ارتباط با ما در

مهدی پازوکی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

ایران بهشت دلالان است/اقتصاد ایران از رانت رنج می‌برد

مهدی پازوکی گفت: هرساله سازمان توسعه کشور برای تخصیص ارز کالاهای ممنوعه را اعلام می‌کند و به آن‌ها اختصاص نمی‌دهد، اما در کل باید اشاره کرد که در این رابطه سیستم نیاز به ترمیم دارد تا برفرض به کالاهای تولید داخل یا بی‌اهمیت ارز اختصاص نیابد.

منتشر شده

قیمت دلار

جامعه ایرانی_ مهدی پازوکی، کارشناس مسائل اقتصادی اظهار داشت: ایران بهشت دلالان و کلاه‌برداران است. ممکن نیست فردی بدون رانت در حکومت یک‌شبه منزل خود را از میدان شوش به فرمانیه انتقال دهد. اقتصاد ایران از رانت رنج می‌برد، بنابراین باید تلاش کنیم نهادهای قانونی و ثبات اقتصادی که امنیت مهم‌ترین آن است در کشور پابرجا شود.

در شرایط سخت اقتصادی امروز کشور که اعضای هیئت دولت تمام تلاش خود را به کار می‌بندد تا ارز وارد شود، همان وزرا نامه‌هایی را به امضا می‌رسانند که به‌واسطه آن ارز واردشده توسط عده‌ای برای خرید کالاهای غیرضروری و بی‌ربط نسبت به فعالیت اقتصادی خود خارج شود.

این موضوع دو مسئله را نشان می‌دهد اول آنکه احتمالاً از کار کارشناسی در دولت خبری نیست و وزرا نهادهای تحت نظارت خود را به شکل هیئتی مدیریت می‌کنند. بحث دوم وجود رانت و فساد سیستماتیک در بدنه حاکمین است که درنهایت به چنین داستان‌هایی منجر می‌شود.

مهدی پازوکی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت وگوبا جامعه ایرانی با اشاره به فهرست‌های منتشر شده توسط بانک مرکزی از ارزهای تخصیص یافته به واردکننده‎ها در خصوص معنای چنین تخصیص‌هایی گفت: اقتصاد ایران به‌شدت نیاز به شفافیت دارد، البته به دو مسئله نباید ورود پیدا کرد. حوزه خصوصی مردم که به مسائل شخصی ربط دارد و هیچ‌کس حق تعرض به آن را ندارد و دیگری مسائل مربوط به امنیت ملی است.

وی در ادامه اضافه کرد: هرساله سازمان توسعه کشور برای تخصیص ارز کالاهای ممنوعه را اعلام می‌کند و به آن‌ها اختصاص نمی‌دهد، اما در کل باید اشاره کرد که در این رابطه سیستم نیاز به ترمیم دارد تا برفرض به کالاهای تولید داخل یا بی‌اهمیت ارز اختصاص نیابد.

این کارشناس مسائل اقتصادی در این رابطه اظهار داشت: ایران بهشت دلالان و کلاه‌برداران است. ممکن نیست فردی بدون رانت در حکومت یک‌شبه منزل خود را از میدان شوش به فرمانیه انتقال دهد. اقتصاد ایران از رانت رنج می‌برد، بنابراین باید تلاش کنیم نهادهای قانونی و ثبات اقتصادی که امنیت مهم‌ترین آن است در کشور پابرجا شود.

پازوکی درباره فساد سیستماتیک در کشورتاکیدکرد: امتیازات باید شفاف شود و درصورتی‌که فردی درآمد اتفاقی دارد از او مالیات اتفاقی هم گرفته شود. فساد را هم قانون باید مشخص کند و درباره آن نظر دهد، اما لازم است تا برای کالاهایی که نیاز کشور است تعرفه ببندند این تعرفه‌ها می‌تواند واردات را مدیریت کند زیرا با شعار نمی‌شود برای آن مانع ایجاد کرد.

وی درباره احتمال شراکت ارز گیرندگان و تخصیص دهندگان آن توضیح داد: تائیدی بر این نکته نمی‌توانم داشته باشم، اما صادرات و واردات کشور باید بر اساس قوانین و مقررات صورت گیرد که برای محقق شدن این امر سیستم نیاز به بازنگری دارد تا بخش بازرگانی خارجی یعنی واردات و صادرات در خدمت توسعه کشور قرار گیرد.

باید سلامت اقتصادی به اقتصاد برگردد

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه اضافه کرد: سلامت اقتصادی را باید به اقتصاد ایران برگردانیم برای این کار باید نهادهای مبارزه با فساد ورانت درست کنیم که یکی از آن‌ها قوانین ومقرارت مؤثر و حق مالکیت است.

پازوکی درباره نبود عزم جدی برای سلامت اقتصادی تصریح کرد: نتیجه نبود عزم برای نظم دهی و بردن اقتصاد به سمت انضباط سبب متضرر شدن مردم می‌شود و در بلندمدت تبعات بسیار منفی برای جامعه در بر خواهد داشت که به‌نظام تدبیر امور برمی‌گردد.

وی در این رابطه افزود: اقتصاد ایران نیاز به حکمرانی خوب دارد، بدین معنا که حکمرانی بر اساس منطق، علم و عقل باشد. یکی از دلایلی که از دنیا عقب‌افتاده‌ایم این است که نظام حکمرانی کشور دارای اشکال است. بدین معنا که با مشکلات به‌صورت علمی برخورد نمی‌خورد و در این رابطه از تفکر هیئتی بهره می‌برند که غیر کارآمد وکارآیی است.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.