ارتباط با ما در

بررسی لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم دو ماه مسکوت ماند

جنجال در مجلس بر سر بررسی CFT/ دلواپسان با طومار آمدند

منتشر شده

جامعه ایرانی– تعدادی از نمایندگان دلواپس که اکثرا عضو فراکسیون ولایی مجلس هستند به محض ورود مجلس به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم CFT با در دست داشتن پلاکاردهایی و پهن کردن چندین طومار در صحن فضای مجلس را متشنج کردند.

جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس زمانی که وارد بررسی کلیات لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم شد، متشنج گردید. چند نماینده عضو فراکسیون ولایی طومارهایی را در صحن مجلس و حتی روی مانیتورها در اعتراض به بررسی این لایحه پهن کردند.

این اقدام با اعتراض علی لاریجانی رئیس مجلس مواجه شد، وی خطاب به این افراد گفت: مجلس جای این کارها نیست. مجلس جای بیان، گفت و گو و بحث است به‌جای این کارها صحبت کنید و در نهایت یکدیگر را قانع کنید تا مجلس رای دهد.

به گزارش ایسنا، در این هنگام طوماری جلوی لاریجانی انداخته شد که او آن را پایین انداخت و به این اقدام اعتراض کرد که پژمانفر خطاب به او گفت، شما خلاف آیین نامه عمل می کنید. لاریجانی در پاسخ به او گفت این کارهای شما خلاف آیین نامه است به جای آن صحبت کنید نه این که مجلس را از نظم عادی خارج کنید.

علیرغم اعتراضات تعدادی از نمایندگان و حتی رییس مجلس، اعضای فراکسیون ولایی پهن کردن طومارها در صحن مجلس را ادامه دادند به طوریکه حتی مانیتورهای مجلس نیز قابل دیدن نبود.

در قسمت دیگری از مجلس، نمایندگان دور عراقچی جمع شده بودند و پیرامون CFT بحث می‌کردند.

در خلال تمامی این اتفاقات، عراقچی در جایگاه هیات رییسه حاضر شد و مشغول صحبت با رییس مجلس شد، صحبت‌هایی که بعد از آن مشخص شد درباره گرفتن نظر دولت پیرامون مسکوت ماندن دو ماهه این لایحه بود.

در هنگام این بحث‌ها نمایندگان بسیاری در جایگاه هیات رییسه حاضر شده بودند و تعدادی از آنها تقاضای مسکوت ماندن را امضا کردند، موضوعی که در نهایت نیز به تصویب مجلس رسید.

وقتی که قرار شد که تقاضای مسکوت ماندن در مجلس بررسی شود، یک مرتبه طومارها از صحن جمع شد و همه نمایندگان معترض روی صندلی‌های خود نشستند، گویی اینکه توافقی بین برخی از نمایندگان با گرایش‌های مختلف به وجود آمده بود، شاهد این ادعا بیان تقاضای مسکوت ماندن از سوی غلامرضا تاجگردون عضو فراکسیون امید است.

همچنین کاظم جلالی رییس فراکسیون مستقلین ولایی نیز در طول صحبت‌های نمایندگان با عراقچی حضور پررنگی داشت و حتی در مواردی توضیحاتی را هم به نمایندگان می‌داد.

دو هفته گذشته نیز زمانی که قرار بود این لایحه در مجلس بررسی شود جنجالی را اعضای فراکسیون ولایی راه انداختند که نتیجه آن به بررسی این لایحه در کمیسیون امنیت ملی و ارائه گزارش به صحن علنی شد. این بار نیز ظاهرا جنجال آنها ثمربخش بود چون باعث شد که بررسی CFT‌ دو ماه در مجلس به تعویق بیفتد که البته روز گذشته خبرهایی از سوی برخی از اعضای فراکسیون ولایی در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه اگر قرار به تصویب این لایحه در مجلس باشد، آنها از صحن خارج شده تا با آبستراکسیون جلوی این موضوع را بگیرند.

عراقچی در مجلس: با پیوستن به CFT، هیچ تهدید امنیتی متوجه ما نمی‌شود

معاون وزیر خارجه با تاکید بر اینکه ایران به محض احساس خطر و تهدید از کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم خارج می‌شود، ‌گفت: شورای عالی امنیت ملی گواهی داده که حق شرط‌ها و تحفظ‌ها، هیچ تهدید امنیتی متوجه ایران با پیوستن به این کنوانسیون نمی‌شود.

سیدعباس عراقچی در دفاع از لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT)، گفت:‌ در اینجا و در پشت تریبون مجلس با زبان روزه شهادت می‌دهم که جز حرف حق نگویم.

وی توضیح داد: لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم یکی از ابزارهای بین‌المللی برای مقابله با تروریسم است آن هم در شرایطی که ایران از دو منظر با موضوع تروریسم مورد تهدید واقع می‌شود؛ یکی تروریسم بین‌المللی است که علیه ماست و ما قربانی تروریسم هستیم و دوم سوء استفاده کشورهای غربی از مفهوم تروریسم می‌باشد که با این سوء استفاده محور مقاومت و جنبش‌های آزادی‌بخش به ویژه جنبش‌های مقاومت علیه رژیم صهیونیستی را می‌خواهند هدف قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه ما باید با هر دوی این تهدیدها مقابله کنیم، افزود: از نظر سازمان ملل، چهار گروه داعش، القاعده، طالبان و النصره به عنوان گروه‌های تروریستی تنها شناخته می‌شوند که ما قربانی این گروه‌های تروریستی هستیم. مجلس یک سال پیش در چنین روزهایی قربانی تروریسم داعش شد پس ما باید با این تروریسم مبارزه کنیم کما اینکه در سوریه و جاهای دیگر هم مبارزه می‌کنیم و به خاطر آن خون دادیم.

عراقچی خاطرنشان کرد: این تروریسم، یک تروریسم بین‌المللی و دارای شبکه‌های بین‌المللی است که بدون همکاری‌های بین‌المللی و کنوانسیون‌های مربوطه، مقابله با آن بخصوص خشکاندن ریشه‌های مالی تروریسم غیرممکن است.

وی تاکید کرد: ‌در حالیکه در سوریه جوانان ما برای مقابله با تروریسم خون می‌دهند در داخل کشور برخی حفره‌ها و نقاط ضعف در شبکه‌های بانکی وجود دارد که متاسفانه به گروه‌های تروریستی و قاچاق موادمخدر و … کمک می‌کند بنابراین باید برای مقابله با تامین مالی منابع تروریسم وارد همکاری‌های بین‌المللی شویم کما اینکه همه همسایگان وارد شبکه‌ همکاری‌ها شدند، نمونه آن روسیه، عراق و خود سوریه است که به این کنوانسیون پیوسته‌اند تا اینکه در قالب مشارکت بین‌المللی بتوان با تروریسم و داعش مقابله کرد.

معاون وزیر خارجه ادامه داد: تهدید دوم آن است که کشورهای غربی از این مفهوم سوء استفاده کرده و گروه‌های مقاومت را تروریسم قلمداد می‌کنند. ما برای مقابله با این تهدید همه‌ جوره اندیشیده‌ایم. بیش از دو سال است که درباره این کنوانسیون و تهدید آن بحث می‌شود، تمامی ارگان‌های امنیتی کشور یعنی وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه، شورای عالی امنیت ملی و وزارت خارجه و همه دستگاه‌ها بیش از دو سال است که کار کارشناسی می‌کنند. بنده هیچ لایحه‌ای را ندیدم که اینقدر درباره آن کار کارشناسی شده باشد.

وی تاکید کرد: نهایتا شورای عالی امنیت ملی به عنوان بالاترین مرجع امنیتی کشور گواهی داد که با حق شرط‌ها و تحفظ‌هایی که گذاشته‌ایم، هیچ تهدید امنیتی متوجه کشور نخواهد شد، این را آقای شمخانی در مجلس هم به صراحت بیان کرد.

وی با تاکید بر اینکه در این کنوانسیون تمامی حفره‌ها و نقاط ضعف که ممکن است باعث سوء استفاده شود، دیده و برای آن تدبیر شده است، افزود: حق شرط‌ها و بیانیه تفسیری ایران تمامی نقاط ضعف را پوشش می‌دهد لذا با اطمینان خاطر می‌گویم که همه سوء استفاده‌های امنیتی اندیشیده شده است.

عراقچی خطاب به نمایندگان، گفت: نباید خودمان از الان بگوییم که آنها گروه‌های مقاومتی را تروریست قلمداد می‌کنند، چنین چیزی درست نیست چون از جامعه، بین‌الملل و شورای امنیت تنها داعش، القاعده، طالبان و النصره تروریست هستند. نباید از ترس اینکه نکند در آینده مثلا گروهی همچون حزب‌الله را وارد گروه‌های تروریستی کنند، برای خود فشار تحمیل کنیم.

وی افزود: ما الان فشارهایی را به خود تحمیل می‌کنیم از ترس اینکه مبادا در آینده مثلا حزب‌الله را جزء گروه‌های تروریستی کنند، حال اینکه در آینده چنین اقدامی را صورت دهند همان زمان برخورد می‌کنیم. در این کنوانسیون راه خروج پیش‌بینی شده است، اگر ما ببینیم منافع گروه‌های مقاومت و حق حاکمیت ایران زیر سوال رفته و در خطر قرار گیرد از کنوانسیون خارج می‌شویم. ما حق حاکمیتی خود را داریم و هر لحظه که احساس کنیم حضورمان در این کنوانسیون ضرر دارد از آن خارج می‌شویم پس چرا بخواهیم از الان به خودمان خسارت تحمیل کنیم.

وی افزود: با توجه به تحریم‌هایی که در حال برگشتن است و اقداماتی که ترامپ انجام می‌دهد نباید با دست خودمان تحریم‌های جدید را برای خودمان تحمیل کنیم. اگر به این کنوانسیون‌ها نپیوندیم و وارد مبارزه جدی نشویم و توسط دشمنان‌مان متهم به حمایت از تروریسم شویم، تحریم‌های جدید بر ما وضع می‌شود.

عراقچی تاکید کرد: در شرایط خطیری که ایران قرار دارد و تحریم‌های آمریکا در حال برگشتن است، به دست خودمان تحریم‌های جدید را وضع نکنیم چون کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم از نظر ما و همه دستگاه‌های امنیتی تمام تهدیدها را پوشش می‌دهد، باز هم اطمینان می‌دهم که هر لحظه احساس کنیم تهدیدی متوجه کشور است از کنوانسیون خارج می‌شویم. بدانید که حق حاکمیت ایران از هر چیزی بالاتر است و ما بر اساس صلاح خود تصمیم گرفته و عمل می‌کنیم.

کواکبیان: از دیشب تا سحر ۶۰۰ پیامک در اخطار به لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم دریافت کردم

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس گفت: از دیشب تا سحر بالغ بر ۶۰۰ پیامک دریافت کردم که همگی در اخطار و مخالفت با لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم بوده است.

مصطفی کواکبیان در موافقت با لایحه الحاق به کنوانسیون مقابله تامین مالی تروریسم گفت: خدایا در این باقیمانده ماه مبارک رمضان به همه ما ذخیره معنوی و تقوای ستیز در صحنه‌های سیاسی و اجتماعی عنایت فرما تا بتوانیم با این ذخیره خودمان را از لغزشگاه‌ها و سختی‌های مسیر عبور دهیم. از این رو همانطور که مطرح شد مجلس شورای اسلامی امروز در یک تصمیم‌گیری بسیار جدی قرار دارد. تصمیم‌گیری‌ که منافع ملت ایران در آن مطرح است. من بحث خودم را در سه قسمت خدمت شما عرضه می‌کنم.

به گزارش ایلنا، وی افزود: در قسمت اول یک بحث کلی سیاسی دارم. عزیزان بالاخره شما در جلسه غیرعلنی حضور داشتید. دبیر شورای عالی امنیت ملی که از همه اشخاص ما حتما امنیتی‌تر و دلسوزتر است گفت تصویب این لایحه الحاق کنوانسیون تامین مالی تروریسم نوعی مقابله با آمریکاست. ایشان مطرح کردند نظر ما این است که این لایحه حتما تصویب شود و واقعا کسی دلسوزتر از شمخانی در این کشور برای امنیت ایران و منافع ملی آن نداریم اگر دارید بشمارید ببینید چند نفر وجود دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: من می‌خواهم عرض کنم یک ساعت و نیم مقام معظم رهبری در ۱۴ خرداد سخنرانی کردند تمامی الفاظات ایشان را شما به یاد دارید یک کلمه هم در خصوص این چهار لایحه نفرمودند می‌توانستند به ما رهنمود دهند و شما شنیدید که این مساله را به دولت و مجلس واگذار کردند. لذا من اگر به دلسوزی بعضی شک نکنم به اطلاعاتشان حتما شک می‌کنم. از افطار دیشب تا سحر بالغ بر ۶۰۰ پیامک دریافت کردم که همگی در اخطار و مخالفت با این لایحه بوده است.

لاریجانی در پاسخ به اخطار ادیانی: دولت مخالفتی با مسکوت ماندن لایحه CFT ندارد

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار نماینده قائمشهر درباره نظر دولت پیرامون مسکوت ماندن لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) در جلسه علنی امروز (یکشنبه) گفت: ‌دولت مخالفتی با این موضوع ندارد.

علی ادیانی نماینده قائمشهر در خلال رای‌گیری برای مسکوت ماندن دو ماهه بررسی لایحه ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم در تذکری، گفت: طبق آیین‌نامه باید دولت نظرش را درباره مسکوت ماندن و یا نماندن لایحه ارائه کند که چنین چیزی را دولت مطرح نکرده است.

همچنین محمد دهقانی عضو هیات رییسه فراکسیون ولایی مجلس نیز در اخطار و تذکری به صحبت‌های عراقچی واکنش نشان داد و گفت: آقای عراقچی مطالبی را در توضیح لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم مطرح کردند و صحبت از کار کارشناسی درباره این لایحه بیان کردند. ایشان گفته که فقط چند گروه در لیست گروه‌های تروریستی هستند و تحریم شدند، حال اینکه همین الان نیز برخی از فرماندهان سپاه را تحریم کردند و به بهانه مبارزه با تروریسم نیز برخی از شرکت‌ها را تحریم نمودند.

لاریجانی در پاسخ به این اخطار گفت: ما در حال رای‌گیری درباره مسکوت ماندن این لایحه هستیم، شما باید تذکر ناظر به وجود اشکال آیین‌نامه‌ای مطرح کنید، آقای عراقچی صحبت‌هایی را مطرح کردند.

بررسی CFT دو ماه در مجلس مسکوت ماند

نمایندگان مجلس موافقت کردند که لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم دو ماه یعنی تا زمان روشن شدن نتیجه مذاکرات با اروپایی‌ها مسکوت بماند.

در نهایت بعد از صحبت‌های مخالف و موافق و معاون وزیر خارجه در مورد این لایحه، امیرحسین قاضی‌زاده عضو هیات رییسه مجلس گفت که تعدادی از نمایندگان در نامه‌ای خواستار مسکوت ماندن این لایحه حداقل برای دو ماه تا روشن شدن نتیجه مذاکره با اروپایی‌ها شدند.

موضوعی که نمایندگان با آن با ۱۳۸ رای موافق، ۱۰۳ رای مخالف و شش رای ممتنع از مجموع ۲۵۳ نماینده حاضر در مجلس، موافقت کردند.

بر این اساس حداقل دو ماه بررسی این لایحه در مجلس به تعویق می‌افتد.

بعد از تصویب این تقاضا، لاریجانی رییس مجلس گفت: در این زمینه آقای بروجردی هم گفته که ملاحظاتی در این زمینه وجود دارد، دو ماه وقت است که ملاحظات را اعمال کنند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.