ارتباط با ما در

مرتضی مبلغ، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

اصلاح‌طلبان در زمین مردم بازی کنند

مبلغ گفت: بزرگ‌ترین کار اصلاح‌طلبان این است که واسطه بین جامعه، مردم و حاکمیت باشند و در این وساطت هم منادی مطالبات به‌حق مردم به‌حساب آیند و هم هیئت حاکمه را متوجه خطاها و وظایف خود سازند و متوجه کنند که به چه نوع اصلاحاتی نیاز دارد تا بتوانند به این مطالبات پاسخ سازنده و فوری دهد.

منتشر شده

جامعه ایرانی_ مرتضی مبلغ گفت: اصلاح‌طلبان باید برنامه روشنی را برای برون‌رفت از مشکلات ارائه دهند و مطالبات مردم را تنظیم و واقع بینانه کنند همچنین با ارتباطات و تعامل گسترده‌ای که با دستگاه هیئت حاکمه دارند، آن‌ها را به سمت تجدیدنظر در بعضی از سیاست‌های خود سوق دهند تا به شکل سازنده برنامه‌ها پیش رود.

این روزها که کشور با مشکلات مختلفی به‌خصوص در مباحث اقتصادی روبرو شده است رأی‌دهندگان به حسن روحانی نه‌تنها از عملکرد دولت رضایت ندارند بلکه انتقادات تندی نسبت به آن مطرح می‌کنند که نشان از عدم رضایت نسبت به شرایط کنونی کشور دارد.

ترکش این انتقادات به تن اصلاح‌طلبان که زمانی برای حمایت از حسن روحانی تمام تلاش خود را به کار بسته بودند، اصابت کرده و بر نظر مردم نسبت به آنان از این حیث که بسیاری به دلیل اعتماد به این طیف سیاسی رأی خود را به نام روحانی در صندوق انداختند نیز تأثیر گذاشته است.

این مسئله به‌قدری جدی است که حتی بر اساس اخبار تایید نشده میرحسین موسوی از حصر به آنان پیغام می‌دهد درصورتی‌که برای ایجاد تغییر دست به اقدامی نزنند، پیشمان خواهند شد.

مرتضی مبلغ، معاون سیاسی امنیتی وزارت کشور ایران در دولت اصلاحات و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در گفت‌وگو با جامعه ایرانی درباره شرایط فعلی اصلاح‌طلبان و اینکه چه‌کاری باید انجام دهند، گفت: شرایط جامعه به‌گونه‌ای شده است که به دلیل انباشت مطالبات مردم و یک سلسله ناکارآمدی‌ها و اشتباهات در سیاست‌های عمومی وبه‌ویژه اقتصادی کشور حالت التهاب پیداکرده و سطح توقعات افزایش‌یافته، بنابراین بدون تردید به دلیل پشتیبانی گسترده اصلاح‌طلبان از آقای روحانی بخش قابل‌توجهی از این توقعات متوجه آن‌ها است، اما اینکه از این امر نتایج بیش از واقعیت بگیریم نه‌تنها کاردرستی نیست بلکه بیراهه هم به‌حساب می‌آید. در این میان دو جریان به‌شدت تلاش می‌کند که اصلاح‌طلبان را در جامعه بدنام کند و به‌طور سیستماتیک هم فعال است.

معاون سیاسی امنیتی وزارت کشور ایران در دولت اصلاحات درباره این دو جریان چنین توضیح داد: جریان اول جنگ روانی جریانی‌های براندازی و عوامل ترامپ است که این گروه تشخیص داده‌اند ازآنجاکه اصلاح‌طلبان پایگاه گسترده مردمی دارند درصورتی‌که آنان را تخریب کنند، گام بزرگی در راستای اهداف خود برداشته‌اند. دیگری هم نیروهای افراطی و تندرو داخلی هستند که به دلیل جهالت و منافع باندی و شخصی خود اصلاح‌طلبان را مخل منافع خود می‌بینند و به‌شدت در این عملیات روانی شرکت دارند.

این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در ادامه تأکید کرد: در چنین شرایطی باید توجه داشت که این جنگ روانی با واقعیت‌های جامعه از هم تفکیک شوند. علاوه براین گاهی بین برخی از مسائل در زمان‌های مختلف خلط می‌شود. به‌طور نمونه یک خلط بزرگی که امروز در جامعه ما به‌شدت جریان دارد این است که با شرایط و اقتضائات امروز شرایط یک، دو و حتی سه دهه قبل تحلیل می‌شود و با نگاه امروز جریانات گذشته مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که این مسئله یک خطای استراتژیک از تحلیل به‌حساب می‌آید زیرا شرایط زمانی هر دوره‌ای با شرایط زمانی دوره‌های بعدی متفاوت است.

مبلغ در این رابطه افزود: باید شرایط زمان حمایت اصلاح‌طلبان از آقای روحانی را مشاهده کرد که به چه صورت بود. فرض کنید اصلاح‌طلبان با تجارب امروز به زمان سال ۹۲ یا ۹۶ برگردند، آیا آنان و مردم باز چنین مواضعی را که اتخاذ خواهند کرد یا خیر؟ پاسخ دراین‌باره مثبت است زیرا اتفاقی که در آن مقطع روی داد به دلایل عدیده‌ای در راستای منافع ملی و مصالح عمومی بود و مطرح می‌شود که در آن مقطع کار درستی صورت گرفت. اینکه امروز شرایطی پیش‌آمده و اتفاق‌هایی روی‌داده که تفاوت دارد باید تحلیل خاص خود را داشته باشد.

وی در خصوص مسائل مهم برای اصلاح‌طلبان تصریح کرد: درباره مسائل مهم برای اصلاح‌طلبان باید به چند نکته اشاره کرد. نکته اول این است که اصلاح‌طلبان متناسب با اقتضائات روز، نیازهای زمانه، مشکلات گسترده جامعه و مطالبات مردم باید سیاست و استراتژی‌های خود را به تدوین درآورند و در عمل به‌کارگیرند. عمدتاً باید پرچم‌دار مطالبات مردم شوند و تلاش خود را به کار بندند و با تمام قدرت و سیاست‌های مؤثر و کارساز کل حاکمیت را متقاعد سازند تا سیاست‌های مناسب‌تری را در پیش گیرند و بر بعضی از آن‌ها جهت پاسخگویی به مطالبات مردم تجدیدنظر صورت دهند. اصلاح‌طلبان باید به مسئولان برای تغییر سازنده در سیاست‌های خود برای حل مشکلات مردم کمک کنند تا در آن موفق شوند.

معاون سیاسی امنیتی وزارت کشور ایران در دولت اصلاحات در همین ارتباط اظهار داشت: نکته دوم این است که اصلاح‌طلبان باید به‌طورجدی مراقبت کنند تا مبادا در جنگ روانی گسترده سرنگونی طلبان و افراطیون داخلی وارد شوند، منفعل این فضا نشوند. نیاز است تا بسیار شجاعانه و محکم از سیاست‌های سازنده دفاع به عمل‌آورند و در زمین مردم بازی کنند و تلاش خود را به کاربندند تا با تبیین‌های درست، رویکرد سازنده و دفاع از سیاست‌های عقلایی و سازنده جامعه را هم ارتقا دهند و سطح آگاهی‌ها را بالا ببرند.

این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت درباره سومین نکته بیان کرد: اصلاح‌طلبان باید ضمن مشخص کردن مرزهای خود با جنگ روانی که سرنگونی طلبان و جریاناتی که به دنبال آشوب هستند، مستمراً با جامعه حرف بزنند و حقایق را برای مردم روشن سازند و وظیفه مردم را برای اینکه هم بتوانند به‌درستی مطالبات خود را پیش ببرند و هم آینده بهتری را رقم زنند، تبیین سازند. اصلاح‌طلبان باید کمک همه‌جانبه به جامعه داشته باشند و برای ارتقا آن و حل‌وفصل مشکلات، واسط بین مردم و مسئولان باشند تا بتوان شرایط بهتری را برای کشور رقم زد.

مبلغ درباره به وجود آمدن تغییرات در بین اصلاح‌طلبان با توجه به اینکه در شرایطی هستند که دولت آن‌ها را گرفتار کرده و بالا رفتن توقعات مردم از آنان به دلیل حمایت از حسن روحانی، یادآور شد: اصلاح‌طلبان امروز باید بتوانند به نیازهای جامعه پاسخ دهند، نیاز جامعه هم این است که مطالبات انباشته‌شده و یک سلسله ناکارآمدی در حاکمیت و ازجمله در دولت وجود داردکه باید موردتوجه قرار گیرد. اصلاح‌طلبان دستی در قدرت ندارند به خاطر منافع ملی از دولت دفاع کردند و مردم هم با اقبال خود بارأی حماسی‌شان این وضعیت را رقم زدند، اما به لحاظ تجارب گذشته باید برنامه روشنی را برای برون‌رفت از این مشکلات ارائه دهند و مطالبات مردم را تنظیم و واقع بینانه کنند همچنین با ارتباطات و تعامل گسترده‌ای که با دستگاه هیئت حاکمه دارند، آن‌ها را به سمت تجدیدنظر در بعضی از سیاست‌های خود سوق دهند تا به شکل سازنده برنامه‌ها پیش رود.

وی در ادامه گفت: بزرگ‌ترین کار اصلاح‌طلبان این است که واسطه بین جامعه، مردم و حاکمیت باشند و در این وساطت هم منادی مطالبات به‌حق مردم به‌حساب آیند و هم هیئت حاکمه را متوجه خطاها و وظایف خود سازند و متوجه کنند که به چه نوع اصلاحاتی نیاز دارد تا بتوانند به این مطالبات پاسخ سازنده و فوری دهد.

معاون سیاسی امنیتی وزارت کشور ایران در دولت اصلاحات اضافه کرد: امروز به‌وضوح مشخص است که برخی از سیاست‌های غلط و نادرست که به‌تدریج انباشت و باعث برخی ناکارآمدی‌ها شده این فضا را به وجود آورده است؛ البته بخشی از فضای به وجود آمده معلول سیاست‌های غلط و نادرست گذشته است، قسمت دیگر آن معلول فشارهای گسترده‌ای است که توسط آمریکا و اسرائیل و سرنگونی طلبان به جمهوری اسلامی وارد می‌شود، اما در بخش سیاست‌های ناکارآمد بارها مطرح‌شده که برخی از مسائل مانند نظارت استصوابی که باعث حذف و حاشیه‌نشینی نیروهای توانمند و دلسوزان کشور می‌شود و دست آن‌ها از مدیریت کوتاه می‌کند برناکارآمدی‌ها می‌افزاید مانند روش‌های عمدتاً مخرب در عرصه سیاست که صداوسیما به کار گرفته و به‌جای اینکه صدای ملت باشد، صدای یک جریان خاص شده که از جامعه بسیار عقب هستند و اندیشه‌های مخرب و نادرستی را دنبال می‌کنند.

این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در ادامه تأکید کرد: وقتی شفافیت در تمام عرصه‌ها وجود داشته باشد در آن زمان بسیاری از مفاسد بنیان سوز مورد پیشگیری قرار می‌گیرد. این‌ها نکاتی است که بارها مطرح‌شده و در تمام رده‌ها باید به خود آیند و اگر کوتاهی اعمال کنند، دیر می‌شود. اصلاح‌طلبان می‌توانند به تسریع این تغییرات سازنده کمک کنند تا وضع مناسب‌تری درروند کشور به‌ویژه مشکلات اقتصادی صورت گیرد.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.