ارتباط با ما در

سناریو اروپایی ابعاد تازه به خود گرفت

چه سرانجامی در انتظار «دیپلمات ایرانی» دستگیرشده در آلمان است؟

بر اساس مقامات قضایی بروکسل اسدالله آ. ۴۶ ساله  دیپلمات ایرانی شاغل در سفارت ایران در وین به زودی به بلژیک منتقل می‌شود.

منتشر شده

جامعه ایرانی– دادستان بروکسل اعلام کرد دیپلمات ایرانی شاغل در سفارت ایران در وین که آلمان بازداشت شده است برای ادامه تحقیقات و سیر مراحل قانونی به بروکسل منتقل خواهد شد.

سناریویی که با هدف تحت الشاع قرار دادن سفر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران به دو کشور سوئیس و اتریش تدوین شده بود؛ سفری که با هدف نشان دادن شکست ایالات متحده آمریکا در انزوای سیاسی جمهوری اسلامی ایران طرح ریزی شده است با اعلام مقامات قضایی بلژیک، ابعاد تازه ای به خود گرفته است.

بر اساس مقامات قضایی بروکسل اسدالله آ. ۴۶ ساله  دیپلمات ایرانی شاغل در سفارت ایران در وین به زودی به بلژیک منتقل می‌شود.

این فرد یک‌شنبه شب اول ژوئیه (۱۰ تیر) در یک استراحت‌گاه میان‌راهی اتوبان A3 در ایالت بایرن، نزدیک شهر آشافن‌بورگ دستگیر شد. دستگیری او در ارتباط با دو بازداشت دیگر در بلژیک و فرانسه صورت گرفت که در طی آن یک زوج ایرانی- بلژیکی و یک فرد دیگر در پاریس دستگیر شدند. اتهام این افراد قصد بمب‌گذاری در همایش سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در پاریس عنوان شده است.

به گزارش دویچه‌وله دادستانی بامبرگ اعلام کرده است که بنا به درخواست مقامات قضایی بلژیک، این فرد به بروکسل فرستاده می‌شود. دادستانی شهر بامبرگ همچنین گفت که به همین دلیل امکان دادن اطلاعات بیشتر در این مرحله وجود ندارد.

خبرگزاری آلمان روز دوشنبه ۲ ژوئیه مدعی شد که این فرد ایرانی در ارتباط با برنامه حمله به همایش مجاهدین خلق (منافقین) دستگیر شده است.

نیروهای امنیتی آلمان در طی بازرسی خودروی دیپلمات ایرانی دستگیر‌شده مواد منفجره ای کشف نکرده اند و مبنای طرح چنین اتهامی با ابهام و اما و اگر جدی روبرو است.

پمپ‌بنزینی که دیپلمات ایرانی در آنجا دستگیر شد

پمپ‌بنزینی که دیپلمات ایرانی در آنجا دستگیر شد

قاسمی: سناریو است

با وجود آنکه رسانه های اروپایی تلاش دارند زوج دستگیر شده از عوامل جمهوری اسلامی برای انجام عملیات تروریستی معرفی کنند که بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز تاکید کرد که زوج ایرانی دستگیرشده در بلژیک عضو گروهک منافقین هستند.

 او گفت: «طبق اطلاعات موجود افراد بازداشت شده در کشور بلژیک از اعضای شناخته شده و عملیاتی آن سازمان تروریستی محسوب می‌شوند و مقامات ذیصلاح ایران آمادگی دارند تا با ارائه اسناد و مدارک لازم در جهت روشن ساختن ابعاد واقعی این سناریوی از پیش طراحی شده گروه مزبور، همکاری‌های لازم را به عمل آورند.»

سخنگوی وزارت خارجه هم‌زمانی این خبر با سفر حسن روحانی به اتریش و سوییس را اتفاقی ندانسته و این “سناریو” را در جهت تلاش برای “تاثیرگذاری بر سفر اروپایی” رئیس‌جمهوری ایران دانست.

قاسمی اما اشاره‌ای به بازداشت دیپلمات ایرانی در آلمان نکرد.

درخواست سلب مصونیت دیپلماتیک 

در ادامه همین سناریو، دیروز وزارت خارجه اتریش از ایران خواست تا مصونیت دیپلماتیک این دیپلمات دستگیر‌شده ایرانی را لغو کند. در بیانیه وزارت خارجه اتریش آمده است: «مصونیت دیپلماتیک دیپلمات ایرانی دستگیرشده ظرف ۴۸ ساعت سلب خواهد شد چرا که او بنا بر یک حکم اروپایی دستگیر شده است.»

هم‌زمان، وزارت امور خارجه اتریش سفیر ایران در وین را فراخوانده تا به روشن شدن وضعیت فرد دستگیر‌شده کمک کند.

محمد جواد ظریف روز دوشنبه به خبر دستگیری دیپلمات ایرانی در آلمان واکنش نشان داد. او در یک پیام توئیتری نوشت: «چه جالب. درست همزمان با آغاز سفر رئیس‌جمهوری به اروپا یک عملیات ایرانی افشا و “عوامل” آن دستگیر می‌شوند.»

وزیر امور خارجه‌ی ایران در ادامه‌ی توئیت خود تاکید کرده است که ایران هرگونه خشونت و ترور را در هر مکانی محکوم می‌کند و آماده ‌است با مقامات ذی‌ربط برای شفاف‌‌سازی در زمینه “آنچه فقط یک عملیات پلید برای دادن نشانی غلط است” همکاری کند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.