ارتباط با ما در

مکس بوت، تحلیلگر و پژوهشگر ارشد شورای روابط خارجی آمریکا:

ایران بسیار باهوش‌تر از ترامپ است

خلاصه اینکه به نظر می‌رسد سیاست رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران متشکل از توییت های ستیزه جویانه و افکار پوچ و واهی است. ایران از نظر اخلاقی از آمریکا برتر نیست اما از نظر استراتژیک از آن باهوش‌تر است.

منتشر شده

جامعه ایرانی– مکس بوت، تحلیلگر و پژوهشگر ارشد شورای روابط خارجی آمریکا طی یادداشتی برای واشنگتن‌پست نوشت: روز دوشنبه جهان با یک تهدید وحشتناک از سوی رئیس‌جمهور آمریکا علیه رئیس‌جمهور ایران چشم گشود.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از واشنگتن‌پست، مکس بوت در ادامه نوشت: دونالد ترامپ این‌طور حسن روحانی را تهدید کرد که: «دیگر هرگز ایالات‌متحده را تهدید نکن، در غیر این صورت پیامدهایی را خواهی دید که تنها معدودی در تاریخ رنجش را تجربه کرده‌اند. ما دیگر آن کشوری نیستیم که سخنان دیوانه‌وار خشونت و مرگ شما را تحمل کنیم. هوشیار باش!»

این سخن تند باعث شد حسن روحانی طی سخنرانی بگوید: «آمریکا باید بداند که صلح با ایران مادر همه صلح‌ها و جنگ با ایران مادر همه جنگ‌ها است.» واکنش ترامپ، همان‌طور که پیش‌ازاین متذکر شده بودم، تلاشی نامتناسب و ناامیدانه برای منحرف کردن توجهات از چاپلوسی‌اش در قبال روسیه بود.

مکس بوت در ادامه می‌نویسد: در گفت‌وگو با سی ان ان اشاره کردم که «اگر کسی در حال به‌کارگیری کلمات جنون‌آمیز خشونت و مرگ است، باید بگویم که او رئیس‌جمهور ایالات‌متحده است. این مسئله واقعاً رخ داده که سران کشوری مانند ایران باثبات‌تر و منطقی‌تر از رئیس‌جمهور آمریکا به نظر برسند.»

پس از این اظهارنظر بود که ماشین خشم راست افراطی به کار افتاد. هرمان کین در توییتی گفت: «پس مردمی که شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دهند، رسانه‌های غیراسلامی را سانسور می‌کنند و …. به نظر «منطقی‌تر» از ترامپ هستند.» وب‌سایت جناح راستی تویچی هم در تیتر خود صحبت‌های مرا تقبیح کرده و آن را «تهوع‌آور» خواند. نیوزباسترز هم نظر من را ناراحت‌کننده دانست.

مطمئنم که تمام این طرفداران ترامپ زمانی که رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین، دیکتاتور روسیه را یک فرد «خوب» خواند هم به همین اندازه خشمگین شدند. یا زمانی که وی کیم جونگ اون، دیکتاتور کره شمالی که ۲۰۰ هزار نفر را در اردوگاه‌های کار اجباری زندانی کرده را یک مرد «بسیار مستعد و بسیار باهوش» خواند که «کشورش را خیلی دوست دارد». یا زمانی که به رودریگو دوترته، رئیس‌جمهور فیلیپین تبریک گفت که «کار غیرقابل‌باوری را در مورد مشکلات مواد مخدر» -البته با قتل عام هزاران فیلیپینی- انجام داده است.

خشمگین نشدند؟ چقدر ریاکارانه!

به نظر می‌رسد قانون جناح راست این است که: ترامپ می‌تواند دیکتاتورها را هرچقدر دوست دارد به‌طور غیرمعقولانه مورد تحسین قرار دهد، و این معامله درخشانی است. اما «تهوع‌آور» است که نکته‌ای مثبت درباره چند رژیم مشخصی که ترامپ با فرصت‌طلبی به بهانه حقوق بشر از آن‌ها انتقاد می‌کند، گفته شود: با توجه به اینکه کره شمالی از این فهرست خارج شده، این رژیم‌ها ایران، ونزوئلا و کوبا هستند.

بگذارید واضح بگویم: من ایران را تحسین نکردم. اما علیرغم اتفاقاتی که در این کشور رخ می‌دهد، رهبران آن «باثبات‌تر و منطقی‌تر» از رئیس‌جمهور دمدمی ما که به سمت خودکامگی می‌رود و جنگ‌های مخرب تجاری به راه می‌اندازد، ناتو را تضعیف می‌کند و به متحدانمان توهین می‌کند، هستند.

ایران در گسترش نفوذ خود در سراسر خاورمیانه بسیار موفق بوده است. این کشور بر «هلال شیعی» که از تهران تا بیروت گسترده شده، مسلط است. ایران برای بهبود شرایط اقتصادی خود پذیرفت که بخش قابل‌توجهی از برنامه هسته‌ای خود را در قبال رفع تحریم‌های بین‌المللی تعطیل کند. و پس از روی کار آمدن ترامپ جنگ‌طلب، ایران آنقدر زیرک بود که تعرضی به کشتی‌های آمریکایی در خلیج‌فارس نداشته باشد تا بهانه‌ای برای حمله یا پاره کردن توافق هسته‌ای ایجاد نشود.

در مقابل اما سیاست ترامپ در قبال ایران نه باثبات است و نه منطقی. او از توافق هسته‌ای خارج شد که ایران را مجبور کرده بود ۹۷ درصد مواد شکافت پذیر خود را تسلیم کند، آن‌هم درحالی‌که مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا به پایبندی ایران معترف بود.

ترامپ تحریم‌هایی را مجدداً برقرار کرده که به اقتصاد ایران ضربه می‌زند  قیمت نفت را بالا می‌برد، اما ایران در جذب سرمایه‌گذاران چینی و روسی برای جایگزینی اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها موفق بوده است.

به نظر می‌رسد ترامپ به دنبال تغییر رژیم در ایران است، حتی درحالی‌که مشخص نیست یک رژیم جایگزین دوستانه‌تر از رژیم فعلی با آمریکا برخورد کند. به نظر نمی‌رسد که او درک کرده باشد که، خارج از آفریقای جنوبی، سابقه اندکی از منجر شدن تحریم به سرنگونی یک رژیم وجود دارد: کوبا، کره شمالی و ونزوئلا دهه‌ها است که در مقابل انزواطلبی آمریکا ایستادگی کرده‌اند.

مکس بوت در ادامه مدعی شد: درعین‌حال، برخلاف ادعای دروغین و آلیس در سرزمین عجایبی ترامپ که «ایران حال کاملاً متفاوت عمل می‌کند»، تهران هنوز از نیروهای نیابتی که بر عراق، یمن، لبنان و سوریه مسلط هستند، حمایت می‌کند. رژیم بشار اسد هنوز بر سر کار است و به ایرانی‌ها اجازه می‌دهد که برای تهدید اسرائیل پایگاه‌های نظامی تأسیس کنند.

خلاصه اینکه به نظر می‌رسد سیاست رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران متشکل از توییت های ستیزه جویانه و افکار پوچ و واهی است. ایران از نظر اخلاقی از آمریکا برتر نیست اما از نظر استراتژیک از آن باهوش‌تر است.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.