ارتباط با ما در

محسن رهامی در گفت‌­و­گو با جامعه ایرانی:  

اصلاح اصلاحات باید قبل از انتخابات ۹۸ انجام شود

منتشر شده

جامعه ایرانی: محسن رهامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با استقبال از نامه انتقادی ۱۰۰ جوان اصلاح‌طلب خطاب به سید محمد خاتمی با محوریت ضرورت اصلاح اصلاحات تأکید می‌کند که این اصلاح باید قبل از انتخابات سال ۱۳۹۸ انجام شود تا این موضوعات که دغدغه شده است، طرح شود و سپس برای انتخابات راه‌حلی برای آن پیدا کرد.

 

نامه صد نفر از جوانان اصلاح‌طلب به سید محمد خاتمی حاوی چند دغدغه بود. اولین موضوع موردنقد این جوانان فقدان «سامان سیاسی مناسب جریان سیاسی موسوم به اصلاح‌طلب» بود. امری که به‌زعم این جوانان می­تواند باعث این بیم شود که دیگر «نام و اعتبار» سید محمد خاتمی نیز نتواند موجب رأی آوردن اصلاح­طلبان شود.

 

ضرورت تأسیس حزبی واقعی و یا به بیان امضاکنندگان نامه حرکت از «فرد محوری» به‌سوی «نهاد محوری» پیشنهاد دیگر جوانان بود. تناقضی که البته به عده برخی در این نامه به‌شدت خودنمایی می­کند، یعنی نوشتن نامه خطاب به سید محمد خاتمی و درخواست برای نهاد محوری.

 

رواج نوعی اصلاح­طلبی و سیاست ورزی صرفاً بوروکراتیک و تهی از آرمان­های اصلاح­طلبانه که در آن‌هم نشانه­هایی از فساد و خویشاوند سالاری دیده می­شود­، بخش دیگری از این نامه بود.

 

حجت‌الاسلام محسن رهامی دبیر کل سابق انجمن مدرسین دانشگاه‌ها و از اعضای اولیه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با جامعه ایرانی درباره محتوای نامه می‌گوید: «گلایه‌هایی که در این نامه آمده است، پیش‌ازاین نیز مطرح‌شده بود و به نظر من چیز خیلی جدیدی در آن نیست. گلایه­هایی مانند اینکه اصلاحات باید به سمت گفتمان اصلاحاتی برود که جامعه را اصلاح‌طلب کند، و نه اینکه فقط نوعی حزب باشد که می­خواهد بر سر پست و مقام مشغول باشد، یا حلقه‌ای محدود از مدیران سیاسی اصلاح‌طلب وجود داشته باشد».

 

رهامی ضمن مثبت ارزیابی کردن محتوا و نفس نوشتن این نامه تأکید می‌کند: «به نظرم این اقدام مثبت باید قبل از انتخابات و به‌خصوص قبل از انتخابات سال ۱۳۹۸ انجام می­شد تا این موضوعات که دغدغه شده است، طرح شود و سپس برای انتخابات راه‌حلی برای آن پیدا کرد».

 

این عضو سابق شورای عالی اصلاح­طلبان درباره عملکرد شورا موردانتقاد امضاکنندگان نامه قرارگرفته است درباره واکنش اصلاح‌طلبان به این انتقاد می‌گوید: «قرار بر این است که در هفته آینده فعلاً با خبرنگاران جلسه‌ای داشته باشیم و درباره محورهای این نامه حضوری صحبت کنیم  و اقداماتی که تا این لحظه شورای عالی اصلاح­طلبان انجام داده است و به‌خصوص اقدامات آقای خاتمی توضیح دهیم».

 

رهامی در پاسخ به این سؤال که چه افرادی از اعضای شورا در این جلسه حاضر خواهند بود می‌گوید: «فعلاً همه  اعضا قرار نیست در این برنامه حضور یابند ولی اگر اعلام آمادگی کنند، در آن شرکت خواهند کرد».

 

او در ادامه با انتقاد از کسانی که معتقدند همه این صد نفر نام­های شناخته‌شده‌ای نیستند پس ضرورتی برای توجه به درخواست آن‌ها وجود ندارد می‌گوید: اولاً برخی از افراد امضاکننده این نامه سرشناس هستند و ثانیاً اصلاً لازم نیست همه افراد این لیست سرشناس باشند. مهم محتوای نامه است و این‌که امضاکنندگان نامه جوانان اصلاح‌طلبی هستند که دغدغه اصلاحات در کشور دارند و در انتخابات‌های گذشته زحمت‌کشیده‌اند و در انتخابات­های آینده نیز زحمت می­کشند.

 

او پاسخ به سؤالات دیگر را موکول به جلسه هفته آینده کرد و تأکید می‌کند در جلسه هفته آینده به تمام سؤالات درباره شورای عالی اصلاح‌طلبان پاسخ داده خواهد شد.

 

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.