ارتباط با ما در

روزنامه اسرائیلی هاآرتص تشریح کرد

شمارش معکوس خیانت کامل ترامپ به اسرائیل بر سر ایران

نتانیاهو همواره می‎گوید ترامپ در مقابل ایران، پشت اسرائیل را خالی نمی‎کند. اما این رئیس‌جمهور با کشوری مانند ایران تقابل نخواهد داشت. اگر تهران به سمت تجهیز ظرفیت هسته‌ای خود برود، این اسرائیل است که باید به تنهایی هزینه‌اش را بپردازد.

منتشر شده

جامعه ایرانی– نتانیاهو همواره می‎گوید ترامپ در مقابل ایران، پشت اسرائیل را خالی نمی‎کند. اما این رئیس‌جمهور با کشوری مانند ایران تقابل نخواهد داشت. اگر تهران به سمت تجهیز ظرفیت هسته‌ای خود برود، این اسرائیل است که باید به تنهایی هزینه‌اش را بپردازد.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از هاآرتص، در شرایطی که رفتار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز به روز دمدمی‌تر و عجیب و غریب‌تر می‌شود، و این رفتارها ربطی هم به واقعیات موجود ندارد، حامیان جناح راستی او در اسرائیل و جامعه یهودی آمریکا اندکی نگران شده‌اند.

بعضی مواقع رئیس‌جمهور آمریکا به بیان اندرو سالیوان، به نظر «سبک مغز» می‌رسد. دور تازه سر و صداهایی که به دلیل حبس کردن نوزادان و کودکان به راه انداخته، باعث شده حتی تندروترین طرفدارانش هم متعجب شوند که شاید جنون وی برای انجام کارهای بزرگ، درک صحیح او از واقعیت را از بین برده است.

با این حال یهودیان جناح راست در آمریکا و اسرائیل به سرکردگی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم به نظر آماده نادیده گرفتن این نقص‌ها هستند. بله آنها به خوبی می‌دانند که این رئیس‌جمهور خام و کودن است. بله او مرتبا «دیگران» -مسلمانان، مکزیکی‌ها، اعراب، اروپاییان، اسپانیولی‌ها، و به خصوص مهاجران را مسخره می‌کند. اما مهم نیست چون ترامپ دوست اسرائیل است و فلسطینی‌ها را سر جایشان نشانده و مهم‌تر از همه آمریکا را از توافق هسته‌ای ایران خارج کرده است.

برای آنهایی که از نگرش‌های یهودی نسبت به ترامپ گیج شده‌اند، ایران کلید حل معما است. اسرائیل و بسیاری از یهودیان چطور می‌توانند پشت یک گردن کلفت متعصب مانند ترامپ بایستند؟ پاسخ این است که این مسئله به دلیل خلق و خوی لجام گسیخته او است.

ممکن است که ترامپ فردی کامل و با تجربه نباشد اما آنطور که نتانیاهو همواره می‌گوید، این رئیس‌جمهور از اسرائیل حمایت می‌کند. و به ما گفته شده که او با پاره کردن توافق هسته‌ای ایران کشور یهود را نجات داده است. مشکل این بحث این است که به کلی اشتباه است.

به تمامی حامیان ترامپ باید گفت که او یک خیانتکار است. او در تلاش بی وقفه‌اش برای ارتقا جایگاه خود و دیدگاه محدودش نسبت به منافع آمریکا، عملا به تمامی کشورهای دوست آمریکا و هر اتحادی که ایالات متحده بخشی از آن بود، خیانت کرده است. او به ناتو و اتحادیه اروپا خیانت کرده، به بریتانیا و کانادا خیانت کرده، و به ژاپن و کره جنوبی هم خیانت کرده است.

و اسرائیل و مردم یهود هم مستثنی نیستند، زمانیکه بحث به ایران برسد، آنها هم مورد خیانت قرار خواهند گرفت. بیایید نگاهی به واقعیات بیاندازیم.

با وجود آنکه گفته می‌شود توافق هسته‌ای ایران دارای نواقص زیادی است، وعده انتخاباتی ترامپ برای خروج از آن هیچ ربطی به تعهدات درمورد رفاه و آینده اسرائیل نداشت. در واقع، اسرائیل عملا هیچ نقشی در زندگی سیاسی ترامپ پیش از انتخابات نداشت.

ترامپ دلایل بسیاری برای مخالفت با برجام داشت: او عاشق این است که در عرصه سیاست خارجی یک تک‌رو باشد، ضمن اینکه این توافق به اسم اوباما بود، و از آنجایی که بسیاری از مردم آمریکا خیلی اهمیتی به آن نمی‌دادند، خروج از آن به نظر بدون ریسک بود.

اما این منطق به سختی بدین معنی است که ترامپ برنامه‌ای در این زمینه دارد یا اسرائیل در شرایطی بهتر از سابق قرار خواهد گرفت. در واقع، برعکس این شرایط صحت دارد.

ترامپ و مقامات دولتش مدعی هستند که تحریم‌های آمریکا ایران را مجبور به بازگشت به میز مذاکرات برای یک توافق بهتر می‌کند. چنین سناریویی غیرممکن نیست. اما گزینه دیگر و از بسیاری جهات محتمل‌تر این است که تحریم‌های سخت ایرانیان را به سمت رد توافق و از سرگیری غنی‌سازی اورانیوم سوق خواهد داد.

همانطور که آموس یادلین در گفتگو با آتلانتیک مطرح کرد، ایران تنها زمانی مذاکرات را به ساخت سلاح ترجیح خواهد داد که «یک تهدید معتبر به حمله نظامی» وجود داشته باشد. و در حالیکه بسیاری در اسرائیل و جامعه یهود نمی‌خواهند اعتراف کنند، چنین تهدیدی اصلا وجود ندارد.

مسئله اینجا است که اگر ایران به سمت غنی سازی اورانیوم بازگردد، آمریکا دست به اقدام نظامی نخواهد زد. دیدگاه ترامپ این است که جنگ‌های تجاری یک چیز هستند، اما جنگ‌های نظامی هزینه‌بر، آشفته و غیرمعمول هستند. باید از جنگ‌های خارجی اجتناب کرد، نقطه. و باید وسواس ترامپ نسبت به پوتین را هم مورد ملاحظه قرار داد. باید به خاطر داشته باشیم که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای روابطش با ایران و مقاماتش ارزش قایل است. اینکه ترامپ در مقابل خواسته‌های پوتین، به ایران حمله کند، قابل تصور نیست.

ظاهرا هیچ کس علاقه ای ندارد که آمریکا وارد جنگ شود. و بسیار بهتر خواهد بود که مشکلات آمریکا با ایران به طرق صلح‌آمیز حل و فصل شود. اما نکته اینجا است که ترامپ بدون آنکه یک برنامه دیگر داشته باشد از توافق هسته‌ای خارج شد و اگر ایران تصمیم به حرکت به سمت تجهیز ظرفیت هسته‎ای خود برود، طرفی که هدف بیشترین تهدیدها قرار خواهد گرفت، اسرائیل است.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.