ارتباط با ما در

روحانی در گفتگو با مرکل و مکرون از پیشنهادات ارائه‌شده انتقاد کرد

بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا، در تهران باز شد، دیده شد اما پسندیده نشد

روز پنجشنبه بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا، حاوی تضمین‌های سه کشور اروپایی به جمهوری اسلامی ایران برای حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران در برجام پس از خروج ایالات‌متحده آمریکا از این توافق، در تهران باز شد.

منتشر شده

جامعه ایرانی- بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا برای حفظ برجام پس از خروج آمریکا در تهران باز شد، دیده شد اما پسندیده نشد.

روز پنجشنبه بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا، حاوی تضمین‌های سه کشور اروپایی به جمهوری اسلامی ایران برای حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران در برجام پس از خروج ایالات‌متحده آمریکا از این توافق، در تهران باز شد.

بااین‌حال این بسته پیشنهادی آن‌چنان‌که بایدوشاید در همان نگاه اول نتوانست رضایت تهران برای ماندن در برجام را حفظ کند و انتقاد حسن روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان را در پی داشت.

در همین حال رئیس‌جمهوری ایران عصر پنجشنبه در تماس تلفنی با «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان بسته پیشنهادی سه کشور اروپایی در مورد ادامه روند همکاری‌ها در برجام را مأیوس‌کننده دانست و تأکید کرد: اگر روند کار اجلاس وزرای کشورهای اروپایی در وین، برای ترغیب ایران به همکاری و فعالیت مشترک امیدوارکننده باشد، مسیر همکاری را با اروپا ادامه خواهیم داد.

قرار است امروز (جمعه، ۶ ژوئیه، ۱۵ تیر) وزیران خارجه آلمان، فرانسه، بریتانیا، چین و روسیه به همراه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با هیئت مذاکره‌کننده ایرانی به سرپرستی محمدجواد ظریف مذاکراتی را درباره بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا برگزار کنند.

بر اساس آنچه حسن روحانی در تماس تلفنی با مرکل اعلام کرد این امیدواری برای ایران وجود دارد که بسته پیشنهادی اروپا دستخوش تغییراتی برای جلب نظر تهران شود.

روحانی خطاب به مرکل: مأیوس‌کننده بود

روحانی، در ادامه گفت‌وگو با مرکل با اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از برجام و فرصت محدودی که در اختیار اروپا قرار گرفت تا مواضع خود را به‌طور روشن و صریح درباره چگونگی ادامه برجام اعلام کنند، گفت: پس از خروج آمریکا از برجام مشکلاتی درزمینهٔ اقتصادی، روابط بانکی و نفتی ایجادشده و شرکت‌های سرمایه‌گذار در ایران برای ادامه فعالیتشان دچار تردید شدند.

رئیس‌جمهور با اشاره به ارائه بسته پیشنهادی سه کشور اروپایی در ارتباط با چگونگی عمل به تعهدات و همکاری‌هایشان در برجام، آن را مأیوس‌کننده عنوان کرد و گفت: متأسفانه دربسته پیشنهادی ارائه‌شده راهکار عملیاتی و شیوه مشخصی برای ادامه همکاری‌ها وجود نداشت و یک سری تعهدات کلی در حد بیانیه‌های سابق اتحادیه اروپا عنوان‌شده بود.

روحانی بابیان این‌که برجام یک تعهد متقابل و دوطرفه بوده و بعد از حدود دو ماه انتظار ارائه یک برنامه روشن از سوی سه کشور اروپایی داشتیم، اظهار امیدواری کرد اجلاس فردای وزرای ۵ کشور اروپایی در وین، پیام صریح، روشن و امیدوارکننده‌ای برای ادامه برجام به همراه داشته باشد.

مرکل: در برجام می‌مانیم

صدراعظم آلمان نیز در این گفتگوی تلفنی، با اشاره به این‌که دربسته پیشنهادی به ایران موضوعات کلی و اصولی مورد اشاره قرارگرفته و درزمینهٔ جزئیات باید گفتگوها ادامه پیدا کند، گفت: آنچه اهمیت دارد این است که می‌دانیم و یقین داریم می‌خواهیم در برجام بمانیم و معتقدیم باید با آرامش ادامه روند گفتگوها به انجام برسد.

روحانی خطاب به مکرون: تأمین‌کننده خواسته‌های ما نیست

حسن روحانی همچنین شامگاه پنجشنبه در تماس تلفنی «امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهور فرانس، تلاش فرانسه در روند حفظ برجام در ماه‌های گذشته را مثبت دانست و اظهار داشت: بسته پیشنهادی اروپا درباره ادامه روند همکاری‌ها در برجام دربرگیرنده همه خواسته‌های ما نیست و امیدواریم روند مذاکرات وزرای ۵ کشور فردا در وین، بتواند خواسته‌های ایران را برای ادامه همکاری در برجام تأمین کند.

رئیس‌جمهور با اشاره به فعالیت‌های اقتصادی و روابط بانکی و مشکلات به وجود آمده برای برخی شرکت‌های اروپایی در پروژه‌های ایران، به‌واسطه خروج یکجانبه آمریکا از برجام گفت: انتظار ما از اروپا ارائه یک برنامه عملیاتی روشن و دارای زمان‌بندی تا بتواند نقشی جبران‌کننده در قبال خروج آمریکا داشته باشد.

مکرون: می‌توان توازن خوبی ایجاد کرد

رئیس‌جمهور فرانسه نیز در این مکالمه تلفنی با اشاره به اراده فرانسه برای پایبندی به تعهدات خود در برجام، بر ضرورت تلاش برای ادامه همکاری‌ها و گفتگوهای فی‌مابین برای تداوم این توافق مهم تأکید کرد.

رئیس‌جمهور فرانسه بابیان این‌که اروپا برای حفظ برجام به تلاش‌های خود ادامه می‌دهد، افزود: نشست وزرای ۵ کشور در وین می‌تواند توازن خوبی میان موضوعات سیاسی و اقتصادی برای ادامه روند همکاری ایجاد کند.

یک دیدگاه

یک دیدگاه

  1. محمدرضا

    جمعه ۱۵ تیر ۱۳۹۷ در ۱۲:۱۷

    خوب حالا اروپا شده مثل حکومت ما فقط سعی میکنن حالشو ببرین.

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.