ارتباط با ما در

هشدار سمیه محمودی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی: 

ترکش انفجار بحران صندوق‌های بازنشستگی به بدنه نظام اصابت می‌کند

محمودی با تاکید بر عوارض جبران ناپذیر عدم رسیدگی به ورشکستگی قطعی صندوق‌های بازنشستگی گفت: اگر بحران به وجود آمده برطرف نشود انفجاری رخ می‌دهد که ترکشش به بدنه نظام اصابت خواهد کرد.

منتشر شده

جامعه ایرانی- سمیه محمودی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس محمودی راه علاج جلوگیری از ورشکستگی قطعی صندوق‌های بازنشستگی را خروج از بنگاه‌داری این صندوق‌ها دانست و تاکید کرد: اگر صندوق بازنشستگی کشوری‌ به بخش خصوصی واگذار شوند می‌توان به حل بسیاری از مشکلات امیدوار بود.

نود درصد از صندوق‌های بازنشستگی کشور وضعیت مساعدی ندارند و ورشکسته هستند و به زحمت می‌توانند از پرداخت حقوق‌های بازنشستگی بربیایند. این وضعیت هشداردهنده در کوتاه‌مدت به‌وجود نیامده بلکه مشکل ریشه‌داری است که در پی سال‌ها بی‌توجه‌ای امروز آثارش نمایان شده است.

روز شنبه رسول خضری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خبر از ورشکستگی هجده صندوق از بیست صندوق بازنشستگی را داده بود و ورشکستگی صندوق های بازنشستگی را یکی از سه ابر چالش کشور دانست. او گفته بود: برخی از صندوق ها به ازای ۲ نفر پرداختی به یک نفر مستمری می‌دهند.

به گفته خضری صندوق بازنشستگی کشوری از دولت کمک می‌گیرد و صندوق تامین اجتماعی نیز به ازای هر شش نفر که پول واریز می‌کنند یک نفر مستمری بگیر دارند؛ اگر این نسبت کاهش پیدا کند صندوق دچار مشکل می شود. در تمام کشورها یک یا صندوق بازنشستگی وجود دارد اما در کشور ما بیست صندوق وجود دارد. وقتی بیست صندوق داریم کنترل کردن آن‌ها هم مشکل می شود و امکان فساد را بالا می رود.

هفتاد و تا هفتاد و پنج درصد از منابع صندوق‌های بازنشستگی را دولت تامین می‌کند

سمیه محمودی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی ضمن تایید خبر ورشکستگی صندوق های بازنشستگی گفت: هفتاد و تا هفتاد و پنج درصد از منابع صندوق‌های بازنشستگی را دولت تامین می‌کند. ما در کشور شاهد رشد قارچ گونه صندوق‌های بازنشستگی همانند صندوق‌های بیمه هستیم.

نماینده مردم شهرضا و دهاقان اضافه کرد: وقتی دولت هشتاد درصد از تامین منابع را بر عهده دارد پس باید صددرصد هزینه‌های بیمه شدگان را خود صندوق بدهد، در صورتی که این گونه نیست.وقتی که ما بنگاه‌داری می‌کنیم از بخش خصوصی غافل شده‌ایم. صندوق بازنشستگی کشوری به بنگاه تبدیل شده است و بنگاه‌داری می‌کند.

صندوق‌های بازنشستگی حیاط خلوتی برای دولت‌ها بوده است

محمودی یکی از علت‌های ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی کشوری را عدم مدیریت در سال گذشته دانست و گفت: از ابتدا تاکنون صندوق‌های بازنشستگی کشوری حیاط خلوتی برای دولت‌ها بوده است. هلدینگ‌های زیرمجموعه صندوق‌های بازنشستگی اگر در مبانی مدیریتی و انتخاب مدیران کارآمد تصمیم مناسب اتخاذ نمایند می‌توانند به شرایط بهتر سوق پیدا کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دلیل دیگر ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی را کاهش سن بازنشستگی دانست و افزود: آن دسته از قوانینی که در مورد دریافت مستمری یا دریافت بازنشستگی وجود دارد، به عقیده بسیاری از کارشناسان باعث افزایش ناامیدی در کشور می‌شود. امید به زندگی در کشور نسبت به سال‌های‌ اولیه که صندوق بازنشستگی شروع بکار کرد افزایش داشته است اما در حال حاضر اینگونه نیست. اکنون نسبت ورودی به صندوق‌ها کاهش و خروجی افزایش پیدا کرده است.

دولت منابع صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری را تامین نکند ورشکسته محسوب می‌شوند

وی افزود:تمامی صندوق‌های بازنشستگی کشور با مشکلات عدیده مدیریتی روبرو هستند و وضعیت صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری به گونه‌ای است که اگر دولت از منابع بودجه، کسری صندوق‌ها را تأمین نکند، ورشکسته محسوب می‌شوند.ورشکستگی این صندوق‌ها به معنای بلاتکلیفی یک میلیون و ۲۶۸ هزار نفر بازنشسته کشوری و ۶۷۰ هزار بازنشسته نیروهای مسلح است.

محمودی راه علاج جلوگیری از ورشکستگی قطعی صندوق‌های بازنشستگی را خروج از بنگاه‌داری این صندوق‌ها دانست و تاکید کرد: اگر صندوق بازنشستگی کشوری‌ به بخش خصوصی واگذار شوند می‌توان به حل بسیاری از مشکلات امیدوار بود.

وی تاکید کرد:ن می‌خواهیم ترس و دلهره بین مردم و بازنشستگان بیفتد.اکنون دولت ضمانت اجرایی را بر عهده دارد و نگرانی خاصی از بابت ورشکستگی صندوق‌ها نیست. در بحث بازنشستگی‌ برای‌حقوق و مزایا حدود هفتاد درصد دولت پرداختی دارد.

نماینده مردم شهررضا در ادامه گفت: صندوق تامین اجتماعی نیز سر پا است و مشکلی برای این صندوق وجود ندارد البته اگر همان سیاست‌های نادرستی که در مورد بازنشستگی کشوری دنبال شد را پیگیری کند آن هم دچار ورشکستگی خواهد شد.

محمودی افزود: یکی از صندوق‌هایی که صد در صد بازده منفی دارد، صندوق نیروهای مسلح است.اگر بقیه صندوق‌ها ۲۵ تا ۳۰ درصد کار می‌کنند اما صندوق نیروهای مسلح صد در صد از دور خارج شده و دولت تمامی مخارج آن را عهده‌دار شده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: سیاست‌های غلط گذشته باید تغییرات جدی کند و اگر نیاز به بازنگری قانونی باشد مجلس می‌تواند در قضیه وارد شود.مجلس دهم در بحث صندوق‌های بازنشستگی بررسی های مفیدی انجام داده است و جلسات متعددی حتی در صحن غیرعلنی برای بیمه‌ها و صندوق بازنشستگی و کل صندوق‌ها داشتیم. حتی مرکز پژوهش‌ها هم در جلسات ما حضور داشتند و همه موارد مورد بررسی قرار گرفت. بی‌تفاوتی و بی توجهی به موضوع ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی خیانت محسوب خواهد شد که اگر رسیدگی نشود، شاید در آینده وقایع جبران ناپذیری را شاهد باشیم.

وی اضافه کرد: وقتی یک نفر بعد از سی سال کار می‌خواهد حقوق و مزایا دریافت کند اگر این حقوق یک روز به تاخیر بیانجامد این مساله بحرانی می‌شود و در شرایطی‌ که ‌ورشکستگی‌صندوق‌های بازنشستگی وارد مرحله ای جدی شود، اعتصاب، اعتراض، راهپیمایی، شعارنویسی، تحصن و غیره اتفاق خواهد افتاد و به بحرانی می‌انجامند که حوزه‌های مختلف اجتماعی را در جامعه جنبشی، درگیر خویش می‌کنند.

بنگاه‌داری یکی از علل ورشکستگی صندوق‌ها است

محمودی ادامه داد: اینکه یک نهاد آموزشی و یا بنیاد شهید و آموزش و پرورش و شهرداری بنگاه‌داری می‌کند یکی از علل ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی است. اگر بخش خصوص در این زمینه فعال شود مطمئنا پیشرفت‌های خوبی خواهیم داشت.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اضافه کرد: نگاه کوتاه مدت و میان مدت به صندوق‌های بازنشستگی، نمی‌تواند راهگشا باشد. بدهی‌های دولت به صندوق‌ها از جمله بدهی صد هزار میلیارد تومانی دولت به تأمین اجتماعی، واگذاری شرکت‌های ورشکسته در قالب رد دیون به صندوق‌ها از جمله مشکلات صندوق‌های بازنشستگی است.

تعدد صندوق‌ها کنترل را سخت می‌کند

وی گفت: وقتی تعدد صندوق‌های بازنشستگی داریم کنترل کردن آن‌ها سخت می‌شود و امکان فساد را بالا می‌برد. یکی از راهکارهایی که می‌توان در نظر گرفت بحث تجمیع است. بانک‌ها هم در موضوع ورشکستگی خود به این نتیجه رسیدن که تجمیع کنند. البته نباید فراموش کرد که فقط با تجمیع نمی توانیم جلوی ورشکستگی صندوق ها را گرفت. باید چندین عامل کنار هم گذاشته شود تا راه حل مناسب اتخاذ شود و به سلامت از این بحران عبور کنیم.

محمودی در پایان علاوه بر تاکید مجدد بر عوارض جبران ناپذیر عدم رسیدگی به ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی گفت: اگر بحران به وجود آمده برطرف نشود انفجاری رخ می‌دهد که ترکشش به بدنه نظام اصابت خواهد کرد. امیدواریم با شرایطی که کمیسیون اجتماعی دارد باید فعالانه عمل کنیم. رییس کمیسیون اجتماعی هم پیگیر ماجرا است. این موضوع باید علاوه بر بندهای بیمه و تامین اجتماعی و بحث خدمات کشوری و بیمه کار و مشکلات اجتماعی به آن پرداخته شود و در دستور کار مجلس قرار گیرد. پیش‌بینی می‌شود که با توجه به ادامه روند ورودی‌های صندوق طی سال‌های آینده، بدون داشتن برنامه‌ریزی مشخص، بحران موجود طی سال‌های آتی تقویت می شود.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.