ارتباط با ما در

اسدالله قره خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو جامعه ایرانی:

نگاه دولت به اصلاح قیمت بنزین سیاسی است

ای کاش دولت‌ها به ویژه دولت کنونی به اصلاح یا افزایش قیمت بنزین از منظر سیاسی نگاه نمی‌کردند و بر اساس تورم سالانه قیمت بنزین را تغییر می‌دادند تا اینکه بخواهند به صورت یکباره قیمت را افزایش دهند

منتشر شده

جامعه ایرانی – اسدالله قره خانی با اشاره به سخنان هفته گذشته رییس جمهور درباره ارائه بنزین بر اساس نوع رانندگی افراد، گفت: نمی‌توان صرفا از روی نظرات غیر کارشناسی جمعی محدود سخنی به زبان آورد که اثرات مخرب آن سال ها بر روی اقتصاد کشور باقی بماند.

رییس جمهور هفته گذشته در دیدار با مسئولین وزارت راه و شهرسازی گفت: چه اشکالی دارد سوخت را برای کسی که درست رانندگی می‌کند و کسی که درست رانندگی نمی‌کند دو نرخی کنیم. روحانی ادامه داد: در دنیا سوخت هرساعتی و هر روزی نرخ های متفاوت دارد ولی در ایران به نرخ ثابت عادت کردیم.

شخص اولیه قوه مجریه با بیان نظرات خود، تصمیم دارد زمینه را برای دو نرخی کردن قیمت سوخت و بنزین فراهم آورد و با کمترین هزینه جراحی اقتصادی را انجام دهد. این در حالی است که نوع نگاه رئیس جمهور برای دو نرخی کردن قیمت بنزین چندان کارشناسی شده به نظر نمی‌رسد چرا که هیچگاه نمی‌توان در جایگاه سوخت‌گیری فرق بین رانندگان خوب یا بد را مشخص کرد تا بنزین ارزان قیمت‌تر به راننده خوب و بنزین گران قیمت‌تر به راننده بد ارائه شود.

اسدالله قره خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی  در گفت و گو با جامعه ایرانی نسبت به اظهارت رییس جمهوری درباره راهکار دونرخی کردن قیمت سوخت واکنش نشان داد و گفت: امروز برای اینکه بنزین را چند نرخی شود نیاز به طراحی سیستم‌های نظارتی زیادی است که این موضوع هزار و یک داستان دارد چه رسد به اینکه بخواهند با ارزیابی توصیفی که راننده خوب و یا بد است بنزین را درجایگاه های سوخت ارائه کنند. این که یک راننده خوب است و یا بد، تعریف واحدی ندارد و برای پی بردن به این موضوع باید زیر ساخت‌هایی فراهم کرد که این گونه ارزیابی کردن نیز اعتراضاتی به دنبال خواهد داشت، نمی‌دانم آقای رییس جمهور با چه انگیزه ای این مطلب را بیان فرمودند؟!

قره‌ خانی افزود: برای پیدا کردن توجیهی برای طرح رییس جمهوری می‌توان فرض را براین گرفت ماشین های دودزا و تاریخ مصرف گذشته و قدیمی که از منظر زیست محیطی مخاطراتی به همراه دارند و مصرف سوخت بالایی دارند را محدودیت هایی برای آنان اعمال شود که این مکانیزم نیاز به اصلاحات ناوگان حمل و نقل عمومی دارد که قطع به یقین در شرایط فعلی فشار اقتصادی زیادی بر دولت وارد خواهد کرد.

وی اضافه کرد: با این حال موضوعی که آقای رییس جمهور مطرح کردند بسیار مبهم است و پذیرش آن برای افکار عمومی و حتی مسئولین نیز مشکل خواهد بود. اینکه رییس جمهور مطرح کردند که در کشورهای دیگر نزخ بنزین ساعتی عوض می‌شود، مطلب درستی است اما باید سوال کرد که چرا این اتفاق در حال افتادن است؟ به خاطر اینکه در سایر کشورها این ساعتی بودن قیمت سوخت تحت عنوان برندینگ مورد قبول قرار گرفته که آن هم استدلالات خاص خود را دارد. برندینگ براساس کیفیت سوخت تحویلی میباشد یعنی پالایشگاهی که بنزین را تولید میکند بر اساس کیفیت محصول خود قیمت هایی را ارائه میدهد که در آن شرایط مردم انتخاب میکنند از چه نوع سوختی که کیفیت آن مشخص است، استفاده کنند.

نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در کشورهای دیگر تحت عنوان برندینگ قیمت های رقابتی شکل گرفته و مردم آن کشورها انتخاب می‌کنند که کدام بنزین و یا سوخت را از یک برند خاص تهیه کنند ولی در کشور ما که این گونه زیر ساخت و چنین شرایطی موجود نیست و گاهی اوقات ۳ تا ۴ سال طول می‌کشد تا قیمت بنزین تغییر کند بنابراین تغییر لحظه ای قیمت در کشور غیر ممکن است و این موضوع نشان از این دارد، برنامه‌ ریزی‌ها و اهداف بلند مدت کشور از استانداردهای اقتصادی پیروی نکرده است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: باید این نکته را مد نظر قرار داد که سخنان مقامات رده بالای کشور اثرات زیادی بر بازار و جامعه خواهد داشت و خود می‌تواند به تنهایی زمینه‌ساز بروز مفاسد نوظهوری شود بنابراین نمی‌توان صرفا از روی نظرات غیر کارشناسی جمعی محدود سخنی به زبان آورد که اثرات مخرب آن سال ها بر روی اقتصاد کشور باقی بماند. جایگاه آقای رییس جمهور یک جایگاه رسمی است و کوچکترین اظهار نظر از این جایگاه بازتاب‌های خاص خود را خواهد داشت چرا که اقتصاد کشور متاثر از چنین اظهار نظراتی است.

نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی در پایان یادآور شد: ای کاش دولت‌ها به ویژه دولت کنونی به اصلاح یا افزایش قیمت بنزین از منظر سیاسی نگاه نمی‌کردند و بر اساس تورم سالانه قیمت بنزین را تغییر می‌دادند تا اینکه بخواهند به صورت یکباره قیمت را افزایش دهند چرا که جامعه توان و تحمل چنین افزایش قیمتی را ندارد، متاسفانه این دیدگاه دولت‌ها مشکلات اقتصادی زیادی برای کشور داشته است که امیدواریم دولت فعلی نهایتا تصمیم منطقی بر اساس شرایط موجود کشور در زمینه افزایش قیمت بنزین اتخاذ نماید.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.