ارتباط با ما در

طیبه سیاوشی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی مطرح کرد

گام بلند مجلس در حمایت از کودکان و نوجوانان

طیبه سیاوشی با مثبت ارزیابی کردن تصویب کلیات لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان تاکید کرد: با توجه به اینکه دربحث کودک آزاری تفاوت دیدگاه بین حاکمیت و تشکل های مردم نهاد وجامعه وسازمان‌هایی که درحوزه کودکان فعالیت می‌کنند،وجود دارد؛رسیدن به یک راهبرد مشترک موفقیت بزرگی به حساب می آید.

منتشر شده

جامعه ایرانی نماینده مردم تهران گفت: این نخستین بار است که در قوانین ما بحث حمایت از کودکان و نوجوانان به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته و برای این موضوع برخوردهای سختی از سوی قوه قضاییه پیش‌بینی شده است.

در جلسه علنی صبح امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان موافقت کردند.این لایحه حدود یک سال در کمیسیون حقوقی، قضایی مجلس در کارگروه‌های مختلف در حال بررسی بود.لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در ۵۱ ماده و برای پیشگیری از استثمار، سوءرفتار و خشونت علیه کودکان و نوجوانان مطرح شده است.حال باید دید این لایحه چه نقشی در جلوگیری از تکرار حوادثی مانند مدرسه غرب تهران و… ایفا می‌کند.

طیبه سیاوشی عنایتی نماینده مردم تهران در گفت‌وگو با جامعه ایرانی از نبود وجود قانون بازدارنده برای حمایت از کودکان در گذشته سخن به میان آورد و افزود: در گذشته قانون مدونی در خصوص حمایت از کودکان و نوجوانان نداشتیم.فقط یک قانون دوازده و سیزده ماده ای در خصوص کودکان داشتیم .

 جرم انگاشتن آزار کودکان در لایحه حمایت از آنان

طیبه سیاوشی عنایتی گفت : طبق لایحه جدید هرگونه صدمه و اذیت و آزار کودکان، شکنجه جسمی و روحی کودکان، نادیده‌گرفتن عمدی سلامت و بهداشت روانی و جسمی کودکان، ممانعت از تحصیل کودکان، هرگونه خرید و فروش کودکان، بهره‎‌کشی از کودکان و به‌کارگیری کودکان به‌منظور ارتکاب اعمال خلاف و مواردی از این قبیل در این لایحه مورد توجه قرار گرفته و جرم شناخته شده است.

این لایحه به لحاظ قانونی و قضایی حامی کودکان بزه دیده خواهد بود

وی افزود: این لایحه به لحاظ قانونی و قضایی حامی کودکان بزه دیده خواهد بود. در کاهش آمار بزه دیدگی کودک، آثار سوء اخلاقی ارتکاب جرم بر کودک باید مورد توجه قرار گیرد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: تسریع در رسیدگی به جرایم علیه اطفال، تشدید مجازات مرتکبان جرم علیه اطفال و اعطای جنبه عمومی به کلیه جرایم علیه اطفال، نقش مؤثری در کاهش بزه دیدگی این قشر دارد.

نقش پررنگ تشکل های مردم نهاد در فرهنگ سازی برای حمایت از کودکان

سیاوشی بر نقش پررنگ تشکل های مردم نهاد در فرهنگ سازی برای حمایت از کودکان تاکید کرد و گفت: باتوجه به اینکه تشکل‌های مردم نهاد نقش مهمی در حوزه کودکان دارند باید سعی بر آن داشت که موانع را در حوزه حمایت از کودکان دیده شود و آن ها را برطرف کرد. وی افزود: تمییز سن بلوغ از سنی که بتوان کودک را از جهت کیفری مسؤول شناخت، و حذف موادی از قانون مجازات اسلامی که اجازه تعزیر طفل بزهکار را صادر نموده، از دیگر مواردی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

عضو کمیسیون فرهنگی در ادامه گفت:معمولاً قوانین جزائی از طفل بزه دیده حمایت بیشتری نموده و مجازات سنگین تری برای مرتکب جرم علیه اطفال در نظر گرفته است. علت این امر، ضعیف بودن طفل و عدم امکان دفاع از خویش در مقابل مجرم و همچنین اثرات قوی جرم ارتکابی بر شخصیت و روح و روان طفل قربانی جرم است. قانون جزای ایران نیز در مواردی اندک، به حفظ حقوق طفل بزه دیده پرداخته و مرتکبان جرم علیه اطفال را مستحق مجازات سنگین تری دانسته است.

گام مثبت مجلس برای حمایت از کودکان و نوجوانان

نماینده مردم تهران تصویب کلیات طرح لایحه حمایت از کودکان را در صحن علنی مجلس گامی مثبت و بلندی تلقی کرد و افزود:این اقدام رویه مثبتی در جهت فرهنگ سازی برای حمایت از کودکان و نوجوانان به حساب می آید.با توجه به اینکه دربحث کودک آزاری تفاوت دیدگاه بین حاکمیت و تشکل های مردم نهاد وجامعه وسازمان‌هایی که درحوزه کودکان فعالیت می‌کنند،وجود دارد؛رسیدن به یک راهبرد مشترک موفقیت بزرگی به حساب می آید.

قوانین قضایی به تنهایی درزمینه خشونت های خانگی بازدارنده نیست

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به افزایش بیست درصدی آمار خشونت‌های خانگی، قوانین قضایی را به تنهایی دراین زمینه بازدارنده ندانست وافزود:آموزش‌ها و راهکارهایی که دراین قانون به ویژه برای آموزش و پرورش لحاظ شده است می‌تواند زمینه پیشگیری ازخشونت‌های خانگی و کودک‌آزاری را فراهم کند.

وی در پایان در ارتباط با افزایش حداقل سن ازدواج کودکان و نوجوانان گفت:ما همین طور طرح اصلاح ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی که به سن ازدواج کودکان اشاره دارد را دستور کار خود قرار خواهیم داد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.