ارتباط با ما در

پایان نشست وزرای خارجه ۱+۴

«نجات برجام» وارد روند مذاکره برای مذاکره شد

به رغم حمایت بریتانیا، فرانسه و آلمان چین و روسیه از صادرات نفت و گاز ایران، این کشورها ظاهرا به راه حل مشخصی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا دست نیافته‌اند و طرفین توافق کردند که روند مذاکره برای مذاکره به منظور نجات برجام را ادامه دهند.

منتشر شده

جامعه ایرانی– نشست نجات برجام در وین به پایان رسید و به رغم حمایت بریتانیا، فرانسه و آلمان چین و روسیه از صادرات نفت و گاز ایران، این کشورها ظاهرا به راه حل مشخصی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا دست نیافته‌اند و طرفین توافق کردند که روند مذاکره برای مذاکره به منظور نجات برجام را ادامه دهند.

خبرگزاری رویترز روز جمعه ۶ ژوئیه (۱۵ تیر) در گزارش خود از اجلاس کمیسیون نجات برجام به توافق‌های حاصله در این نشست اشاره کرده است.

در پایان جلسه و پس از سه ساعت بحث و مشورت، فدریکا موگرینی، هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ادامه‌ی تلاش‌های دیپلماتیک کشورهای ذینفع در توافق هسته‌ا‌ی خبر داده است.

خبرگزاری رویترز در گزارش خود به عدم دستیابی شرکت کنندگان در این اجلاس به یک راه حل مشترک و مشخص برای مقابله با تحریم‌های آمریکا اشاره کرده است.

این در حالی است که موگرینی، با قرائت بیانیه‌ای در پایان اجلاس کمیسیون نجات برجام بر ادامه تلاش‌های دیپلماتیک و الزام برگزاری نشست‌های وزیران امور خارجه تاکید کرده بود.

کمیسیون نجات برجام پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران شکل گرفت. هدف از این کمیسیون یافتن راه حلی برای حفظ برجام و پایبندی ایران به الزامات ناشی از توافق هسته‌ای اعلام شده است.

در جلسه روز جمعه ۶ ژوئیه در وین، وزیران امور خارجه سه کشور اروپایی، بریتانیا، آلمان و فرانسه به همراه وزیران امور خارجه روسیه و چین شرکت داشتند. محمد جواد ظریف نیز نمایندگی ایران را در این اجلاس برعهده داشت.

دفاع  از صادرات نفت و گاز ایران

تحریم‌های پیش بینی شده از سوی آمریکا از جمله ناظر بر صادرات نفتی ایران است. آمریکا به همه وارد کنندگان نفت ایران فرصت داده است تا روز ۴ نوامبر (۱۳ آبان) به واردات نفت از ایران خاتمه داده و برای نفت ایران جایگزین دیگری بیابند.

شرکت کنندگان در جلسه کمیسیون نجات برجام از حق ایران برای صادرات نفت و گاز حمایت کردند. یکی از چالش‌های بزرگ موجود بر سر صادرات نفت و گاز ایران، فراهم آوردن زمینه‌های انتقال ارز و انجام داد و ستد مالی است. کشورهای شرکت کننده در این اجلاس بر الزام یافتن راه‌حلی برای نقل و انتقال ارز تاکید کردند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، نتایج جلسه روز جمعه وزیران امور خارجه کشورهای یاد شده را مثبت ارزیابی کرد.

گفته می‌شود که ایران تا روز دوشنبه ۹ ژوئیه (۱۸ تیر) درباره نتایج حاصله از جلسه روز جمعه کمیسیون نجات مشورت خواهد کرد.

وزیر امور خارجه ایران در عین حال تاکید کرده است که تصمیم درباره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای در تهران اتخاذ خواهد شد.

در عین حال گفته می‌شود که جمهوری اسلامی ایران برای کشورهای اروپایی تا روز ۶ اوت مهلت تعیین کرده است. مرحله نخست تحریم‌های آمریکا علیه ایران ماه اوت به مورد اجرا گذاشته می‌شود.

ظریف: تعهداتی که امروز شد را به تهران منتقل می‌کنیم

وزیر خارجه ایران نشست کمیسیون برجام در وین را “بسیار جدی و سازنده” خواند. او گفت در نشست امروز همه اعضای باقیمانده در برجام بر ضرورت انتفاع ایران از برجام تاکید کردند.

وزیر خارجه ایران اضافه کرد: در طول دو ماه گذشته بعد از خروج غیر قانونی امریکا تلاش‌های زیادی از سوی اعضای باقیمانده صورت گرفت تا ایران از منافع به خصوص اقتصادی برجام استفاده کند.

به گفته جواد ظریف، بیانیه‌ای که توسط خانم موگرینی قرائت شد بیانیه مشترکی بود که از سوی همه اعضا در اولین کمیسیون مشترک برجام در سطح وزیران منتشر شد.

وزیر خارجه ایران تصریح کرد: پریروز در تهران بسته‌ای را دریافت کردیم که آقای روحانی گفتند کافی نیست. امروز در این جلسه توضیحات بیشتر شنیدیم و در مورد موضوعات نفتی و بانکی توضیح دادند.

به گفته ظریف «همه اعضای باقی مانده تعهداتشان را در حوزه‌های مختلف در سطح وزرای خارجه بیان کردند. از ادامه فروش نفت و روابط مالی، حمل و نقل و سرمایه گذاری تا سایر موضوعات که در بیانیه ذکر شده است.»

او با بیان این که “برای ما، مهم روشن‌تر شدن جزییات اقدامات و عمل بود”، گفت: «امروز جامعه بین‌الملل از این اراده سیاسی اعضای باقی مانده مطمئن است که می‌خواهند برجام ادامه یابد و آمادگی حمایت از شرکت‌های خود را دارند و مسیرهای مالی را برای شرکت‌ها فراهم می‌کنند.»

ظریف بسته ارائه شده از سوی سه کشور اروپایی را “قابل‌اجرا” اما  “کافی و دقیق” توصیف کرد. او ادامه داد: «امروز برخی نکاتی که در بسته نبود در بیانیه دیده شد و تعهد سیاسی و حقوقی کشورهای عضو برای عملیاتی کردن نکات باقی مانده در بسته دیده شده است.»

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.