ارتباط با ما در

گزارش جامعه ایرانی از تصویب لایحه حمایت از کودکان در مجلس

تعیین مجازات آزار یا سوء‌استفاده جنسی از کودکان و نوجوانان

منتشر شده

جامعه ایرانی – جلسه علنی امروز مجلس به ریاست علی لاریجانی برای رسیدگی به ادامه لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در حالی آغاز شد که خیلی از نمایندگان اولیت دادن به لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان را امری غیر ضرور دانستند.

در ابتدا جلسه نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای برای تشویق طفل یا نوجوان برای فرار از مدرسه یا خانه مجازات تعیین کردند. نمایندگان در جلسه علنی صبح امروز ماده ۸ لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان را به تصویب رساندند که براساس آن هر کس با تهدید، ترغیب یا تشویق موجب فرار طفل یا نوجوان از خانه یا مدرسه یا ترک تحصیل وی شود یا اطفال و نوجوانان را بدین منظور فریب دهد یا موجبات آن را تسهیل یا فراهم کند در صورت فرار یا ترک تحصیل حسب مورد به یک یا چند مجازات درجه شش محکوم می‌شود و درغیر این صورت برای بار اول با اخطار پلیس ویژه اطفال و نوجوانان مواجه می‌شود و در صورت تکرار به مجازات فوق محکوم می‌شود.

تعیین مجازات برای بی‌توجهی و سهل‌انگاری نسبت به اطفال و نوجوانان

در ادامه جلسه نمایندگان همچنین مصوبه‌ مجازات بی‌توجهی و سهل‌انگاری اشخاص نسبت به اطفال و نوجوانان را تعیین کردند.نمایندگان ماده ۹ لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان را به تصویب رساندند که براساس آن هرگاه بر اثر بی‌توجهی و سهل‌انگاری اشخاصی غیر از والدین نسبت به اطفال و نوجوانان نتایج زیر واقع شود مقصر علاوه بر پرداخت دیه به شرح زیر مجازات می‌شود:

الف – فوت طفل یا نوجوان حسب مورد به مجازات حبس درجه ۵

ب – فقدان یکی از حواس یا منافع، قطع، نص یا از کارافتادگی عضو، زوال عقل یا بروز بیماری صعب‌العلاج یا دائمی جسمی یا روانی و یا ایراد جراحت از نوع جائفه یا بالاتر حسب مورد به مجازات حبس درجه ۶

پ- نقصان یکی از حواس یا منافع، شکستگی استخوان یا دیگر اعضا و یا بروز بیماری روانی به مجازات حبس درجه ۷

ت – جراحت سر و صورت و یا گردن در صورت عدم شمول هر یک از بندهای “ب” و “پ” به مجازات حبس درجه ۸

ث –  آزارجنسی یا عاطفی ناشی از بی‌توجهی و سهل‌انگاری شدید و مستمر حسب مورد به یکی از مجازات‌ درجه ۸

طبق تبصره این ماده هرگاه بی‌توجهی یا سهل‌انگاری والدین منجر به نتایج موضوع این ماده شود، حسب مورد به مجازات تا حداقل مندرج در بندهای فوق محکوم می‌شوند.

مجازات آزار یا سوء‌استفاده جنسی از کودکان و نوجوانان تعیین شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه مصوبه‌ای مجازات‌های مربوط به آزار یا سوء‌استفاده جنسی از کودک یا نوجوان را تعیین کردند. نمایندگان ماده ۱۰ لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان را به تصویب رساندند که بر اساس آن هرکس نسبت به طفل یا نوجوان مرتکب آزار یا سوء استفاده جنسی شود، در صورتی که مشمول مجازات حد نباشد با درنظرگرفتن شرایطی مانند وضعیت بزه‌دیده، شرایط مرتکب و آثار جرم، به ترتیب زیر مجازات می‌شود:

۱- آزار جنسی تماسی با محارم یا با عنف به مجازات حبس درجه ۵

۲- سایر آزارهای جنسی تماسی به مجازات حبس درجه ۶

۳- آزار جنسی غیرتماسی با محارم یا با عنف به یکی از مجازات‌های درجه ۷

۴- سایر آزارهای جنسی غیرتماسی به یکی از مجازات‌های درجه ۸

۵- بهره‌کشی جنسی از طفل و نوجوان از طریق عرضه، در اختیار گرفتن، وادار یا اجیر نمودن برای هرزه‌نگاری یا سوء استفاده جنسی به مجازات حبس درجه ۵

۶- در دسترس قرار دادن یا ارائه محتوا یا اثر مستهجن یا مبتذل به طفل یا نوجوان به یک یا چند مجازات درجه ۸

۷- استفاده از طفل و نوجوان برای تهیه، تولید، توزیع، تکثیر، نمایش، فروش و نگهداری آثار سمعی و بصری مستهجن یا مبتذل، حسب مورد به میانگین حداقل و حداکثر تا حداکثر مجازات مقرر در قانون مربوط

۸- واردات، صادرات، حمل، تکثیر، انتشار، عرضه، معامله یا بارگذاری محتوا یا اثر مستهجن یا مبتذل که در آنها از اطفال و نوجوانان بهره‌گیری شده و یا حمل و نگهداری آنها به یکی از مجازات‌های درجه ۶

۹- برقراری ارتباط با طفل و نوجوان در فضای مجازی به‌منظور هرگونه آزار جنسی یا ارتباط جنسی نامشروع به یکی از مجازات‌های درجه ۶

کارکنان نهادهای حکومتی دخیل در خرید و فروش کودک مجازات می‌شوند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه خرید و فروش کودک و نوجوان را ممنوع و برای کارکنان نهادهای حکومتی دخیل در این موضوع مجازات تعیین کردند.

نمایندگان مجلس ماده ۱۱ لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان را به تصویب رساندند که براساس آن هرگونه معامله راجع به طفل و نوجوان از جمله خرید و فروش آنان ممنوع و مرتکب به مجازات‌ حبس درجه پنج محکوم می‌شود، چنانچه این رفتار با هدف فحشا و هرزه نگاری، بهره کشی اقتصادی، برداشت اعضاء یا جوارح و یا استفاده از طفل و نوجوان در فعالیت‌های مجرمانه باشد، مرتکب به مجازات حبس درجه چهار محکوم می‌شود.

طبق تبصره ۱ این ماده، اشخاصی که واسطه‌گری در ارتکاب جرم موضوع این ماده را حرفه خود قرار داده باشند، به میانگین حداقل و حداکثر تا حداکثر مجازات مباشر جرم محکوم می‌شوند در غیر این‌صورت به مجازات معاون محکوم می‌شوند.

به موجب تبصره ۲ این ماده هرگاه کارکنان نهادهای حکومتی مأمور به خدمات عمومی اعم از دولتی و غیردولتی در ارتکاب جرم موضوع این ماده دخالت داشته باشند، علاوه بر مجازات اصلی به محرومیت اجتماعی درجه پنج محکوم می‌شوند.

حبس درجه سه مجازات قاچاقچیان اعضاء و جوارح اطفال و نوجوانان

در انتهای جلسه امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی حبس درجه سه را به عنوان مجازات قاچاقچیان اعضا و جوارح اطفال و نوجوانان تصویب کردند.

نمایندگان با تصویب ماده ۱۳ لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان مصوب کردند: هر کس مرتکب انتقال، خرید، فروش یا قاچاق اعضاء و جوارح طفل و نوجوان شود به مجازات حبس درجه سه محکوم می‌شود.

بر اساس تبصره ۱ ماده مذکور انتقال اعضاء و جوارح به بیماران نیازمند طبق «قانون پیوند اعضای بیماران فوت شده یا بیمارانی که مرگ مغزی آنان مسلم است، مصوب ۱۷ فروردین ماه ۱۳۷۹ از شمول این ماده مستثنی است.

براساس تبصره ۲ ماده فوق چنانچه پزشکان یا اشخاص مرتبط با امور پزشکی در ارتکاب جرم موضوع این ماده شرکت یا معاونت داشته باشند، علاوه بر مجازات مقرر در این ماده به محرومیت‌ها و ممنوعیت‌های درجه پنج محکوم می‌شوند.

یک دیدگاه

یک دیدگاه

  1. فریور باقرزاده

    دوشنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ در ۱۵:۳۶

    خدا شاهده این مصوبه با این همه هزینه برای حقوق نمایندگان و آب و برق و…حقوق کارمندان مجلس و بعد هم میره شورای نگهبان وحقوق اونها و… که هزینه سنگینی برای مالیات دهندگان بدبخت داره فاقد هرگونه قدرت باز دارندگی سخت و هشدار دهنده است.

    قطع ید، محرومیت از استفاده از گواهینامه رانندگی و ممنوعیت رای دادن و سفر با هواپیما و قطار و رفتن در لیست سیاهی که در سایت پلیس برای همه قابل مشاهده باشد ممنوع الخروجی از کشور و طرد اجتماعی مجرم موردی است که مجلس پرادعا ندیده است.این مجازاتها را وکلای مدافع به راحتی حل می کنند و کودکی آسیب دیده قطعا” بزهکار فردا خواهد بود.

    به یاد شعر مشهور :

    ……
    ای مجلسیان امر به معروف شما کو؟؟

    گوش شنوا کو!!!!

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.