ارتباط با ما در

با کسب آرای لازم؛

ایران به عضویت شورای اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل درآمد

شورای اجتماعی و اقتصادی به عنوان مرکزی برای گفت وگو در باره مسائل اقتصادی و اجتماعی بین‌المللی و معین کردن سیاست‌های پیشنهادی به اعضا و مجموعه سازمان ملل متحد عمل می‌کند.

منتشر شده

جامعه ایرانی–  جمهوری اسلامی ایران در رای گیری روز چهارشنبه مجمع عمومی سازمان ملل متحد توانست پس از ۱۶ سال، آرای لازم را برای عضویت در شورای اجتماعی و اقتصادی این سازمان کسب کند.

 

در  آسیا، ترکمنستان با ۱۸۱ رای، جمهوری اسلامی ایران با ۱۷۵ رای، پاکستان ۱۷۵ رای و عربستان سعودی با ۱۷۰ رای توانستند کرسی های شورای اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل متحد را تصاحب کنند. جمهوری اسلامی ایران آخرین بار در سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ عضو این شورا بوده و پس از آن به صورت ناظر در نشست های مربوطه شرکت می کرده است.

 

شورای اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل متحد United Nations Economic and Social Council معروف به اکوسوک (ECOSOC) یکی از پنج رکن اصلی سازمان ملل متحد است که فصل دهم منشور به آن اختصاص دارد.

 

این شورا مسئولیت توجه و رسیدگی به امور اجتماعی، اقتصادی و امور مربوط به ۱۴ آژانس تخصصی سازمان ملل را به عهده دارد.
نخستین جلسه اکوسوک در ۲۳ ژانویه ۱۹۴۶ برگزار شد. از آن پس شورا هر سال تعدادی جلسه سازمانی برای برنامه‌ریزی و تهیه دستور کار و یک نشست محتوایی یک ماهه در ماه ژوئیه جهت بررسی مسائل، در دستور کار خود داشته است.

 

هم‌چنین شورا از سال ۱۹۹۸ در ماه آوریل نشستی با حضور وزرای اقتصادی کشورهای عضو بانک جهانی و صندوق بین المللی پول برگزار می‌کند. تعداد اعضای شورا هم اکنون ۵۴ عضو است که از بین ۵ منطقه جغرافیایی سازمان ملل برای یک دوره سه ساله توسط مجمع عمومی انتخاب می‌شوند.

 

شورای اجتماعی و اقتصادی به عنوان مرکزی برای گفت وگو در باره مسائل اقتصادی و اجتماعی بین‌المللی و معین کردن سیاست‌های پیشنهادی به اعضا و مجموعه سازمان ملل متحد عمل می‌کند.

 

وظایف اصلی این شورا شامل توسعه سطح استانداردهای زندگی، اشتغال برای همه، پیشرفت اقتصادی، بهداشتی و اجتماعی؛ ارائه راه‌حل‌ها برای مسائل اقتصاد بین‌الملل و مشکلات بهداشتی و اجتماعی؛ سهولت‌بخشی به همکاری‌های فرهنگی و آموزشی؛ و پیشرفت در احترام به حقوق بشر و آزادی های اساسی است.

 

همچنین اکوسوک یکی از ارکانی است که زیر نظر مجمع عمومی فعالیت می‌کند. این شورا طی دوره‌های سه ساله کار می‌کند. دولت‌های عضو می توانند دوباره و بلافاصله برای دوره بعد هم انتخاب شوند. هر سال ‎ یک سوم اعضای این شورا تغییر می‌کنند.

 

سایر دولت‌های غیر عضو می‌توانند در بحث‌ها، بدون داشتن حق رأی شرکت کنند. دولت‌های غیر عضو سازمان ملل، جنبش های ملی آزادیبخش و نمایندگان مؤسسات تخصصی نیز می‌توانند به عنوان ناظر در اجلاس شورای اقتصادی و اجتماعی حضور یابند.

 

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.