به گزارش ایسنا، آیتالله محمد تقی مصباح یزدی در هجدهمین اجلاس سراسری بسیج اساتید کشور اظهار کرد: با توجه به اینکه این جلسه با حضور اساتید بسیجی تشکیل شده، باید اشارهای به پیشینه و آینده این مجموعه مقدس شود. در ابتدای دوران دفاع مقدس مطرح شد که نهادهای رسمی آمادگی لازم را برای دفاع در مقابل دشمنان ندارند و امام (ره) فرمودند مردم وارد شوند و کلمه بسیج را ایشان ابداع کردند.
وی ادامه داد: بسیج یک معنای اجتماعی و فراگیر دارد و یک معنای سرعت و شتاب هم میدهد. همه اعضای بسیج از خود مایه میگذارند. بسیج از نیروهایی بود که ابتدا فقط میخواستند در جبهه شرکت کنند، اما کم کم هدف اولیهای که از فرهنگ اسلامی برمیخواست به این نتیجه رسید که باید کثرت مسئولیت پیدا کند. یک گروهی از بسیج در موارد غیرنظامی و یک گروه در موارد تولید وارد شدند.
مصباح یزدی خاطرنشان کرد: بسیج گسترش پیدا کرد و در حوزههای مختلفی از اصناف تا دانشگاهها و از گروههای مختلفی سنی و اجتماعی در آن حضور پیدا کردند و این افتخار نصیبشان شد که اسم بسیج را بر عهده بگیرند و تلاش بیشتری برای تحقق اهداف انقلاب بکنند.
وی سپس گفت: با این احتساب نباید آفاتی که نگذارد بسیج پیشرفت کند را فراموش کرد. هدف اولیه از تشکیل بسیج چیست؟ همان طور که اشاره کردم اولین هدفش دفاع بود. به ویژه در صحنههایی که دشمنان انقلاب در آنجا فعالیت داشتند.
این استاد حوزه تاکید کرد: صرف نظر از اینکه فعالیتهای علمی و فرهنگی بخشی از فعالیت اجتماعی است یک ویژگی دیگر باعث میشود که بسیج اساتید مهمتر از سایر اصناف باشد. این ویژگی به پسوند انقلاب باز میگردد؛ انقلاب ما انقلاب اسلامی است.
وی در همین راستا ادامه داد: همان طور که رهبر انقلاب گفتند اصلیترین هدف ما اسلامی بودن آن است؛ اگر بعد اسلامی را از آن حذف کنیم ماهیتش عوض میشود و به یکی از انقلابهایی که در دنیا رخ داده تبدیل میشود.
مصباح یزدی افزود: اگر یادتان باشد در اوایل انقلاب، دو موضوع انقلاب و اسلام و همچنین جمهوریت بسیار مورد بحث قرار میگرفت. چندین و چند نظر در مورد این دو موضوع وجود داشت. اینقدر این بحث جدی بود که مرحوم مطهری در جلسات مربوط به آن شرکت میکردند و در مورد انقلاب اسلامی بحث میکردند. دقیقا بر همین اساس بود که امام (ره) اصرار داشتند که جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیش.
این استاد حوزه در بخش دیگری از این سخنرانی با اشاره به ویژگیهای ذاتی و فطری انسان برای پیشرفت گفت: انسان ثروتمند میخواهد ثروتش بیشتر شود. عالم میخواهد علمش بیشتر شود اما قدرت و کمال حقیقی چیست؟ رشد انسان واقعا در چیست؟ شما اساتید باید جواب این موضوع را بدهید. چرا که رشد حقیقی فراتر از این موضوعات است. یک بار امام (ره) فرمودند بزرگان جامعه میگویند هدف از حرکات اصلاحی جامعه برقراری عدالت است. همه در زندگی به دنبال عدالت هستند و معلوم میشود عدل هدف عالی است اما ایشان تاکید کردند که حتی عدالت هم وسیله است. هدف اصلی فراتر از این است.
وی با بیان اینکه انسان از طریق اختیار است که میتواند راهش را پیدا کند، گفت: اختیار انسانی است که به انسان میگوید راه چیست و به کجا منتهی میشود؟ بنابراین مسئله معرف به میان میآید. باید هدفهایی که انتخاب میکنیم را بشناسیم و بدانیم به کجا میرسد. تجربه نشان میدهد کسانی که خیلی خوب مسئله را فهمیدهاند هم پیشرفتی نداشتهاند چرا که ممکن بود اراده اجرای آن را نداشته باشند درست مانند پزشکی که خودش سیگار میکشد اما به مریض میگوید سیگار نکش.
مصباح یزدی ادامه داد: وقتی پذیرفتیم انسان با اراده خود پیشرفت میکند، طبعا کسی که میخواهد جامعه را رشد دهد، میداند که باید به سراغ معرفت صحیح و اراده قوی برود. به یک معنا آموزش و پرورش برای همین مهم است. مربی مصلح جامعه است و باید دانستنیهای لازم را در اختیار جامعه قرار دهد. از سوی دیگر باید اراده لازم را برای انجام آنها را هم ایجاد کنیم.
وی خطاب به اساتید حاضر در جلسه گفت: پیشرفت جامعه در این دو حوزه توسط چه کسانی اتفاق میافتد؟ کشاورزان؟ صنعتگران؟ آیا این اقشار هستند که میتوانند دو رکن آموزش و اراده را در جامعه پیش ببرند؟ تصدی این دو قید مهم توسط اساتید شکل میگیرد، چه اساتید دانشگاهی چه اساتید حوزوی.
این استاد حوزه خاطرنشان کرد که علاوه بر رشد نکات مثبت اساتید باید متوجه آفات نیز باشند و جلوی رشد آفات را بگیرند.
وی در ادامه این سخنرانی خاطرنشان کرد: اگر به مسئولیت اساتید دانشگاه از اول انقلاب تا به حال نگاه کنیم سوال پیش میآید که آیا درست انجام شده یا ضعفهایی در آن بوده است؟ این ضعفها اثباتی بوده یا از جنس آفت بوده است؟ حقیقت امر این است که ما طی چند دهه گذشته پیشرفتهای چشمگیری داشتیم و جوانانی در دانشگاهها تربیت کردیم. اما در کنار آنها عوامل منفی هم گاهی رشد کردند. حالا در دهههایی بیشتر و در دهههایی کمتر. اما هر عاقلی میداند که در کنار شد عوامل مثبت، عوامل منفی را از بین ببرد.
مصباح یزدی تاکید کرد: باید مواظب بود تا باورهای غلط میان دانشجویان رشد نکند چون با باورهای غلط، ریشه رفتارها نشانه گرفته میشود.
وی یادآور شد: همیشه مسئولیتهای ویژه بر عهده قشر فرهیخته است، خمس و ذکات بر عهده کسانی است که توانایی بیشتری دارند. تکلیف سنگینی بر دوش کسانی است که در حوزه علم و دانش فعالیت میکنند.
مصباح یزدی اظهار کرد: نمیخواهم سیاهنمایی کنم اما در میان صد و خوردهای از کشورهای جهان کمتر از انگشتان یک دست دوست واقعی داریم. اکثریتشان به خون ما تشنه هستند. در بهترین حالت نسبت به ما بیتفاوت هستند. ممکن است به زبان نرم با ما صحبت کنند اما تاجربه نشان داده که با ما دشمن هستند.
وی ادامه داد: در این شرایط که آنها از ابزارهای اقتصادی و فرهنگی و حتی بهداشتی از فرهنگ ما استفاده میکنند باید همانند اول انقلاب و دوران دفاع مقدس بسیج شویم. گناه مردم ما این بود که بجز دنیانگری به آخرت خود نیز فکر کرده است.
مصباح یزدی در پایان گفت: فراموش نکنیم که هم تعلیم مهم است هم تربیت. باید در خود بنگریم ببینیم آیا در ما کمبودی نیست؟ باید اول از خودمان شروع کنیم و ضعفهایمان را برطرف کنیم. در آن صورت است که موفق میشویم.