مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما در تازهترین نظرسنجی خود درباره برنامههای تلویزیونی ماه مبارک رمضان اعلام کرد که ۸۴ درصد مردم در سراسر کشور بیننده برنامههای سیمای جمهوری اسلامی ایران اعم از سریالها، فیلمهای سینمایی، مسابقه، مستند، سخنرانی، گفتگو، ورزش و اخبار بوده و حدود ۶۹ درصد هم حداقل پای یکی از برنامههای ویژه ماه مبارک رمضان و سریالهای این ماه نشستهاند.
براساس این نظرسنجی حدود ۴۰ درصد از مردم برنامههای جمع خوانی قرآن کریم را از شبکههای مختلف سیما تماشا کردهاند که در میان شبکههای مختلف شبکه سه بیشترین بیننده جمع خوانی قرآن کریم را داشته است.
۳۲ درصد از مردم نیز پای سخنرانیهای مذهبی تلویزیون در ایام ماه مبارک رمضان نشسته و حدود ۴۲ درصد هم شبهای قدر با تلویزیون قرآن به سرگرفته اند.
میزان علاقمندان به جمع خوانی قرآن با تلویزیون و سخنرانیهای مذهبی در مقایسه با رمضان سال گذشته حدود هشت درصد افزایش یافته است.
اما مردم در میان سریالهای رمضانی سریال «برادرجان» شبکه سه را بیش از ۲ سریال دیگر پسندیده و ۵۱.۴ درصد بیننده این سریال بوه اند.
«دلدار» از شبکه دو با ۳۸.۸ درصد، «از یادها رفته» از شبکه یک با ۳۳.۶ درصد و «پایتخت ۵» که به صورت تکراری از شبکه یک سیما پخش میشد هم با ۳۱.۶ درصد در رتبههای بعدی پربینندهترین سریالهای رمضای قرار گرفتهاند.
میزان مخاطب سریالهای رمضانی جدید امسال در مقایسه با سریال جدید سال گذشته حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است.
در میان ویژه برنامههای افطار شبکههای مختلف سیما، «دعوت» از شبکه یک، «هزار داستان» از شبکه نسیم، «هزار راه نرفته» از شبکه دو، «اختیاریه» از شبکه پنج، «ماه بهشت» از شبکه قرآن و معارف سیما، «یک شهر ضیافت» از شبکه شما، «ماه نشان» از شبکه افق و «معنای زندگی» از شبکه چهار در رتبههای اول تا هشتم پربینندهترین برنامههای افطار قرارگرفته اند.
«ماه خدا» از شبکه یک، «ماه من» از شبکه سه، «خلوت انس» از شبکه قرآن و معارف، «خوان نیاز» از شبکه دو، «نسیم رحمت» از شبکه شما، «خلوتگه عارفان» از شبکه پنج، «ایوان خدا» از شبکه افق و «سحوری» از شبکه چهار سیما نیز ویژه برنامههای سحری بودند که به ترتیب بیشترین مخاطب را جذب کردند.
در میان دیگر برنامههای گفتگو محور سیما در ماه مبارک رمضان نیز «درس هایی از قرآن» حجت الاسلام و المسلمین قرآئتی که یکی از قدیمی ترین برنامههای این شبکه است در جایگاه نخست از منظر میزان مخاطب قرار گرفت.
بعد از «درس هایی از قرآن» هم، «جشن رمضان» از شبکه پنج، «شب های شیدایی» از شبکه دو، «نسیماه» از شبکه نسیم، «این شبها» از شبکه یک، «یاد خدا» از شبکه قرآن و معارف و ضیافت از شبکه چهار سیما بیشترین مخاطب را پای برنامههای خود نشاندهاند.