ارتباط با ما در

عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

روحانی پرونده تغییرات در تیم اقتصادی را بسته‌ است/ جهانگیری از ناهماهنگی‎ها در کابینه گلایه دارد/ استعفا واقعیت داشت

ناصری درباره بحث استعفا اسحاق جهانگیری در کابینه اظهار داشت: با توجه به اینکه جهانگیری متولی هماهنگی امر اقتصادی در کابینه محسوب می‌شود، از اینکه بعضی اعضا گروه اقتصادی (سازمان مدیریت، برنامه‌وبودجه) جمع‌بندی‌ها را عملی نمی‌کنند، گلایه کرده بود که اگر مشکل او است، خواهد رفت، بنابراین خبری هم که در شبکه‌های اجتماعی انتشار پیدا کرد ازاین‌جهت رگه‌ای از واقعیت داشت.

منتشر شده

جامعه ایرانی_ عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره  ماندن یا نماندن جهانگیری در کابینه گفت: تلقی من این است که آقای جهانگیری ازیک‌طرف مسئله کشور و جامعه را می‌بیند و حداقل کمکی که می‌تواند انجام دهد را دریغ نمی‌کند از طرف دیگرواقعا گلایه‌مند‌است و این گلایه تنها در مورد او صدق نمی‌کند، آقای نیلی را هم شامل می‌شود که در عمل حضور پررنگی مانند پنج سال گذشته ندارد. بنابراین به‌عنوان یک کنشگر اصلاحات و فعال سیاسی از آقای روحانی ناامید هستم که دست به تحولات در کابینه بزند.

از آغاز دولت دوم حسن روحانی اختلاف بین اسحاق جهانگیری، معاون اول و دولت به‌خصوص محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور خبرساز شده است در همین رابطه حتی علی شکوری راد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب از مصادره نتیجه انتخابات ریاست جمهوری توسط اعضای حزب اعتدال و توسعه و به‌ویژه محمود واعظی ابراز نگرانی کرده و گفته است «از وابستگی آقای روحانی به حزب اعتدال و توسعه بی‌اطلاع بودیم.»

تأثیر اعضای حزب اعتدال و توسعه بر رئیس‌جمهور به‌خصوص محمود واعظی به‌قدری آشکار است که دوشنبه هفته جاری یکی از سایت‌های حامی دولت نوشت «طبق اطلاعات واصله جهانگیری که معتقد است هیچ‌کاره است و عموم اختیارات در دستان واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور است، در جلسه‌ای با حضور روحانی و برخی مقامات دولتی، مجدداً آمادگی خود را برای استعفا قبول کرده؛ اما این بار برخلاف دفعات پیشین، رئیس‌جمهور مخالفی نکرده و با سکوت خود، از سخنان معاون اول گذر کرده است.»

گرچه این خبر از سوی سخنگوی دولت تکذیب شد، اما رئیس‌جمهور باوجودآنکه افزایش قیمت ارز و تورم سبب طرح انتقاداتی از دولت توسط مردم و نمایندگان مجلس شده است، همچنان درباره ترمیم گروه اقتصادی کابینه مقاومت به خرج می‌دهد آنچه مسلم است این وضعیت تنها به حسن روحانی ربط پیدا نخواهد کرد بلکه اصلاح‌طلبان را نیز که در زمان انتخابات ریاست جمهوری تمام‌قد به حمایت از او پرداختند و اکنون اسحاق جهانگیری را در کابینه دارند را شامل می‌شود.

عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با جامعه ایرانی درباره شریک بودن اصلاح‌طلبان در ناکارآمدی دولت روحانی گفت: ناکارآمدی دولت روحانی برخلاف تصوراتی که وجود دارد پای اصلاح‌طلبان نوشته نمی‌شود. آقای روحانی نامزد تشکیلات اصلاحات در سال ۹۲ و ۹۶ نبود و تنها موردحمایت جبهه اصلاحات محسوب می‌شد.

وی در ادامه اضافه کرد: اصلاح‌طلبان بیش از آنکه نگران خود و تشکیلاتشان باشند بابت جامعه مدنی و جامعه رأی منسجمی که به اعتبار اصلاح‌طلبان در اردیبهشت سال ۹۶ شکل گرفت، دلواپس هستند. آقای روحانی اعلام کرده بود که یک اصلاح‌طلب نیست و انتظار کنش اصلاح‌طلبانه هم از او نمی‌رود، اما توقعاتی که اصلاح‌طلبان از او داشتند به دلیل مطالبات مطلوبی بود که برای جامعه ایرانی سود به همراه داشت، به همین جهت اصرار می‌ورزیدند تا برای متولی امر توسعه سیاسی (وزیر کشور) کسی انتخاب شود که لااقل با گفتمان اصلاح‌طلبانه هماهنگ باشد. بی‌توجهی آقای روحانی به این توصیه‌ها سبب شد تا بسیاری از اصلاح‌طلبان امید سال ۹۲ را نسبت به او نداشته باشند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب دراین‌باره که بیشترین رأی آقای روحانی به دلیل تکرار می‌کنم بود، یادآور شد: آقای خاتمی به خاطر به قدرت رسیدن آقای روحانی این حرف را نزد، مانند تمام اعضای جبهه اصلاحات تشخیص داده بود در این شرایط برای مصالح جامعه ایران کسی بهتر از آقای روحانی نبود، ولی به‌طور حتم امروز بزرگ‌ترین منتقدان شفاف ولی درعین‌حال منصف آقای روحانی اصلاح‌طلبان هستند.

 

روحانی در برابر موج منطقی درخواست تغییر در کابینه مقاومت می‌کند

ناصری در ادامه تأکید کرد: تلقی جامعه، نخبگان و حتی اصلاح‌طلبان این است که آقای روحانی در برابر موج منطقی درخواست تغییر در کابینه که اگرچه به‌مثابه یک مسکن کوتاه‌مدت به‌حساب می‌آید، مقاومت می‌کند و پرونده تغییر و تحول در کابینه مخصوصاً در تیم اقتصادی بسته‌شده و از این بابت آقای جهانگیری بیشترین مشکل را در دولت دارد که به خاطر اصلاح‌طلب بودن و تجربه کار اقتصادی او در طول ۴۰ ساله کشور متأسفانه هنوز نتوانسته آقای روحانی را متقاعد کند که این اتفاقات لااقل مقطعی روی دهد و ممکن است تغییر و تحولات پرونده تغییر کابینه نهایتاً به همان بانک مرکزی ختم شود که آن‌هم دوره پنج‌ساله‌اش به‌طور قانونی در حال اتمام است.

 

استعفای جهانگیری رگه هایی از واقعیت داشت

وی درباره بحث استعفا اسحاق جهانگیری در کابینه اظهار داشت: با توجه به اینکه جهانگیری متولی هماهنگی امر اقتصادی در کابینه محسوب می‌شود، از اینکه بعضی اعضا گروه اقتصادی (سازمان مدیریت، برنامه‌وبودجه) جمع‌بندی‌ها را عملی نمی‌کنند، گلایه کرده بود که اگر مشکل او است، خواهد رفت، بنابراین خبری هم که در شبکه‌های اجتماعی انتشار پیدا کرد ازاین‌جهت رگه‌ای از واقعیت داشت، اما آقای جهانگیری قرار نیست تغییر کند و بیشترین مشکلات هم بر عهده او قرار دارد ولی برخی از وزرا و اعضا تیم اقتصادی دولت کسانی هستند که آقای جهانگیری صلاحیتی برای ادامه کار آن‌ها نمی‌بیند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره ماندن یا نماندن جهانگیری در کابینه گفت: تلقی من این است که آقای جهانگیری ازیک‌طرف مسئله کشور و جامعه را می‌بیند و حداقل کمکی که می‌تواند انجام دهد را دریغ نمی‌کند از طرف دیگرواقعا گلایه‌مند‌است و این گلایه تنها در مورد او صدق نمی‌کند، آقای نیلی را هم شامل می‌شود که در عمل حضور پررنگی مانند پنج سال گذشته ندارد. بنابراین به‌عنوان یک کنشگر اصلاحات و فعال سیاسی از آقای روحانی ناامید هستم که دست به تحولات در کابینه بزند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.