اسحاق جهانگیری در اولین جلسه شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفهای و مهارتی ظهر امروز (سه شنبه) با اشاره به اینکه نرخ بیکاری در میان فارغالتحصیلان دانشگاهی کشور نسبت به سایرین بالاتر و این موضوع به دغدغهای برای خانوادهها تبدیل شده است، بر لزوم آسیب شناسی درباره عدم جذب فارغالتحصیلان دانشگاهی به بازار کار تاکید کرد و گفت: باید برنامهای منسجم و دقیق برای حل این مشکل و امکان جذب فارغالتحصیلان به بازار کار تدوین شود.
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه جهتگیری آموزشی در کشور باید به سمت تربیت نیروهای حرفهای و کارآمد سوق پیدا کند، افزود: با وجود تعداد فراوان مراکز آموزشی و دانشگاهی و تربیت نیروی انسانی تحصیل کرده اما به دلیل فقدان مهارتهای لازم در فارغالتحصیلان، امکان جذب این افراد در بنگاههای اقتصادی فراهم نیست ضمن آنکه بنگاههای اقتصادی نیز ترجیح میدهند به جای پرداخت حقوق بالا به افراد تحصیل کرده، از افرادی که مدرک تحصیلی پایینتری دارند اما دارای مهارت هستند، استفاده کنند.
وی ادامه داد: آموزش در مراکز آموزشی و دانشگاههای کشور باید به گونهای انجام شود که بنگاههای اقتصادی به این باور برسند که استفاده از فارغالتحصیلان دانشگاهی میتواند به ثروت و ارزش افزوده آنها اضافه کند و بازدهی کار را بالا میبرد.
جهانگیری با بیان اینکه اگر افراد آموزش دیده از مهارتهای کافی برای فعالیت در بازار کار و بنگاههای اقتصادی برخوردار باشند، مالکان این بنگاهها انگیزه پیدا میکنند که برای بالا بردن بازدهی و افزایش ارزش افزوده، برای نیروی انسانی خود دورههای آموزشی و مهارتی در نظر بگیرند.
معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: البته مراکز آموزشی نیز باید از نظر صلاحیت و اعتبار، رتبه بندی شوند تا هم افراد برای شرکت در دورههای آموزشی در این مراکز رغبت پیدا کنند و هم بنگاههای اقتصادی نسبت به توانمندی و مهارت فارغالتحصیلان این مراکز اطمینان خاطر داشته باشند.
وی افزود: در کنار مهارتهای شغلی و حرفهای لازم است مهارتهای اخلاقی نیز آموزش داده شود تا افرادی که در بازار کار مشغول به کار میشوند در کنار خدمات تخصصی و حرفهای، احترام و جلب رضایت مشتری را نیز سرلوحه کار خود قرار دهند.
جهانگیری در ادامه با اشاره به اینکه ماهیت کار و آینده بازار در حال تغییر است و برای پاسخگویی به این تغییرات نیازمند آموزش مهارتهایی متناسب با شرایط آینده هستیم خاطر نشان کرد: باید ضمن استفاده و بهره برداری از شیوههای سنتی آموزش و حفظ اشتغال موجود، برنامهریزی لازم را برای مهارت آموزی از طریق روشهای نوین و متناسب با شرایط آینده به نیروی انسانی انجام دهیم.
معاون اول رئیس جمهور گفت: وزارتخانههای آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان سه دستگاه اصلی در بخش آموزش و اشتغال مسئولیت سنگینی بر عهده دارند و باید ضمن تلاش برای اجرای تکالیف تعیین شده در قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفهای و مهارتی، برای آموزش و تربیت نیروی انسانی وقت بگذارند تا فارغالتحصیلان و نیروی انسانی تحصیل کرده به آسانی جذب بازار کار شوند.
وی در پایان از دبیرخانه شورا خواست کارگروهی را با حضور نمایندگان اعضای اصلی شورا و نیز صاحب نظران دانشگاهی فعال کند تا دستور جلسات شورا در این کارگروه و با حضور نمایندگان اعضا مورد بررسی قرار گرفته و جمع بندی مباحث برای تصمیمگیری نهایی در شورا مطرح شود.