ارتباط با ما در

پاسخی به تمام شایعات

ماجرای انتقال آب کارون به عراق و کویت چیست؟

این روزها مردم خوزستان و به ویژه خرمشهر و آبادان به شدت احساس طردشدگی می کنند که اگر مورد توجه قرار نگیرد، می تواند تبعات اجتماعی بسیاری برای کشور داشته باشد. 

منتشر شده

جامعه ایرانی– تجمعات اعتراض آمیز مردم آبادان و خرمشهر در روزهای اخیر حساسیت ها به انتقال آب کارون به کشورهای عراق و کویت را در بین مردم خوزستان به شدت افزایش داده است به طوریکه هر موضوع و شایعه را به عنوان یک حقیقت در فضای مجازی دنبال می کنند.

پس از افزایش شوری آب شرب به ۱۲ هزار میکروموس بر متر مکعب، مردم شهرهای آبادان و خرمشهر تجمعاتی برگزار کرده و خواستار رسیدگی به وضعیت آب شدند ولی آن چه در کنار این موضوع ناراحتی مردم را به دنبال داتشه انتشار کلیپ ها و اخباری تایید نشده در خصوص انتقال آب کارون به خارج از کشور است.

به گزارش ایرنا وضعیت کیفیت آب خرمشهر و آبادان، معضل کهنه ای است که نه تنها تا کنون درمان نشده است بلکه به دلیل خشکسالیهای و پیشروی آب دریا شوری آن نیز افزایش یافته است.
نارضایتی از این وضعیت بارها منجر به اعتراضات مردم این شهرها در مقابل فرمانداری و آبفا شد ولی در همین زمان انتشار اخبار و کلیپی درخصوص انتقال آب ناراحتی مردم خرمشهر و آبادان را افزایش داده است.

انتقال آب از سرچشمه های کارون که از یک سو دولت آن را تنها برای شرب عنوان کرده و از سوی دیگر مردم و برخی دانشگاهیان برای صنایع و کشاورزی فلات مرکزی ایران می دانند، چندسالی است که به بغضی در گلوی مردم خوزستان تبدیل شده که هر از گاهی سر باز می کند؛ ولی آن چه که نگرانی مردم را به همراه داشته کلیپ ها و مطالبی شایعه برانگیز در جهت انتقال آب به خارج از کشور است.

دو هفته پیش بود که کلیپی در فضای مجازی منتشر شد که در آن مردم عراق در یکی از برنامه های تلویزیون بلادی عراق از دولت ایران برای انتقال آب رودخانه کارون به بصره عراق تشکر کرده بودند.

این کلیپ اگر چه به سرعت از سوی مسئولان آب و برق خوزستان و سپس وزیر نیرو تکذیب شد، اما نتوانست افکار جمعی مردم خوزستان را قانع کند زیرا این کلیپ بصورت مستمر در فضای مجازی هر روز می چرخد.

آب صادر نمی شود

مصطفی شبه معاونت حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق در مصاحبه ای با خبرنگار خوزستان منشا این خبر را احتمالا جو منفی موجود در کشور عراق در پی سدسازی های ترکیه عنوان کرد و افزود: احتمالا کشور عراق برای کاهش فضای منفی موجود، چنین تبلیغی را انجام داده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز در گفت و گو با رسانه ها گفته بود تاکنون هیچ مکاتبه یا جلسه ‌ای برای انتقال آب کارون به بصره در خوزستان انجام نشده است وقطعا خوزستان آب مازادی ندارد که به عراق انتقال دهد.

در کنار اما و اگرهای انتقال آب به خارج از کشور، عکس هایی هم از روستاییان منیخ خرمشهر، روستای مرزی ایران منتشر شده که بر روی شاه لوله هایی به اندازه قد خودشان تلاش دارند آب را به تانکرهای خود منتقل کنند تا کمی از وضعیت متزلزل خود بکاهند.

این عکس ها که به سرعت در فضای مجازی منتشر شد نگرانی سیاری از مردم آبادان و خرمشهر را در پی داشت تا جایی که برخی از مردم خرمشهر در اعتراض به وضعیت آب روبروی آبفا و نیز فرمانداری این شهر حضور یافته و خواستار توضیح مسئولان در این زمینه شدند.

انتقال آب ایران به کویت حقیقت ندارد

 در روزهای اخیر بحث امضای قرارداد انتقال آب به کویت در دهه ۸۰ نیز از سوی برخی رسانه ها و همچنین فضای مجازی منتشر شده که سوای از صحت و سقم آن، در جهت گیری افکار مردم به ویژه در شهرهایی که با مشکل آب روبرو هستند، بی تاثیر نبوده است.

شایعه انتقال آب ایران به کویت در حالی این روزها در فضای مجازی منتشر شده است که این موضوع در سال های ۸۲ و ۹۵ هم مطرح شده بود و گفته شده ‘قراردادی ۳۰ ساله برای انتقال آب شیرین رودخانه کارون به کویت در سال ۸۲ امضا شده که روزانه ۹۰۰ هزار متر مکعب یا ۱۰ هزار لیتر آب در ثانیه به کویت صادر می شود. ‘

پیش تر هدایت فهمی معاون مدیـرکل دفتر بـرنـامه ‌ریزی کلان آب و آبـفای وزارت نیـرو با تکذیب این موضوع گفت: این تفاهم نامه که در در دولت اصلاحات مطرح شد هیچ گاه اجرایی نشد.
وی همچنین تاکید کرد که اولویت وزارت نیرو تامین آب شرب ایرانی ها است و اعتقادی به صادرات آب نداریم.

اما ماجرا به همین جا ختم نشد، ‘ امضای سند انتقال آب ایران به کویت در سال ۸۲ ‘ چیزی است که همچنان در فضای مجازی دست به دست می شود و عکس هایی نیز در رابطه با آن منتشر می شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان نیز در خبری با تکذیب انتقال هر گونه آب از خوزستان به عراق و کویت، گفت: پیشنهاد فروش آب به کویت سال ها پیش مطرح شد که به دلیل خشکسالی ها و کمبود آب و نیاز داخلی این موضوع کاملا منتفی شد.

فرامند هاشمی زاده تاکید کرده پیشنهاد فروش آب به عراق و کویت تنها بر روی کاغذ مطرح شد و به خاطر مشکلات پیش آمده و وضعیت منابع آب استان هیچ گاه عملی نشده است.

وی همچنین از اجرای طرح غدیر برای بهبود وضعیت آب شرب شهرها و روستاهای خوزستان خبر داده و افزود: در قالب طرح آب غدیر یک خط جدید با ظرفیت بالا به قطر ۲ هزار میلی متر از سد کرخه کشیده شد که به تدریج به ۲۵ شهر و یک هزار ۶۰۰روستا را آبرسانی خواهد کرد اما به دلیل شرایط موجود اولویت با شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان است.

بسیج امکانات برای بهبود وضعیت آب شرب آبادان و خرمشهر

صادق حقیقی پور مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری خوزستان نیز با اشاره به بسیج تمام امکانات دستگاه های خدمات رسان برای بهبود وضعیت آب شرب، گفت: با تلاش‌های صورت گرفته از سوی سازمان آب و برق و بنا به وعده مسئولان تا ماه آینده خط دوم طرح غدیر وارد مدار شده و مشکلات آب خرمشهر و آبادان را کاهش می دهد.

استاندار خوزستان نیز امروز شنبه در گفت وگو با ایرنا در خصوص وضعیت کنونی آب شهرهای خرمشهرو آبادان، ترکیدگی سه روزه لوله آب را عامل آن دانسته و از رفع این مشکل در شب گذشته خبر داد.

غلامرضا شریعتی همچنین بهره برداری از طرح دوم غدیر خبر داده و گفت این خط آب رسانی تا ۱۵ تیرماه به بهره برداری می رسد.

وی گفت: البته طرح پایدار آب در این استان به خصوص برای شهرهای آبادان و خرمشهر در حال اجراست و پیش بینی می شود ظرف سه تا چهار سال آینده آب شرب مورد نیاز کل شهرهای استان از رودخانه دز تامین شود که در این صورت میزان EC آب شهرهای استان به ۶۰۰ میکروموس بر متر مکعب خواهد رسید که یک وضعیت بسیار ایده ال می باشد.

نیاز است افکار خوزستانی ها قانع شود

جیره بندی آب در آبادان و توزیع آب های به گفته برخی، صدقه ای برای مردمی که نه تنها هشت سال جنگ را تحمل کردند، بلکه منبع عظیمی از ثروت را در کنار خود دارند، بر افکار جمعی مردم شهرهای دیگر خوزستان نیز تاثیر منفی گذاشته است و امروز در همه شبکه ها و در فضای مجازی تیتر و پست نخست هر خوزستانی به بحث آب شهرهای آبادان و خرمشهر یا انتقال آن به خارج از ایران اختصاص دارد.

در این میان سلبریتی ها که بخش عظیمی از کشور را به عنوان طرفدرا د ر کنار خود دارند نیز بیکار ننشسته و نسبت به وضعیت آب و همچنین هوای خوزستان اعتراضاتی را داشته اند.

برخی مردم خرمشهر بر این باروند طرح بزرگ آب رسانی غدیر خوزستان که از ایستگاه پمپاژ قیصریه هویزه در حال تکمیل است، قرار است آب شرب بیش از ۲ میلیون شهروند بصره عراق را تأمین کند.

مردم خوزستان چند سالی است که با گرد و غباری دست و پنجه نرم می کنند که به اعتقاد آن ها به دلیل انتقال آب است، در کنار آن بسیاری از آن ها که دامدار یا کشاورز هستند، معیشت خود را از دست داده یا به سختی به گذران روزگار مشغولند و بالاتر از همه این ها، بحث آب شرب برخی شهرها است که به گفته امام جمعه اهواز گرفتن وضو و حتی استحمام را با مشکل روبرو کرده است.

این روزها مردم خوزستان و به ویژه خرمشهر و آبادان به شدت احساس طردشدگی می کنند که اگر مورد توجه قرار نگیرد، می تواند تبعات اجتماعی بسیاری برای کشور داشته باشد.

به نظر می رسد تا زمانی که فرهنگ سازی و انجام کارهای عمرانی در کنار توجه به وضعیت شهرهای مختلف استان و کشور مورد توجه قرار نگیرد و تغییری ملموس را احساس نکنند،، آن گونه که ابوالحسن حسن زاده می گوید، افکار عمومی شعار زده هرگز قانع نخواهد شد.

یک دیدگاه

یک دیدگاه

  1. حسین

    یکشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۷ در ۱۶:۵۴

    همه این گندکاریها را دشمن یا دشمن فرضی کرده است؟ این بی لیاقتی مطلق توجیهی ندارد. همان پیشنهاد فروش آب به کویت نیز بیشرمانه و بی خردانه بود

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.