می‌شود. همچنین در مقاطعی از روز قیمت دلار تا دوازده و پانصد تومان هم پیشرفت.این اتفاقات در حالی صورت گرفت که هنوز دور جدید تحریم‌ها آغاز نشده است.

محمد حسین برخوردار عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با جامعه ایرانی با اشاره به اینکه اکنون که تحریم‌های جدید آغاز نشده است کشور دچار این همه بحران‌های شدید ارزو سکه شد، گفت: مردم به خاطر فسادی که چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی وجود دارد و اخبار آن روز به روز منتشر می‌شود اطمینان خاطری از آینده سرمایه و اقتصاد خود ندارند. زمانی که مردم اطمینان و اعتماد خودشان را نسبت به دولت از دست می‌دهند و نقدینگی در دست مردم زیاد باشد، برای اینکه سرمایه‌های خودشان را ثابت نگه دارند هجوم به سمت بازار ارز و سکه می‌آورند که این باعث افزایش قیمت دلار و حتی سکه می‌شود. دولتمردان باید به دنبال راهکار جدید برای نوسانات نرخ ارز و سکه باشند در غیر این صورت شاهد دور تازه‌ای از نارضایتی‌ها و اعتصابات خواهیم بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بحران ارز و سکه ما را به سمت ونزوئلا شدن پیش خواهد برد، گفت: کشور ما با ونزوئلا فاصله زیادی دارد و فرهنگ مردم ما با فرهنگ مردم آن کشور فرق می‌کند و هرگزمانند آن‌ها نخواهیم شد.اما نارضایتی اجتماعی در کشور اتفاق خواهد افتاد.

طی چهل سال نتوانستیم کارخانه مادر ایجاد کنیم

این کارشناس اقتصادی در ادامه با اشاره به اینکه در مورد مواد اولیه که وارد می‌شود شاهد نابسامانی‌هایی هستیم که همین امرصنایع را گرفتار چالش اساسی کرده است گفت: اگر این روند اصلاح نشود خطراتی زیادی برای کشور به وجود می‌آید.گزارش هایی که خود وزارت اقتصاد و امور دارایی مدتی پیش در مجلس دادند آمار گمرک ۸۵ درصد مواد اولیه و قطعات اولیه و کالاهای واسطه ای خطوط تولیدی است.

وی افزود: متاسفانه این ۸۵ درصد درجه وابستگی صنایع مارا نسبت به خارج نشان می‌دهد.این بدان معنی است که طی چهل سال که از عمر نظام می‌گذرد نتوانستیم کارخانه مادر ایجاد کنیم و وابستگی ما به منابع خارجی خیلی زیاد است اگر کشورهای جایگزین برای تامین مواد اولیه پیدا نکنیم و اگر کارخانه های ما با منابع جدید نتوانند کار کنند متاسفانه با رکود و کاهش تولید و بیکاریث کار گران روبرو خواهیم شد.

مجموعه اقتصادی کشور به دنبال تک نرخی کردن ارز نیستند

عضو اتاق صنعت تهران همچنین در پاسخ به این سوال که آیا تک نرخی شدن ارز درمان نوسانات بازار ارز و سکه خواهد بود،گفت: مجموعه اقتصادی کشور به دنبال تک نرخی کردن ارز نیستند. بازار چند نرخی ارز هم مشکلات خود را دارد و مدیریت این بازار عملا امکان پذیر نیست.

این فعال اقتصادی افزود: خانواده هایی که فرزندانشان در خارج از کشور هستند و یا خانواده‌هایی که برای درمان چاره‌ای جز خروج از کشور ندارند و یا شرکت‌های کوچکی که باید قطعات مورد نیاز را باید از خارج از کشور تامین کنند، برای این موارد پیش‌بینی می‌کنم بازار سوم ارز متاسفانه شکل بگیرد تا این‌ها بتوانند نیاز های خود را مرتفع کنند.

بازار سوم ارز در راه است

وی ادامه داد:پیش‌بینی می‌کنم بازار سوم ارز در راه است.اما اگر دولت به اندازه کافی منابع ارزی داشته باشد بازار سوم تشکیل نخواهد شد و دو نرخی بودن ارز تثبیت خواهد شد.

برخوردار در پایان با اشاره به روشن نبودن آینده بازار دلار گفت: آینده بازار ارز به عوامل زیادی بستگی دارد و نمی‌توان پیش‌بینی صحیحی از آن داشت.به طور کلی اگر بتوان نیازهای کارخانجات را از نظر تامین مواد اولیه مرتفع کرد آن وقت مشخص خواهد شد که دولت قیمت‌ها را می‌تواند مهار کند و التهابات دلار هم کاهش پیدا خواهد کرد و در این شرایط بازار سوم قطعا تشکیل خواهد شد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.