ارتباط با ما در

واشنگتن‌پست تشریح کرد

ترامپ وارد جنگ با ایران می‌شود؟

دنیس راس، کارشناس خاورمیانه تشریح می‌کند که «بازتولید فشارهایی که در زمان همراهی همه جهان با آمریکا و پیوستن شان به کمپین فشار علیه ایران وجود داشت، سخت خواهد بود.»

منتشر شده

جامعه ایرانی– شاید رئیس‌جمهور آمریکا در تلاش برای منحرف کردن اذهان از توفان دو حزبی که هنوز علیه عملکرد دونالد ترامپ در هلسینکی ادامه دارد (یا شاید دادگاهی آتی پل منافارت، رئیس ستاد تبلیغات ترامپ در پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؟) وارد یک بیهوده‌گویی توییتری دیگر شد و تمرکزش این بار به خصوص روی ایران بود.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از واشنگتن‌پست، ترامپ در توییتی خطاب حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران نوشت: «دیگر هرگز ایالات‌متحده را تهدید نکن، در غیر این صورت پیامدهایی را خواهی دید که تنها معدودی در تاریخ رنجش را تجربه کرده‌اند. ما دیگر آن کشوری نیستیم که سخنان دیوانه‌وار خشونت و مرگ شما را تحمل کنیم. هوشیار باش!»

ساعاتی بعد خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) با رد توییت ترامپ آن را «واکنشی منفعلانه نسبت به اظهارات روحانی خواند. روز یکشنبه بود که روحانی خطاب به ترامپ گفت:«با دم شیر بازی نکن. جنگ با ایران مادر جنگ‌ها و صلح با ایران مادر صلح‌ها است.»

این تقابل لفظی در پی سخنرانی تند روز یکشنبه مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا رخ داد که او ایران را به دلیل نقض حقوق بشر و فساد شدیداً مورد انتقاد قرار داده بود.

شاید مفسران هشدار دهند که حرف‌های ترامپ باعث تشدید لفاظی هایی می‌شود که منجر به افزایش درگیری زمینی در خاورمیانه خواهد شد. اما ما باید بیشتر نگران این موضوع باشیم که آمریکا هیچ سیاستی درمورد ایران ندارد که از آن حرف بزند و در واقع با انفعال خود در سوریه و دلسوزی برای متحد ایران –روسیه- رویکرد تهاجمی ایران را تقویت می‌کند.

آرون دیوید میلر، مذاکره‌کننده اسبق آمریکا در خاورمیانه به واشنگتن‌پست گفت: «یکی از روسای سابق من، جورج شولتز می‌گفت زمانی که هیچ سیاستی نداشته باشی، فتنه و فریب باعث می‌شود که حرافی کنید، یا در مورد ترامپ، توییت کنید. در حال حاضر هیچ سیاست منسجمی در قبال ایران وجود ندارد.» وی تشریح کرد: «ما نمی‌توانیم این رژیم را تغییر دهیم؛ با آن‌ها گفتگو نخواهیم کرد؛ آن‌ها را در سوریه به چالش نخواهیم کشید، چه رسد به اینکه به‌صورت یک‌جانبه با آن‌ها مقابله کنیم. بنابراین در این شرایط تحریم‌ها را بار دیگر اعمال می‌کنیم و منتظر می‌مانیم و امیدواریم که به‌واسطه برخی فرآیندهای معجزه‌آسا، این رژیم سقوط خواهد کرد و تمام مشکلات ایرانی ما حل‌وفصل خواهد شد. و اگر به این مسئله باور دارید، من یک توافق صلح اسرائیل-فلسطین دارم که به شما بفروشم.»

اگر به تیم ترامپ باور دارید، مذاکرات کره شمالی قرار بود به ایران نشان دهد که ما چقدر در مورد خلع سلاح اتمی سختگیر هستیم. ترامپ در واقع هیچ‌چیز به دست نیاورد، یک پیروزی را تقدیم کیم جونگ اون کرد و کمپین فشار آمریکا علیه کره شمالی را تضعیف کرد. تهران شاهد شیرجه روی شکم ترامپ در سنگاپور بوده و تسلیم شدن وی در برابر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه که همچنان از اقدامات ایران در سوریه حمایت می‌کند را دیده است.

علاوه بر این، اقدامات دمدمی ترامپ در سوریه تنها باعث شده که نیروی سپاه پاسداران ایران تقویت شود. و تا زمانی که سپاه بر ماجرا سوار است، دولت آمریکا نمی‌تواند به اهداف دوازده‌گانه‌ای که پومپئو در ۲۱ می برشمرد –یک فهرست بلندبالا از آرزوهای دست نیافتنی- دست یابد.

دنیس راس، کارشناس خاورمیانه تشریح می‌کند که «بازتولید فشارهایی که در زمان همراهی همه جهان با آمریکا و پیوستن شان به کمپین فشار علیه ایران وجود داشت، سخت خواهد بود. آن زمان ایران نمی‌توانست تجارتی در سیستم مالی بین‌المللی داشته باشد و نمی‌توانست بخش قابل‌توجهی از نفت خود را بفروشد. امروز اما چین خرید نفت از ایران را متوقف نخواهند کرد- البته شاید روی تخفیف گرفتن تأکید کنند. اروپایی‌ها علیرغم تأکیدشان بر حفظ برجام، احتمالاً خریدهای خود را کاهش خواهند داد.»

وی در ادامه افزود: «حرف آخر، این دولت هیچ ضداستراتژی واقعی در منطقه ندارد؛ سیاست آن‌ها مبتنی بر تحریم‌ها است. این به اسرائیلی‌ها بستگی دارد که با حساب کردن روی روسیه، در سوریه با ایرانی‌ها مقابله کنند.»

درسی که تهران از ۱۸ ماه آشوب سیاست خارجی ترامپ گرفته واضح است: ترامپ آدم لاف‌زن است، یک ببر کاغذی. درسی که سپاه گرفت این است که دلیل ندارد فعالیت‌های خود در منطقه را محدود کند. مهم نیست که ترامپ چه تعداد توییت کند، رویکرد تهاجمی ایران در منطقه ادامه دارد؛ اقتصاد آن ضعیف است اما بهتر از زمانی است که غرب در حمایت از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی متحد شد.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.