ارتباط با ما در

فارن پالسی گزارش داد:

باب المندب، صحنه نمایش سعودی علیه ایران

عربستان به دلایل خود از این بازی خوشحال است. محموله‌های نفتی ریاض پیش از این با تهدیدهایی به مراتب شدیدتر مواجه شده اما اینبار صادرات خود از طریق این تنگه را متوقف کرده تا توجهات بین‌المللی را به نقش ایران در جنگ یمن جلب کند.

منتشر شده

جامعه ایرانی– نشریه فارن پالسی مدعی است که حمله حوثی‌ها به دو تانکر نفتی عربستان در نزدیکی یمن می‌تواند پیشنهاد ایران برای ضربه زدن به یک نقطه کلیدی انرژی در منطقه باشد.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از فارن پالسی، عربستان نقل و انتقالات نفتی خود از طریق تنگه‌ای باریک در نزدیکی سواحل یمن را پس از حمله به دو تانکر نفتی توسط نیروهای نظامی حوثی که از حمایت ایران برخورداند، متوقف کرد و این مسئله تهدید تهران علیه تنگه‌های انرژی جهانی در شرایطی که تنش‌ها میان ایران و آمریکا رو به افزایش است را برجسته می‌کند.

مقامات سعودی اعلام کردند که نیروهای حوثی دو تانکر را در غرب بندر محصور حُدَیده هدف قرار دادند گرچه دقیقا مشخص نیست که کشتی‌ها چطور مورد حمله قرار گرفتند. چندی بعد، شرکت سعودی آرامکو اعلام کرد که ارسال تانکرهای نفتی خود از طریق تنگه باب‌المندب در جنوب دریای سرخ که روزانه حدود پنج میلیون بشکه نفت از آن عبور می‌کرد را متوقف می‌کند.

روز پنج شنبه کویت اعلام کرد که نقل و انتقالات نفتی از طریق این تنگه را مورد بررسی قرار می‌دهد، در حالیکه امارات که در جنگ علیه حوثی‌های یمن متحد ریاض است، این حملات را محکوم کرد.

کاپیتان بیل اوربان، سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده گفت: «ما از حمله حوثی‌ها آگاه هستیم و آماده و هوشیار می‌مانیم تا با همکاری با شرکای خود جریان آزاد تجارت در سراسر منطقه را حفظ کنیم.»

این اتفاق و واکنش سعودی‌ها بیشتر به کشمکش منطقه‌ای میان ایران و عربستان –و همچنین تنش‌های رو به رشد میان تهران و واشنگتن- برمی‌گردد تا توقف واقعی محموله‌های نفتی. پس از این حمله قیمت نفت تغییر اندکی داشت؛ عربستان می‌تواند نفت را به واسطه خط لوله به ترمینال‌های بالاتر دریای سرخ منتقل کند و از این طریق عرضه نفت به اروپا را حفظ کند یا برای دور زدن تنگه باب‌المندب دور آفریقای جنوبی بچرخد.

این نشریه آمریکایی در ادامه مدعی شده: اما ایران به دنبال راه‌هایی برای مقابله با تلاش‌های آمریکا برای متوقف کردن صادرات نفتی آن پس از خروج از توافق هسته‌ای است –و تنگه‌هایی مانند باب‌المندب و تنگه بسیار مهمتر هرمز می‌توانند اهداف آن باشند.

طی ماه جاری تهران تهدید چندساله خود به بستن تنگه هرمز در صورت توقف صادرات خود به واسطه تحریم‌های آمریکا را تجدید کرد. حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران آخر هفته گذشته این تهدید را تکرار کرده و گفت: «با دم شیر بازی نکنید. برای همیشه پشیمان خواهید شد.»

صحبت‌های تند حسن روحانی به سایر تنگه‌ها بجز تنگه هرمز اشاره داشت. در حالیکه ایران مرزی با تنگه باب‌المندب ندارد، نیروهای به ادعای غرب نیابتی آن در یمن دارند، و توانایی آن در مختل کردن نقل و انتقالات نفتی از طریق این باریکه از زمان آغاز جنگ در یمن در سال ۲۰۱۵ محل نگرانی بوده است.

متیو رید، معاون شرکت مشاوره‌ای فارین ریپورتز گفت که این روزها تندروها روحانی را «ارباب تنگه‌ها» می‌خوانند و نه فقط «ارباب تنگه هرمز». این تهدیدها از سوی سایر مقامات ایران نیز تکرار شده است. رید مدعی شد: «ایرانی‌ها در حال واکنش به کمپین فشار حداکثری ترامپ با کمپین تهدید حداکثری هستند.»

اما در واقع بستن تنگه هرمز نیازمند تلاش همه جانبه‌ای از سوی نیروی دریایی و سپاه ایران است و می‌تواند منجر به واکنش گسترده نیروی دریایی آمریکا شود.

باب‌المندب یک جایگزین کم خطرتر برای به عقب راندن فشارهای بین المللی است که احتمالا قیمت نفت را هم افزایش می‌دهد. شاید مقامات ایرانی محاسبه کرده‌اند که قیمت بالاتر نفت، فشار سیاسی بر ترامپ را افزایش می‌دهد و ضربه ناشی از کاهش حجم صادرات نفتی را تعدیل می‌کند.

رید مدعی شد: «آنچه این حمله را ویژه کرد، زمانبندی و سخنرانی‌ها از جانب تهران بود.» عربستان به دلایل خود از این بازی خوشحال است. محموله‌های نفتی ریاض پیش از این با تهدیدهایی به مراتب شدیدتر مواجه شده اما اینبار صادرات خود از طریق این تنگه را متوقف کرده تا توجهات بین‌المللی را به نقش ایران در جنگ یمن جلب کند.

ریچارد مالینسون، کارشناس انرژی از موسسه انرژی اسپکتس در لندن گفت: «هیچ نشانه‌ای دال بر اینکه حوثی‌ها در تلاش برای بستن رفت و آمدها از این تنگه باشند وجود ندارد. به نظرم سعودی‌ها بیشتر سعی دارند که این تهدید را جهانی کنند. آنها هرچه بیشتر بتوانند حوثی‌ها را عروسک دست ایران نشان دهند، روایت قوی‌تری علیه ایران ارائه کرده‌اند.»

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.