ارتباط با ما در

صادق جوادی حصار، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با جامعه ایرانی تشریح کرد:

اعتصابات بازار مدیریت‌ شده بود؟

جوادی حصار یادآور شد: اینکه در حال حاضر در یک فرصت کوتاه زمانی قیمت دلار یا ارزهای خارجی جهشی افزایش می‌یابد هر آدم آشنایی به مسائل اقتصادی متوجه می‌شود که این امر به‌طور طبیعی صورت نمی‌گیرد. ولی اینکه دولت چرا نمی‌تواند در این ماجرا نقش درستی ایفا کند و کنترل واقعی صورت دهد به نظر می‌رسد که دو عامل داخلی و خارجی هم‌زمان برای تحت‌فشار قرار دادن آن هم‌زمان دست‌به‌دست هم داده‌اند.

منتشر شده

جامعه ایرانی_ صادق جوادی حصار، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره اعتراضات روز دوشنبه‌بازاریان گفت: هرگاه بلافاصله اعتراضات و اعتصابات فروکش کرد، مدیریت‌شده است. البته در کل اعتصابات در دنیا باید مدیریت شود زیرا اعتصاب کورمعنا ندارد و باید برای انجام امری صورت گیرد زمانی هم که به نتیجه رسید، پایان یابد. به‌طور نمونه درمترو پاریس یا خطوط هوایی برای افزایش حقوق دست به اعتصاب می‌زنند و زمانی به نتیجه می‌رسند کارها از سر گرفته می‌شود.

بدون شک اعتراض از حقوق مسلم مردم یک جامعه به‌حساب می‌آید و به‌طورمعمول زمانی روی می‌دهد که سندیکا یا اتحادیه‌هایی وجود داشته باشد. معمولاً سندیکاها معترضان را راهنمایی و به این کار جهت اخذ امتیاز تشویق می‌کنند که این کار هم در طولانی‌مدت محقق می‌شود و یک‌شبه به دست نمی‌آید. در کشور ما تقریباً هیچ سندیکایی وجود ندارد و اگر هم باشد به دلیل موانع امنیتی و قضایی به‌صورت نیمه فعال که مؤثر (کانون صنفی معلمان) هم نیست، تلاش می‌کند.

روز دوشنبه جمعی از بازاریان در تهران و برخی از شهرهای کشورمان نسبت به شرایط اقتصادی و افزایش نرخ دلار به‌حق دست به اعتراض زدند و مغازه‌های خود را تعطیل کردند. نکته جالب این بود که تصاویر و اخبار مربوط به آن در کمال تعجب در خبرگزاری‌‌های برخی نهادهای خاص بدون هیچ کم و کاستی انتشار یافت. این در حالی است که اساساً این خبرگزاری ها و نهادهای وابسته پیش از این با هر گونه اقدام مدنی و اعتراض مردمی مخالفت می کردند و معمولاً رفتارهایی ازاین‌دست را به خودفروختگان داخلی و دشمنان خارجی ربط می‌دادند.

باوجودآنکه جرقه اولیه اعتراض بازاریان در روز دوشنبه سؤال‌برانگیز است و عده‌ای آن را سازمان‌دهی شده از سوی مخالفان دولت روحانی می‌دانند، اما هر چه که باشد باید آن را هشداری به حسن روحانی دانست. مدت‌ها است که کارشناسان به دولت توصیه می‌کنند برای ترمیم گروه اقتصادی کابینه خود اقدامات لازم را انجام دهد تا شاید چاره‌ای بابت شرایط سخت پیش‌آمده برای مردم اندیشیده شود ولی رئیس‌جمهوری تا به امروز به این نتیجه نرسیده و در ظاهر ترجیح می‌دهد درها را برای شنیدن مشورت بر روی خود ببندد.

صادق جوادی حصار، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با جامعه ایرانی درباره اعتراضات روز دوشنبه‌بازاریان گفت: هرگاه بلافاصله اعتراضات و اعتصابات فروکش کرد، مدیریت‌شده است. البته در کل اعتصابات در دنیا باید مدیریت شود زیرا اعتصاب کورمعنا ندارد و باید برای انجام امری صورت گیرد زمانی هم که به نتیجه رسید، پایان یابد. به‌طور نمونه درمترو پاریس یا خطوط هوایی برای افزایش حقوق دست به اعتصاب می‌زنند و زمانی به نتیجه می‌رسند کارها از سر گرفته می‌شود.

وی در ادامه اضافه کرد: درصورتی‌که روز دوشنبه اعتصاب هدفمند صورت گرفته باشد ازاین‌جهت مبارک محسوب می‌شود که یک رفتار مدنی شکل‌گرفته است. البته اعتصابات شکل‌های مختلفی دارد وقتی بازاریان مغازه‌ها را تعطیل می‌کنند اعتصاب کردند، اما زمانی که به خیابان‌ها می‌آیند، اعتراض صورت گرفته است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این رابطه توضیح داد: آمیختگی این نوع از اعتصاب و اعتراض درصورتی‌که قابل‌کنترل و مدیریت باشد و برای چانه‌زنی با دولت در جهت اخذ امتیاز حق صورت گیرد، پسندیده است حال چه به نفع دولت و چه ضرر آن انجام شود، اما باید در چهارچوب قرار داشته باشد یعنی از قواعد و رفتار تعریف‌شده مدنی تبعیت شود و به رفتارهای پرخاشگرانه و اعتراضات بی‌سرانجام تبدیل نشود در غیر این صورت هزینه جدیدی برای دولت و ملت خواهد بود که هر دو را باهم خسته می‌کند.

جوادی حصار در این خصوص یادآور شد: اینکه در حال حاضر در یک فرصت کوتاه زمانی قیمت دلار یا ارزهای خارجی جهشی افزایش می‌یابد هر آدم آشنایی به مسائل اقتصادی متوجه می‌شود که این امر به‌طور طبیعی صورت نمی‌گیرد. ولی اینکه دولت چرا نمی‌تواند در این ماجرا نقش درستی ایفا کند و کنترل واقعی صورت دهد به نظر می‌رسد که دو عامل داخلی و خارجی هم‌زمان برای تحت‌فشار قرار دادن آن هم‌زمان دست‌به‌دست هم داده‌اند.

وی در ادامه تأکید کرد: گروه اقتصادی و سیاسی آقای ترامپ برای کوتاه آمدن و تسلیم شدن در حال فشار آوردن به ایران هستند. مخالفان داخلی هم از این آشفته‌بازار برای ساقط کردن دولت روحانی استفاده می‌کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: دو کنشگر مهاجم به دولت در افزایش مطالبات و کاهش توان دولت باهم اشتراک نظر دارند و هر میزان که این دو مسئله رشد یابد دولت در انجام برنامه‌های خود ناموفق خواهد بود و درنهایت هم مجبورمی‌شود، اعلام کند که از عهده کار برنمی‌آید. از ابتدا دولت دوم آقای روحانی این ماجرا که دولت او به پایان نرسد، کلید خورد. از طرف دیگر هم یک عده انسان مؤمن، شریف، مسلمان وطنخواه در این بازی‌ها، زندگی روزمره‌شان مختل شده است؛ زیرا عده‌ای هستند که خود را بالانس می‌کنند ولی خرده‌فروشان در بازار با این نوسانات شدید نمی‌توانند این کار را انجام دهند، بنابراین از روی حق معترض می شوئد و مغازه‌های خود را تعطیل می‌کنند ولی باید کالبدشکافی دقیق‌تری صورت گیرد و گروه اقتصادی دولت سخن کارشناسی زند.

جوادی حصار درباره نیاز به ترمیم کابینه دولت ابراز کرد: بله کابینه نیاز به ترمیم دارد. درباره همین نوسانات ارزی مطرح شد که ارز موردنیاز را در اختیارمی گذارند و جای نگرانی وجود ندارد. در دوره آقای هاشمی هم یک‌بار چنین شد در برابر بانک مرکزی برای دریافت دلار صف می‌کشیدند، حتی برای انجام این کار از مزدور استفاده می‌کردند. این اتفاقات به امروز مربوط نیست در سال ۵۷ دلار ۶ یا ۷ تومان بود و در یک جهش دوساله به ۷۰ تومان رسید و در جهش دیگری ۷۰۰ تومان شد که نسبت به رقم ۷ تومان رقم بسیار بالایی بود. الآن قیمت هر دلار ۷۰۰۰ تومان است، این مسئله منوط به حضور این دولت و یا دولت دیگر نیست و باید در نظر گرفت که دولت روحانی حتی در چهار سال اول دلار را کنترل کرد.

وی در ادامه اضافه کرد: با تمام این‌ها به نظر می‌آید که دولت روحانی این اتفاقات را بهتر می‌توانست مدیریت کند ولی درنهایت تصمیم سازانی درجایی نشستند و در ظاهر موظف هستند تا هر چه روحانی یا دولت او مطرح می‌سازد را اجازه ندهند، صورت گیرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب دراین‌باره که اتفاق روز دوشنبه یک هشدار برای دولت به‌حساب می‌آید، توضیح داد: کاملاً هشدار است و به همین دلیل است که دولت روحانی گفته ۲۰ درصد ازارز صادراتی را در اختیار این بخش از بازار قرار می‌دهد. الگوهایی در ذهنشان قرار دارد که متأسفانه در آزمون‌وخطا می‌خواهند نتیجه گیرند و این امر هم برخی مواقع جواب نمی‌دهد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.