ارتباط با ما در

با حضور وزرای امور خارجه ایران و 1+4 و موگرینی در وین صورت گرفت

آغاز مذاکرات درباره برجام منهای آمریکا

از دقایقی قبل نخستین نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح وزرای امور خارجه بدون آمریکا با حضور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و وزرای امور خارجه گروه ۱+۴ از ساعت ۱۱ امروز به وقت وین (۱۳:۳۰ به وقت تهران) در هتل پله کوبورگ شهر وین آغاز شد. 

منتشر شده

جامعه ایرانی– نخستین نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح وزرای امور خارجه بدون آمریکا از دقایقی قبل آغاز شد.

از دقایقی قبل نخستین نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح وزرای امور خارجه بدون آمریکا با حضور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و وزرای امور خارجه گروه ۱+۴ از ساعت ۱۱ امروز به وقت وین (۱۳:۳۰ به وقت تهران) در هتل پله کوبورگ شهر وین آغاز شد.

لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس‌جمهور و سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه، ظریف را در این نشست همراهی می‌کنند.

ظریف پس از ورود به وین و پیش از نشست کمیسیون مشترک وزرای امور خارجه عضو برجام در توئیتی نوشت: در وین و برای شرکت در نشست وزرای امور خارجه عضو برجام هستم. دستور کار من کاملا روشن است؛ دستیابی به راه‌‌‌حل‌‌‌های عملی؛ انتظار دارم همتایانم در اتحادیه اروپا به ویژه سه کشور اروپایی به اضافه چین و روسیه بجای قول های بزرگ و نامشخص، تعهداتی روشن و قابل اجرا بدهند. تحریم‌ها و اجرای برجام مانعه‌الجمع‌اند.

دیپلمات اروپایی: به پیشرفت‌هایی برای حفظ برجام دست یافته‌ایم

یک دیپلمات اروپایی با بیان اینکه هدف از نشست وزیران خارجه ایران و ۱+۴ حفظ برجام است، گفت: ما به پیشرفت‌هایی دست یافته‌ایم، اما بعید است بتوان تمام انتظارات ایران را برآورده کرد.

به گزارش رویترز، وزیران امور خارجه انگلیس، چین‌،‌ آلمان و روسیه قرار است امروز به همراه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران برای اولین بار پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با یکدیگر دیدار کنند، اما دیپلمات‌ها فضای کمی برای نجات این توافق می‌بینند.

یک دیپلمات ارشد اروپایی در این باره گفت: هدف (از این نشست) حفظ توافق هسته‌ای است. ما به پیشرفت‌هایی شامل تضمین بخش‌هایی از فروش نفت دست یافته‌ایم، اما بعید است انتظارات ایران برآورده شود. این مساله تنها مربوط به آنچه اروپایی‌ها انجام بدهند نیست، بلکه درباره این است که چینی‌ها، ‌روس‌ها، هندی‌ها و دیگران چه کمکی می‌توانند ارائه دهند.

تاکید لاوروف بر همکاری روسیه و چین برای تحقق توافق هسته‌ای با ایران

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد، مسکو و پکن از تحقق کامل توافق هسته‌ای با ایران حمایت کرده و مایلند تا این توافقنامه یک قانون بین‌المللی شود.

“سرگئی لاوروف” وزیر امور خارجه روسیه امروز (جمعه) در دیدار با “وان ایی” همتای چینی خود در وین اعلام کرد که مسکو و پکن علاقه‌مندند تا روند تحقق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در زمینه برنامه هسته‌ای ایران به طور کامل حفظ شود .

لاوروف تاکید کرد: «ما و همچنین همتایان چینی ما، علاقه مندیم تا روند تحقق برجام به طور کامل حفظ شود. البته اوضاع چندان ساده نیست، ولی در مسکو،  در چین و سایر شرکت کنندگان در این توافقنامه، و همچنین در سطح حقوق بین الملل و در شورای امنیت سازمان ملل مایل هستیم تا این طرح (برجام) تقویت شده و به یک قانون بین المللی تبدیل شود.»

لازم به یادآوری است که وزرای امور خارجه کشورهای شرکت کننده در توافق هسته‌ای با ایران (منهای آمریکا) امروز در وین نشست دارند.

فرانسه: پیشنهاد اقتصادی اروپا به ایران تا «نوامبر» آماده می‌شود

وزیر خارجه فرانسه در آستانه نشست کمیسیون مشترک وزرای خارجه کشورهای طرف برجام، گفت که ایران باید به تهدید‌های خود برای «نقض تعهدات برجامی‌اش» پایان دهد. وزیر خارجه فرانسه این صحبت را در گفتگو با رادیوآر.تی.اِل بیان کرد.

وی گفت که ایرانی‌ها «باید این تهدیدها را متوقف کنند، تا ما بتوانیم راه‌حل‌هایی را بیابیم که ایران بتواند [امتیازات جبرانی] اقتصادی لازم را داشته باشد.»

لودریان وزیر خارجه فرانسه در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت احتمال کمی وجود دارد که کشورهای اروپایی بتوانند پیش از ماه نوامبر (آبان‌ماه) یک بسته اقتصادی را به ایران ارائه دهند که بتواند برجام را حفظ کند.

وی افزود که کشورهای اروپایی و روسیه و چین در حال همکاری با هم برای رسیدن به یک سازوکار مالی برای کاهش [اثر] تحریم‌های سخت آمریکا هستند؛ «ما تلاش داریم تا این کار را پیش از اعمال تحریم‌ها در ابتدای ماه آگوست و یک سری تحریم‌های دیگر در ماه نوامبر انجام دهیم. برای آغاز کار، در ماه آگوست، به نظر می‌رسد که فرصت کوتاه است، اما تلاش می‌کنیم تا آن کار را تا ماه نوامبر انجام دهیم.»

وزیر خارجه آلمان: اروپا نمی‌تواند به طور کامل خسارت خروج شرکت‌ها از ایران را جبران کند

وزیر خارجه آلمان امروز – جمعه – گفت که قدرت‌های جهانی قادر نخواهند بود خسارت شرکت‌هایی که در پی تحریم‌های آمریکا، مجبور به ترک ایران می‌شوند را جبران کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان که برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک برجام به وین سفر کرده است، گفت که قدرت‌های جهانی قادر نخواهند بود خسارت شرکت‌هایی که در پی تحریم‌های آمریکا، مجبور به ترک ایران می‌شوند را جبران کنند، ولی در عین حال هشدار داد که چنانچه تهران توافق هسته‌ای را ترک کند، اقتصاد این کشور آسیب بیشتری خواهد دید.

وی که پیش از برگزاری این کمیسیون در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «ما نمی‌توانیم همه خساراتی که با خروج شرکت‌ها از ایران به وجود می‌آید را به طور کامل جبران کنیم».

ماس افزود که به اعتقاد وی مذاکرات امروز پایانی منفی نخواهد داشت ولی احتمالا به مذاکراتی بیشتر در این خصوص نیاز است.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.